Bedre it-kompetencer øger produktiviteten

It er kommet for at blive, og jo bedre vi er til at bruge it, jo mere effektive bliver vi. Alligevel er der ikke fokus på it-undervisning på mange tekniske skoler, hvor håndværket er i højsædet.

Solar Skolen skal lære håndværkere at udnytte it:

Bedre it-kompetencer øger produktiviteten

It er kommet for at blive, og jo bedre vi er til at bruge it, jo mere effektive bliver vi. Alligevel er der ikke fokus på it-undervisning på mange tekniske skoler, hvor håndværket er i højsædet. Det er naturligvis vigtigt at kunne sit håndværk, men for at alt det praktiske i hverdagen kan fungere, må man have styr på  helt basale ting som e-mails og kalender-funktion. Det sætter Solar nu fokus på med Solar Skolen.

De fleste it-programmer er i dag udviklet med fokus på brugervenlighed. De er intuitive og kan betjenes af alle. Men netop fordi programmerne er så intuitive, dykker vi sjældent ned under ’kom godt i gang’-niveauet og sætter os ikke ind i de detaljer, der kunne gøre vores hverdag lettere og spare os for en masse tid. Som installatør for eksempel har man jo i langt højere grad fokus på sin faglige viden og sit håndværk frem for it-redskaber. Derfor har Solar nu sat fokus på en basis-uddannelse inden for it til for eksempel installatører.

“Solar har længe tilbudt kurser i fagspecifikke emner som for eksempel produkttræning. Men vi oplevede, at der også var behov for og efterspørgsel efter træning i brugen af dagligdags it-redskaber som for eksempel Outlook. De fleste kan sende e-mails og bruge kalenderen, men det er vigtigt at lære alle de små tips og tricks, som gør hverdagen meget lettere og virkelig giver de store fordele, når man skal have tingene overstået i en fart,” fortæller Karsten Dehler, som er uddannelseschef for Solar Skolen, der nu har valgt at udvide rækken af kurser med målrettede kurser i it på brugerniveau. ”It er fremtiden både for os og for vores kunder. Ved at bruge it på den smartest mulige måde kan kunderne skabe langt større værdi i deres forretning,” siger Karsten Dehler.

Kursusindholdet skal forankres i hverdagen

“Vi kender det alle sammen. Hvis ikke man bruger sin nyerhvervede viden, når man kommer retur fra et kursus, så er det så godt som spildt. Derfor lægger vi meget vægt på at interagere med kursisterne både før og efter kurset. Vi benytter et såkaldt ”flipped classroom”, hvor vi involverer kursisterne før kurset, så vi kan lægge det rette niveau for kurset,” siger Karsten Dehler.

Solar har tilbudt produkttekniske kurser siden 2003, men på grund af en stigende efterspørgsel efter andre kompetencer, begyndte man i august 2015 også at udbyde it- og social media-kurser. Solar Skolen har i dag tre spor: En produktteknisk linje, en it-teknisk linje og en mere merkantil linje.

“På den merkantile linje giver vi blandt andet folk et indblik i, hvordan sociale medier som for eksempel Facebook, Twitter og YouTube kan bruges i forretningsøjemed. Mange tror, de er nødt til at være online 24/7, hvis de vælger at benytte sociale medier i deres forretning. Det er jo slet ikke nødvendigt. Det handler blot om at opsætte regler for eksempel for, hvornår man svarer, hvilken retning man ønsker og den værdi man ønsker at opnå”.

Siden de første Facebook-kurser blev slået op for lidt over et halvt år siden, har Solar afholdt 27 kurser med i gennemsnit 14 deltagere pr. hold. I Solar Skolens kursusudvalg tilbyder man også kurser i smart brug af tablets, smartphones, generel projektstyring, og hvordan man skriver kort og præcist til sine kunder. Derudover tilbyder man også kurser af lidt mindre praktisk karakter, men som absolut er lige så værdifulde for kursisterne. For eksempel ’den sikre aftale’, som handler om jura, budgettering o.lign. ved større byggeprojekter.

“Vi vil gerne sikre, at deltagerne får et godt udbytte af vores kurser, og at de kan bruge dem direkte i deres hverdag. Derfor tilbyder vi, at man kan tage kurserne om, hvis man ikke er helt tilfreds. Men indtil videre har vi fået rigtig gode tilbagemeldinger fra vores kursister,” siger Karsten Dehler.

Om Solar

Solar er en førende europæisk sourcing- og servicevirksomhed primært inden for el-, vvs-, klima- og ventilationsteknologi. Kerneforretningen centrerer sig om sourcing af produkter, værdiskabende service og optimering af kundernes forretning.

Som sourcing- og servicevirksomhed fokuserer Solar på den enkelte kunde og bestræber sig altid på at forstå sine kunders unikke og reelle behov, så man kan yde en vedkommende, personlig og værdiskabende service og dermed gøre sine kunder til vindere.

Solar-koncernen, der har hovedsæde i Danmark, havde i 2015 en omsætning på ca. 10,6 mia. kroner og beskæftiger i dag omkring 3.000 medarbejdere. Solar er noteret på Nasdaq Copenhagen med kortnavn SOLAR B og har været børsnoteret siden 1953.

Flere oplysninger kan findes på: www.solar.eu

For yderligere informationer kontakt:

Karsten Dehler, uddannelseschef i Solar Skolen, tlf. +45 2969 8084, e-mail: kd@solar.dk

Mere fra...

11.03.2024Solar Danmark

Sponseret

Bæredygtighedschef skal sætte turbo på den grønne omstilling i Solar Danmark

21.02.2024Solar Danmark

Sponseret

Invitation til Lærlingedagen 2024 - fremtidens elektriker

02.01.2024Solar Danmark

Sponseret

Solar i stort skovrejsningsprojekt; planter 1,5 millioner træer

18.12.2023Solar Danmark

Sponseret

Solar lancerer den første digitale kit-løsning på markedet

24.09.2023Solar Danmark

Sponseret

Bliv klar til ESG-rapportering med særligt kursusforløb fra Solar School

31.08.2023Solar Danmark

Sponseret

Sådan hjælper du din kunde til at søge om tilskud fra varmepumpepuljen