Svært at tjene penge på solcelle-markedet

Det er vanskeligt for installatørerne at tjene penge på solcelle-installationer, selvom markedet nærmest eksploderede i 2011. "Der er mange, der vil have en bid af kagen i øjeblikket, og det presser prisen i bund," lyder forklaringen fra Tekniq.

Boligejerne fik for alvor øjnene op for solceller i 2011, hvor antallet af installerede anlæg, ifølge energinet.dk, steg fra 476 i 2010 til 1935 i 2011. Alligevel er det ikke nogen guldgrube for installatørerne at satse på det boomende marked. Dertil er prisen på installationen og solcellerne ganske enkelt trykket for langt ned.

Ifølge chefkonsulent i Tekniq Søren Rise er markedet presset lige nu, fordi rigtig mange vil have en bid af kagen.

”I en lang periode har installatørerne manglet ordrer, og når der så opstår et marked, der vækster så kraftigt som solcellemarkedet, så er der mange, der kaster sig over det. Resultatet er, at det er blevet et presset marked,” siger Søren Rise til Installatør Horisont.

”Økonomisk uinteressant marked”
Hos El-Gården i Silkeborg mærker man i høj grad, at konkurrencen på solcelle-installationer er blevet hård. I 2010 valgte virksomheden at satse massivt på solcellerne og lancerede blandt andet informations-hjemmesiden egen-energi.dk i håb om at booste forretningen. Men nu knap to år senere har virksomheden stort set trukket sig tilbage fra solcellemarkedet, fortæller medejer af El-Gården Thomas Hansen.

”Der er for mange om buddet i øjeblikket, så markedet er blevet uinteressant rent økonomisk. Priserne er ganske enkelt banket for langt ned. Vi vil ikke være en del af et prisræs, hvor det er lige før, man selv skal have penge op af lommen for at få projekterne,” siger han til Installatør Horisont.

El-Gården laver dog stadig enkelte solcelle-installationer, hvis kunderne selv henvender sig. Men virksomheden bruger ikke længere Gaia Solars produkter, som tidligere, men derimod billigere kinesiske produkter.

”Valget var, om vi skulle vi trække os 100 procent ud af markedet eller finde en måde at presse prisen endnu længere ned. Der var de to muligheder,” siger Thomas Hansen om produktskiftet.

www.installator.dk/energi

Alcadon ApS

Sponseret

[INVITATION] Når man har arbejdet med fiber i næsten 30 år, så har man set lidt af hvert...

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Relateret indhold

05.11.2025Installator.dk

Entreprenør digitaliserer indkøbet med KlarPris

05.11.2025Installator.dk

Store forskelle er med til at forsinke udbredelsen af eldrevne biler

04.11.2025Installator.dk

Bravida vinder rammeaftale med Bygningsstyrelsen

04.11.2025Installator.dk

Nu bliver det lettere at ansætte unge i fritidsjob

03.11.2025TEKNIQ

Sponseret

5 gode grunde

03.11.2025Avidenz A/S

Sponseret

Hold styr på lovpligtige eftersyn, booking af udstyr m.m. med værktøjet "Teknisk udstyr"

03.11.2025KlarPris

Sponseret

5 tips der gør installatørens hverdag nemmere

01.11.2025Carlog System

Sponseret

Teknologi der sparer tid og skaber flow

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle