Fra grossist til servicepartner

Grossisten er i flere henseender blevet nærmere knyttet til kunden og hjælper eksempelvis med dokumenthåndtering, uddannelse og deltager sågar i projektstyring og forretningsudvikling. Trenden er, at grossisten bliver kundens strategiske samarbejdspartner – til fordel for alle parter.

Som en række andre grossister søger Lemvigh-Müller at optimere egne og kundernes forretningsgange. På godthjulpet.dk kan man få et visuelt overblik over de services, Lemvigh-Müller tilbyder, og se hvilke dele af værdikæden som kan understøttes. Foto: Lemvigh-Müller..

Hos stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller var man i løbet af 2015 gennem en selvransagelse. Med flere hundredtusinder produkter på hylderne og kunder inden for snart sagt alle brancher, var der opstået et behov for klart at definere overfor egne medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder, hvad Lemvigh-Müller egentlig er for en størrelse. Udover at levere varer er Lemvigh-Müller, ligesom konkurrenterne i markedet, i stigende grad begyndt at levere tillægsydelser og services, der understøtter kundens forretning.

”Vi kan hjælpe vores kunder med meget mere, end de tit er klar over”, siger Kim Øxenholt, marketing- og e-businessdirektør hos Lemvigh-Müller. Foto: Lemvigh-Müller..

Mere end blot en grossist
Kim Øxenholt, der er marketing- og e-businessdirektør hos Lemvigh-Müller, siger: 

”Det ene sted leverer vi 30 tons armeringsstål på en byggeplads, det andet sted holder vi et kursus for industriinstallatører, mens vi et tredje sted fylder forbrugsvarer på en kundes lager eller bringer dem ud ekspres til en montør i marken. Vi er meget mere end en grossist, der flytter kasser fra A til B. Tværtimod. Vi kan hjælpe vores kunder med meget mere, end de tit er klar over, men hvordan udtrykker man det på en måde, som både kunder og kolleger let kan forstå”.  

Det førte til ’Godt hjulpet’, som ikke er et slogan, men mere et begreb og en ledetråd, der udtrykker kernen i Lemvigh-Müllers forretning på en måde, som alle kan forholde sig til. – Uanset hvad der gøres for kunden, stor som lille, skal han være godt hjulpet.

Optimering af kundens værdikæde 
”Det er vigtigt, at ’Godt Hjulpet’ ikke bare bliver et smart slogan eller et tomt begreb. Der skal være en reel substans i de ord, man bruger. Ellers bliver det en hul floskel. Derfor har vi også gjort meget ud af at gøre det tydeligere, hvordan vores kunder og leverandører er godt hjulpet af Lemvigh-Müller”.

Kim Øxenholt fortæller, at Lemvigh-Müller derfor har udarbejdet hjemmesiden ’godthjulpet.dk’, hvor man kan få et visuelt overblik over alle de områder, hvor Lemvigh-Müller kan være med til at optimere kundens værdikæde og forretning. Ved at følge links kan man se de forskellige områder forklaret i tekst og levende billeder inden for områderne: Indkøbsoptimering, lagerstyring, effektiv logistik, stål- og metalbearbejdning, teknologisparring, dokumentation og certifikathåndtering, kompetenceudvikling og forretningsudvikling.

Digital empati
Et af de helt centrale elementer i udviklingen er, at dialogen mellem leverandør og kunde bliver mere digital og mere kompleks. Det første, som drev udviklingen, var, at leverandørerne kunne spare penge ved at bestille varer elektronisk. I de seneste år er de digitale platforme blevet til mere end det. I takt med at kunderne handler mere og mere på internettet, opsamles der data og viden om kundernes behov og præferencer. Det kan bruges til at skræddersy services specifikt til enkelte kunder.

<p>”Ved at forstå kundernes digitale færden, kan vi bedre forstå deres ønsker og behov”.</p>

Kim Øxenholt, marketing- og e-businessdirektør hos Lemvigh-Müller

”Vi bruger data til at gøre både relationen og kommunikationen mere relevant og vedkommende. Ved at forstå kundernes digitale færden, kan vi bedre forstå deres ønsker og behov. Vi kalder det nogen gange for digital empati, og det dækker blandt andet over, at vi kan målrette vores opmærksomhed og gøre samhandlen bedre ved at forstå kundens mønstre, når de handler. Vi har indtil videre kun set begyndelsen på denne udvikling, hvor man nemt kan forestille sig, at kunder, grossist og leverandører i fremtiden i langt højere grad deler data og i fællesskab opnår viden og indsigt, som kan optimere indkøbsproces, logistik, produktvalg og meget mere”, fortæller Kim Øxenholt. 

Hjælper med dokumentation om produkter
Et konkret eksempel på en digital service er, at Lemvigh-Müller ligger inde med en lang række certifikater, datablade og diverse godkendelser om kundens indkøb, som i mange tilfælde er forretningskritiske for kunden. Lemvigh-Müller har i dag allerede alle disse data liggende struktureret, og fordelt på enkelte kunders indkøb, og kan dermed håndtere og sikre, at de altid er tilgængelige, hvis kunden på et tidspunkt skal dokumentere detaljer om produkter over for myndigheder eller andre.

