Annonce

Opret nyhed

Dousche-toiletter, der rengør med vand efter et toiletbesøg, vil vinde terræn på det private marked i 2015, spår flere leverandører.

Douche-toiletter spås gennembrud i 2015

Indtil nu har det mest været den offentlige plejesektor og hoteller, der har benyttet de papirløse douche-toiletter herhjemme, men tre danske leverandører spår, at 2015 bliver året, hvor det private marked for alvor får øjnene op for de hygiejniske toiletter.

VVS

Douche-toilet. Washlet. Bidéttoiletter. De papirløse toiletter har flere navne, og danskere, der har rejst i Asien, er uden tvivl stødt på dem her, hvor de hygiejniske toiletter er standardudstyr på badeværelset. Også på det europæiske marked har man fået øjnene op for det papirløse toilet, der skyller og tørrer rumpen efterfølgende. I Schweiz er det eksempelvis 13 procent af befolkningen, der har installeret et douche-toilet derhjemme, men i Danmark har det indtil nu især været den offentlige plejesektor, der har set fordelene ved dem, fordi de moderne toiletter kan overflødiggøre personlig assistance ved toiletbesøg. Spørger man tre danske leverandører af douche-toiletter, spår de dog 2015 som året, hvor det private marked kommer med.

Geberit var først med douche-toiletter på det danske marked. Her er det leverandørens væghængte AquaClean 8000+ model.

Geberit var de første til at bringe douche-toilettet til Danmark, og som en af de førende vvs-leverandører herhjemme, mærker den danske landechef Bent Knudsen tydeligt den voksende interesse fra private danskere:

“Vores undersøgelser af markedet viser med stor tydelighed, at danskerne er klar til douche-toilettet. Helt konkret har vi hos Geberit over det sidste halvår af 2014 oplevet en kraftig stigning i mængden af henvendelser fra både slutkunder og installatører”, fortæller han.

Installatørerne skal med
I en forbrugerundersøgelse fra analyseinstituttet YouGov fra 2014 angiver tæt på hver femte adspurgte dansker da også, at de drømmer om at få et douche-toilet derhjemme, og det stemmer godt overens med, hvad leverandørerne selv oplever.

Læs også: Teknikken rykker ind på badeværelset

En afgørende faktor for gennembruddet er dog, at vvs-installatørerne også er med på idéen:

“Vi føler, vi er godt på vej til at opfylde danskernes badeværelsesdrømme, udfordringen ligger dog i at udvikle douche-toiletter, som både matcher drømmene og virkeligheden. En badeværelsesdrøm kan jo som bekendt ikke realiseres uden en vvs-installatør, og derfor er det vigtigt for os som leverandør, at vi også matcher installatørernes behov i forhold til produktudvikling og service”, siger han.

Kommet for at blive
Selv om danskerne så småt er ved at få øjnene op for de papirløse toiletter, er tanken om at rengøre sig med vand efter et toiletbesøg, egentlig ikke ukendt i Danmark, og mange vil nok kunne huske bidéterne, der stod ved siden af toilettet i 70’erne og 80’erne. Med douche-toiletter, hvor skyllefunktionen er indbygget bliver rengøringen dog meget nemmere, fordi vandet bliver i toilettet.

Læs også: Geberit fortsætter kampen for dousche-toilettet

Hos tyske Duravit mærker man også tydeligt, at danskerne bliver mere og mere nysgerrige på de hygiejniske toiletter:

“Det private marked har generelt været stille de senere år på grund af finanskrisen, men vi får flere og flere og henvendelser fra forbrugere, som er interesserede i at høre mere om vores Sensowash-toiletsæde, der er designet af Philippe Starck. Vi har valgt at arbejde sammen med anerkendte designere, fordi det giver nogle mere spændende produkter, og fordi vi ved, at det private marked går meget op i design”, forklarer marketingskoordinator hos Duravit, Annette Wandsø, der sammenligner badeværelset med køkkenet, hvor mange efterhånden har fået øjnene op for luksusprodukter.

Hos Duravit er de heller ikke i tvivl om, at douche-toilettet er kommet for at blive:

“Selv om folk måske ikke lige er klar til at få installeret et douche-toilet derhjemme her og nu, så anbefaler vi, at man laver forberedelser til det med strøm og vand, når man alligevel renoverer sit badeværelse”, siger marketingskoordinatoren.

Forventer vækst på op til 30 procent
I 2014 dukkede en ny spiller op på det danske marked, da firmaet Lindgreen og Cordes fik agenturet på de japanske Toto-washlet, der igennem 30 år har solgt mere end 33 millioner eksemplarer på verdensplan. Det første år i Danmark har været præget af opstart, men direktør Olaf Lindgreen ser på 2015 med positive øjne:

“For os har 2014 været et opstartsår, men vi mærker klart en voksende interesse, og når jeg kigger på markedet som helhed, ser jeg store vækstpotentialer i 2015. Tag det offentlige, hvor store kommuner som København og Aarhus sidste år havde udbud, hvor der skulle bruges henholdsvis 1000 og 500 douche-toiletter til plejesektoren, ligesom mange hoteller får dem installeret, fordi deres internationale gæster forventer det. Jo mere danskerne bliver bekendte med det papirløse toilet, jo mere vil det vinde frem også på det private marked. Hos Lindgreen og Cordes tror vi på, at vi vil femdoble vores vækst i 2015 sammenlignet med opstarten”, fortæller han.

Ifølge Olaf Lindgreen er en af de afgørende faktorer også prisen, som tidligere har været højere, end en almindelig dansker ville afsætte til et toilet:

“Rigtig gode washlets og papirløse toiletter med alle vigtige funktioner fås i dag for omkring 30.000 kroner. Er det dyrt? Måske, men prøv at betragte toilettet som et møbel på linje med hjemmets high-end fjernsyn, så er prisen på toilettet måske ikke så urimelig, og samtidig får man jo et produkt, som er med til at give hjemmet stil”, siger direktøren.

Han spår, at markedet for douche-toiletter generelt vil vokse med 25 procent i løbet af 2015.

Annonce
Geberit A/S er partner på installator.dk Geberit udvikler, producerer og sælger højteknologiske produkter og systemer til VVS-branchen. Siden starten i 1874 har Geberit udviklet sig til at være markedsførende udbyder af...
Aktivitet: Artikler: 5 | Kompetenceområder: 2

Er du også en del af branchen, så læs om mulighederne for at blive partner.
Læs mere her

Bring en kommentar

God kommentarskik. Hold en god tone i kommentarerne, undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter. Læg kun link på din kommentar, såfremt det er relevant for debatten. Vær opmærksom på, at debatten modereres af redaktionen på websitet.

Annonce

Relaterede virksomheder

Relaterede artikler

Annonce

Annonce