Effekten af tilbudsportaler til diskussion
Et stigende antal internetportaler, der formidler opgaver mellem renoveringslystne danskere og håndværkere, skyder op i øjeblikket. Tilbudsportalerne gør livet nemt for forbrugerne, men for installatørerne er succesen langt fra sikker.
3byggetilbud.dk, henttilbud.dk, byggestart.dk, mestertilbud.dk, elektrikertilbud.dk. Det vrimler med tilbudsportaler på nettet, som gør det nemt for forbrugerne at hente tre tilbud på en håndværksopgave, de gerne vil have løst.
Håndværksrådet vurderer overfor Installatør Horisont, at der kommer flere portaler i øjeblikket og at antallet af danskere, der bruger dem, er stigende. Fordelen for forbrugeren er da også til at få øje på, men spørgsmålet er, om det reelt er en god forretning for installatørerne at betale penge for at ligge i tilbudsportalernes databaser – og indimellem modtage forespørgsler fra forbrugerne. Hos DS Håndværk og industri oplever man, at vvs-medlemmerne har en meget blandet holdning til tilbudsportalerne.
Nogle af vores medlemmer er meget positive, mens andre klager over, at de bruger lang tid på at give tilbud, som kunderne alligevel ikke vil have, når det kommer til stykket."
Lise Daldorph, virksomhedskonsulent, DS Håndværk & Industri
”Nogle af vores medlemmer er meget positive, mens andre klager over, at de bruger lang tid på at give tilbud, som kunderne alligevel ikke vil have, når det kommer til stykket. Endelig er der nogle, der oplever, at de kun får mulige opgaver fra tilbudsportalerne, lige før de sender en faktura for medlemsskabet ud,” siger Lise Daldorph, der er virksomhedskonsulent i DS Håndværk og Industri.
Svingende kvalitet
Hun anbefaler dog, at vvs-installatørerne prøver tilbudsportalerne af og gør sig egne erfaringer.
”Vi synes kun, at vvs’erne kan få for meget at lave, og vi mener ikke, de skal være bange for at prøve det af. Men de skal selvfølgelig bruge deres kritiske sans og sortere i hvilke sider, der giver nogle reelle ordrer og hvilke, der ikke gør. Kvaliteten af portalerne er nemlig svingende, da det ikke kræver nogen kvalifikationer at starte en op. Det kan enhver gøre,” siger Lise Daldorph.
Læs også: Markedsføring stor udfordring for mindre installatører
Hun påpeger derudover, at man skal reagere indenfor en kort tidsfrist, når der kommer en forbruger-forespørgsel fra en tilbudsportal.
”Det er ikke alle virksomheder, der har resurser til det i en travl hverdag,” pointerer hun.
Installatører delte
Hos Urhøj Smedje i Gørlev prøver man i øjeblikket fire forskellige databaser af, for at teste hvad, der fungerer bedst, fortæller indehaveren, Tom Johansen. Han er nogenlunde positiv overfor tilbudsportalerne.
”Markedet er broget og priserne er forskellige, men vi har gode erfaringer med henttilbud.dk, som vi får gode ”leads” fra. Samlet set bruger vi måske 80.000 om året på tilbudsportalerne, og jeg synes ikke, vi får nok ud af det, men det er trods alt en plus-forretning. Jeg kunne dog godt ønske mig, at vores brancheorganisation lavede en tilbudsportal, det ville gøre valget nemmere,” siger Tom Johansen.
Dårlig oplevelse
Hans fynske kollega Palle Nielsen, der er indehaver af Dræby VVS & Maskinværksted er helt og aldeles negativ overfor tilbudsportaler, som han ikke benytter mere.
”Vi prøvede henttilbud.dk i et halvt års tid, og det var ikke en god oplevelse. Ikke på grund af henttilbud.dk, men fordi de kunder, vi gav tilbud til, kun brugte portalen til at tjekke priser. Der var ingen af dem, der reelt var interesseret i at få os til at udføre en opgave,” siger Palle Nielsen og fortsætter:
”Indimellem bruger man lang tid på at lave udregninger og give et tilbud, så det er meget frustrerende, når de ikke bliver realiseret,” understreger han.
Der eksisterer ikke tal på, hvor mange af installatørerne, der reelt benytter udbuddet af tilbudsportalerne.