Det handler om at forstå kunden
”I bund og grund leverer vi de samme produkter som vores konkurrenter på et marked, hvor der er stor prisgennemsigtighed og konkurrence. Det betyder, at det er på alt muligt andet end produkterne i sig selv, vi kan differentiere os. Det gør vi ved at forstå vores kunder, forstå deres behov og være lidt forud omkring de teknologier og forretningsmodeller, der tegner sig i fremtiden. Vi skal kort sagt arbejde på, at kunden føler sig godt hjulpet hos Lemvigh-Müller – både i dag og i morgen”, siger Kim Øxenholt. 

Niko-Servodan A/S

Sponseret

Har du en forældet smart home installation? Konverter nemt til Niko Home Control

Guldager A/S

Sponseret

Guldager overtager Servicebilen ApS / Vision Watercare

Relateret indhold

18.04.2024Installator.dk

DM i Skills tiltrækker sig særlig opmærksomhed

18.04.2024Installator.dk

Energinet foreslår større indkøb af reserver

16.04.2024Installator.dk

Hovedsponsor for DM i Skills 2024 har ambitioner for elektrikerfaget

16.04.2024Installator.dk

Ny kampagne: Faglærte har grund til at være stolte

15.04.2024RIB Software

Sponseret

Whitepaper: De 10 mest almindelige udfordringer inden for kvalitetssikring og Field Management

15.04.2024Installator.dk

Nye tal: Stærkt arbejdsmarked med færre ledige og få konkurser

11.04.2024RIB Software

Sponseret

WHITEPAPER: Sådan gennemfører du en aflevering af D&V-data til tiden og indenfor budgettet

10.04.2024Signify

Sponseret

Signify udnævner ny salgsdirektør i Danmark

Jobmarked

Se alle

Solar Danmark

Intern sælger El

Trives du med en alsidig hverdag, hvor du samtidig kan være en del af et stærkt og dynamisk salgsteam som har den gode kundeoplevelse i fokus? Har du fagligheden i orden samt teknisk flair, og kan du yde god og professionel rådgivning inden for tekniske/elmæssige løsninger? Så har du nu muligheden for at blive en del af vores team.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.05.2024

ABB A/S

Projektleder inden for el-infrastruktur

Tag dit næste karriereskridt hos ABB sammen med et globalt team, der giver energi til transformationen af vores samfund og industri for at opnå en mere produktiv, bæredygtig fremtid. I ABB har vi et klart mål om at udbrede diversitet og inklusion både når det gælder: køn, LGBTQ+, handikap, etnicitet og alder. Sammen er vi startet på en rejse, hvor vi allesammen både individuelt og sammen hylder og hilser individuelle forskelle velkommen.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.05.2024

Energi360

Salgsteknisk konsulent

Energi360 søger salgstekniske konsulenter med el eller VVS teknisk baggrund til både øst/vest Danmark.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.05.2024

ABB A/S

Senior Hardware Engineer – control panels for automation

Take your next career step at ABB with a global team that is energizing the transformation of society and industry to achieve a more productive, sustainable future.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Banedanmark

Bliv sportekniker i Banedanmark

Trives du i det fri, og vil du være med til at vedligeholde Banedanmarks jernbanespor?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Solar Danmark

Account Manager til El-Installatørsalg

Er du drevet af salg og kan skabe langvarige kunderelationer? Vil du være en del af et succesfuldt team af eksterne og interne salgskonsulenter inden for el, i en stilling som du selv er med til at forme? Så har vi muligvis jobbet til dig, som Account Manager el-Installatørsalg.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.05.2024

Solar Danmark

Projektleder med teknisk erfaring

Du har nu muligheden for et alsidigt job, hvor du bidrager til den grønne omstilling. Som projektleder i Solar Industrial Solutions vil du være en del af projekter med mange samarbejdsflader både nationalt og internationalt. Du gør en forskel for vores kunder ved at hjælpe dem i hele salgs- og implementeringsprocessen.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

24.04.2024

Solar Danmark

First Line Supporter

Har du lyst til at blive en del af det team, der supporterer Solars Offshore & Marine kunder? Jobbet som First Line Supporter er for dig, der ønsker at arbejde med tekniske løsninger og som har lyst til at servicere kunder i hele verden.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

23.04.2024

ABB A/S

Produktchef til Installationsmateriel

Tag dit næste karriereskridt hos ABB sammen med et globalt team, der giver energi til transformationen af vores samfund og industri for at opnå en mere produktiv, bæredygtig fremtid.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

METRO THERM A/S

Vi søger en teknisk salgssupporter

Har du VVS-baggrund og erfaring med varmeanlæg? Så er det måske dig, vi søger til stillingen som teknisk salgssupporter hos METRO THERM.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle