Lad solen varme vandet i sommerhuset
Gennem fire år har iværksættervirksomheden Aguasol forberedt sig på at blive en ny vækstvirksomhed på det europæiske milliardmarked for solvandvarme. Produktet, der først bliver sat i produktion til januar, kan ifølge virksomheden blive en god løsning til danske sommerhuse.
Vi tager udgangspunkt i de varme lande, men i Danmark passer den perfekt til sommerhuse. De er nogle af de største energislugere, fordi de ikke er isoleret ordentligt. Men vi har ikke dyrket det danske marked endnu, fordi vi først skal lave nogle forsøg, siger administrerende direktør Morten Fuur, Aguasol. Forsøgene går ud på, at den færdige solvandvarmer skal monteres på et hus i Danmark, så man får et bedre indtryk af, hvordan den klarer en dansk vinter.
"Vi har fra andre fået bekræftet, at princippet også fungerer i Danmark, men før vi går ud og lægger navn til det, vil vi gerne selv teste det. Fungerer det ikke, som vi tror, må vi gå ud og sige, at systemet kan bruges til sommerhuse og fortælle, hvordan det installeres dér, men fraråde det til helårshuse."
Aguasol har da også allerede fået forespørgsler fra installatører med forretning i sommerhusområder.
Forskellige principper
I Sydeuropa har man en tank med 200 liter vand direkte på taget, mens vi i Danmark har en varmtvandsbeholder inde i huset, hvor den er beskyttet mod frost. Den danske konstruktion forudsætter en pumpe. Sådan en findes ikke i vores system, den er selvcirkulerende, og det vil sige at det er den termiske varme, der får den til at virke, forklarer Morten Fuur og tilføjer, at det er den billigste og mest miljørigtige måde til fremstilling af varmt vand.
Solvarmeren skal både på det danske og det øvrige europæiske marked sælges gennem installatørerne, og derfor har Morten Fuur rejst rundt i Sydeuropa og talt med installatørerne, og mange af dem selv store virksomheder var holdt op med at installere solvarmere, fordi det simpelthen var for kompliceret.
Det er alt det bøvl, vi nu afskaffer med vores produkt. Når det kommer ud til installatøren, skal han ikke forholde sig til 15-20 enkeltdele. Her kommer der to papkasser, altså to dele som skal monteres, og det er så det."
Ifølge Morten Fuur er produktet effektivitetsmæssigt fuldt på højde med det bedste på markedet blandt både solfangere og solvandvarmere. Den store forskel på disse to produkter er, at alt ligger på taget, så sammenlignet med danske principper bliver installationen altså en del lettere. Og prisen bliver ikke højere.
Milliardmarked i vækst
På trods af de eksisterende produkters svagheder er europæernes behov for solvandvarmere enormt. De største markeder er nu Tyskland, Grækenland, Italien, Spanien og Frankrig. Aguasols forretningsplan er lagt an på at opnå en markedsandel på fem procent i 2014 og dermed nå en omsætning i nærheden af 100 millioner kroner årligt. Det europæiske marked forventes at vokse som følge af den øgede miljøbevidsthed i enkeltlande og EU. Dertil kommer, at EU-landene har forpligtet sig til, at gennemsnitligt 20 procent af energiforsyningen til bygninger skal komme fra vedvarende energi, og der har man brug for løsninger. Desuden er der store markeder i Tyrkiet og Sydamerika, hvilket gør Aguasol til en forretning med mulighed for at vokse.
Udover administrerende dir. Morten Fuur udgøres stifterkredsen og ledelsen af civilingeniør Peter Egelund, industriel designer Peter Boldsen og VVS-manden Flemming Fogh. De fire personer dækker sammen med deres bestyrelse dermed stort set alle de kompetencer, der er nødvendige i en iværksættervirksomhed med vækstambitioner.