Solar-direktør dumper klassisk forretningsmodel

I det nye år lukker Solar Danmark sine servicecentre i Hillerød og Kolding, og kunderne skal, i stedet for at køre forbi butikken, bestille en såkaldt Fastbox på nettet. Den model er fremtiden, mener Solar-direktør Jens Andersen.

De dage hvor installatøren brugte tid på at køre forbi den fysiske grossist-filial er ved at være forbi, mener administrerende direktør i Solar Danmark Jens Andersen. Han spår, at bestilling over nettet og efterfølgende lynlevering er fremtiden..

I løbet af sommeren 2015 vil Solar Danmark lukke sine fysiske servicecentre i Kolding og Hillerød og i stedet servicere de kunder, der plejer at komme i butikkerne, med virksomhedens Fastbox-leverancer. Konceptet er, at installatøren via pc eller smartphone bestiller en Fastbox, som kan leveres i løbet af en time i store dele af Danmark. Prisen er 99 kroner inden for en radius på 10 kilometer, og det er ifølge Solar rørende billigt, i forhold til hvad det koster at sende mand og bil afsted til den fysiske grossist-butik.

Læs også: Sanistål: Stadig behov for fysiske grossist-butikker

Med lukningerne har Solar kun syv fysiske servicecentre tilbage i Danmark, og det er meget få i forhold til konkurrenterne, erkender Solar Danmark-direktør Jens Andersen. Han har dog en stålfast tro på, at den jyske stor-grossist har lagt den rigtige strategi ved allerede nu at tilpasse forretningen til en gennemdigitaliseret verden. 

Kunderne ændrer adfærd
”Verden bliver mere og mere digital, det er en megatrend, som berører os alle. Det kræver naturligvis, at man løbende tilpasser sin forretning og udvikler services, der passer til kundernes behov for øget digital samhandel. Vi tror på, at fremtiden tilhører dem, som tør reagere i tide”, siger administrerende direktør i Solar Danmark Jens Andersen til installator.dk.

Han mener, at Solars strategi med få servicecentre og stor fokus på natlevering samt Fastbox-levering i dagtimerne vil sikre Solar’s kunder den mest ”cost-effektive” adfærd.

”Tiden, hvor man som installatør kan fakturere sin ”indkøbstid”, er ovre, og det er netop det, vi hjælper vore kunder med at udleve, da vi kører ud til dem med varerne og ikke omvendt.  

Kan ikke hjælpe alle
Solar-direktøren er godt klar over, at nogle installatører vil savne de lukkede servicecentre og den personlige kontakt, man kan få i en rigtig butik. Men det er umuligt at gøre alle glade, mener han.

”Du kan aldrig få en markedsandel på 100 procent, og jeg har det fint med, at der er konkurrenter, som har en anden og mere klassisk forretningsmodel end vores, og dermed dækker nogle andre kundebehov. Vi prøver at hjælpe vores kunder til at blive de mest effektive i branchen, men det kræver naturligvis, at kunden vil. Hvis ikke kunden vil, er det de fleste steder stadig muligt at køre forbi en fysisk grossist og gøre det samme, man har gjort i 50 år. Jeg tror bare ikke, det holder i længden”, understreger Jens Andersen.

Læs også: Installatører: Vi køber næsten alt på nettet

De medarbejdere, der var ansat i de to servicecentre i Kolding og Hillerød er alle tilbudt job i Solars ”kompetencecentre”, hvor de stadig kommer til at arbejde med at servicere kunder. Fremadrettet bliver det bare over telefonen.

Solar leverede over 10.000 Fastbox-kasser i Danmark i 2014.

Solar Danmark

Sponseret

INVITATION – Solar Blue Install Network

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Relateret indhold

01.11.2025Carlog System

Sponseret

Teknologi der sparer tid og skaber flow

31.10.2025Installator.dk

DIN Forsyning vinder Fjernvarmeprisen 2025

30.10.2025Installator.dk

11 nye industriparker på vej: ”Det rykker Danmark fremad”

30.10.2025Wicotec Kirkebjerg A/S

Sponseret

Vores forskellighed er en styrke

29.10.2025Installator.dk

Grøn omstilling: Elvarebiler giver både økonomiske og grønne fordele

29.10.2025Alcadon ApS

Sponseret

Så du Alcadon i TV i lørdags?

28.10.2025Installator.dk

Verdo får mio-bøde for vildledende grøn markedsføring

28.10.2025Installator.dk

EU stemte nej til mindre bureaukrati

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danvak
Seminar
Projektering og drift af sprinklersystemer

Sprinklersystemer spiller en stor rolle i brandsikring, men projekteringen kræver indsigt i både gældende standarder, risikoklasser og praktiske løsninger.

Dato

04.11.2025

Tid

13:45

Sted

Teknologisk Institut, Gregersensvej 3, 2630 Taastrup

Danvak
Seminar
Projektering og drift af sprinklersystemer

Sprinklersystemer spiller en stor rolle i brandsikring, men projekteringen kræver indsigt i både gældende standarder, risikoklasser og praktiske løsninger.

Dato

04.11.2025

Tid

14:00

Sted

Teknologisk Institut, Gregersensvej 1, 2630 Taastrup

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
🔧 Kompetencegivende servicekursus 🔧

Lær, hvordan du skal udføre serviceeftersyn og indregulering på Vølunds varmepumper!

Dato

05.11.2025

Tid

08:30

Sted

Industrivej Nord 7B, 7400 Herning

Danvak
Kursus
BR18 og brandsikre gennemføringer

Kurset gennemgår BR18’s krav til brandsikring af installationsgennemføringer, samt en grundig gennemgang af test- og normkrav til dokumentation af projektering og udførsel.

Dato

06.11.2025

Tid

08:15

Sted

Teknologisk Institut - Aarhus

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

ABB A/S
Kursus
Certificeret KNX Basic kursus

Tilmeld dig

Dato

10.11.2025

Tid

08:30

Sted

ABB A/S, Lautrupvang 8, 2750 Ballerup