Vær synlig hvor kunderne er

Få tip til, hvordan din virksomhed bliver mere synlig. Erhvervsmagasinet Installatør har talt med Monica Jørgensen, MOJO Kommunikation, om hvordan installatørerne får mest for deres markedsføringspenge, og hvor indsatsen skal lægges.

Monica Jørgensen driver MOJO Kommunikation, som har specialiseret sig i online og offline synlighed for små og mellemstore virksomheder. Se mere på http://mojokommunikation.dk. Foto: Helene Bagger .

Budskabet er meget enkelt – vær synlig, hvor dine kunder er og tag markedsføring lige så alvorligt som dit faglige håndværk!

”Sådan ser jeg helt grundlæggende på det, men så er spørgsmålet jo selvfølgelig, hvordan man gør sig synlig i markedet, og det kan der naturligvis være flere meninger om”, fortæller Monica Jørgensen, der ejer MOJO Kommunikation i Herning.

”Jeg tror, at mange håndværkere får nye kunder på anbefaling fra andre kunder, men det kræver naturligvis, at man leverer den rigtige vare til den rigtige pris og i øvrigt udviser den fornødne kundeservice, men det er jo det, der ligger i anbefalingen – at man opfylder disse krav, for ellers bliver man ikke anbefalet.”

Læs også: Anbefalinger skaffer nye kunder

Vær synlig på Facebook
Den teknologiske udvikling går stærkt, og de nye medier skal tages med i markedsføringsovervejelserne. Facebook er en platform, som håndværkere og andre med stor succes kan anvende i deres markedsføringsstrategi, mener kommunikationsrådgiveren.

”Jeg vil klart anbefale håndværkere at oprette deres egen Facebook-side og her præsentere deres virksomheds værdier og faglige kompetencer. Når nogen trykker ”synes godt om”, ryger det videre i systemet, og på den måde bredes det som ringe i vandet. Man bliver ”top of mind” hos kunderne jo flere steder, man er synlig, og det er jo hele essensen – at være synlig i markedet”.

Monica Jørgensen fortsætter: ”Som udgangspunkt er der her tale om privatmarkedet for håndværkerne, men ser vi på business-to-business-markedet, nedbrydes de traditionelle grænser i forhold til privatmarkedet. Der sker i disse år et skred i vores kommunikationsformer, og mange virksomheder gør det godt på et medie som Facebook. Man skal jo huske på, at chefer og andre indkøbere også er på Facebook rent privat. De ser firmanavne poppe op hos deres Facebook-venner, og på den måde bliver ringene større og den positive synlighed vokser, siger Monica Jørgensen.

Alle bør have et website
Ethvert firma, stort som lille, med respekt for sig selv har et website, men det er ikke ligegyldigt, hvordan man griber netmediet an, forklarer kommunikationsrådgiver Monica Jørgensen.

Vi har for år tilbage været begunstiget med højkonjunktur, hvor virksomhederne ikke behøvede at være særligt bevidst om deres markedsføringsstrategi, fordi mange kunder kom helt af sig selv. Den tid er forbi. Nu er det ikke nok med en rubrikannonce i telefonbogen eller vejviseren. Der skal mere til, og det kan meget passende være et website. Men nogle valg skal gøres, siger Monica Jørgensen:

”Man enten vælge at lade hjemmesiden været et online visitkort eller en levende salgskanal. Vælger man det første, ja, så må man bare håbe, at kundernes søgning på Google giver resultat. Vælger man en bevidst offensiv markedsføringsstrategi, skal man sørge for, at websitet bliver søgemaskineoptimeret – specielt i forhold til Google, som langt de fleste bruger i søgning på nettet. Sitet skal være opdateret og udstråle samme professionelle indstilling, som virksomheden ellers har til sit eget fag.”

Det er in at blogge, og Monica Jørgensen opfordrer virksomheder til at komme i gang med det:

 ”Jeg kan kun anbefale virksomheder at oprette en blog og aktivere den mindst en gang om måneden, så der ikke bliver for langt mellem indlæggene. Det er en effektiv måde at få sig selv etableret som faglig ekspert, hvilket skaber troværdighed hos kunderne, som det jo i sidste ende drejer sig om at få fat i. Gevinsten er dobbelt, idet man både får skabt en opfattelse af sig selv som specialist/ekspert, samtidig med at sitet hjælpes til at blive søgemaskineoptimeret.”

Brug PR
Public relations er ifølge Monica Jørgensen et undervurderet element i mange virksomheders markedsføringsstrategi. ”Synlighed gennem redaktionel omtale er også en god metode at anvende. Det kræver dog, at man systematisk er opmærksom på de gode historier, der er at fortælle fra ens virksomhed, for der er altid gode historier at videreformidle til fagblade, ugeaviser og andre medier, der gerne anvender den type materiale, og skulle det knibe, er der altid hjælp at hente hos kommunikationsbureauer,” siger Monica Jørgensen fra MOJO Kommunikation.  

Annoncering og aftenmøder
Den gammeldages annoncering er der ikke noget i vejen med, specielt ikke hvis man supplerer den med et knaldtilbud, der får kunderne til at spærre øjnene op. Ifølge kommunikationsrådgiveren har annoncering bestemt en effekt. Hun advarer dog i mod, at man bevidstløst lægger hele sit markedsføringsbudget her.

Aftenmøder er også en god form for markedsføring, da man her har mulighed for at skabe en hurtig og troværdig relation og dermed forhåbentlig den fornødne tillid, der fører til salg. Det skal gå meget galt, hvis ikke personlig kontakt på et aftenmøde fører til et salg, fordi kunderne i forvejen har besluttet sig for at deltage i arrangementet og derfor er overvejende positive, når de møder op, argumenterer Monica Jørgensen.

Budgetter
Markedsføringsbudgettets størrelse afhænger naturligvis af virksomhedens størrelse. Som forretningsdrivende er man nødt til at markedsføre sig selv – i større eller mindre omfang. Det er kendetegnende for store virksomheder, at de som minimum foretager imageannoncering på landsplan eller måske på globalt plan. Præcis der, hvor kunderne er. Tilsvarende benytter mindre virksomheder sig af lokal eller regional annoncering, der modsvarer deres kunders geografiske placering. Derfor understreger kommunikationsrådgivere, at virksomheder uanset størrelse skal sørge for at være synlige, hvor kunderne er.   

Netværk
I Danmark er netværk med til at binde samfundet sammen. For virksomheder er det uundgåeligt at være med i forskellige netværk – faglige og strategiske. De strategiske kan nemt glide over i strategiske samarbejder med ”konkollegaer” i branchen. Ofte indgår installatører i formelle samarbejdsrelationer med installatører, der besidder andre kompetencer for derved f.eks. at kunne matche tekniske entreprisekrav.

”Det er naturligvis helt op til den enkelte virksomhed at vurdere, hvilke netværk, det er relevant at være en del af, men jeg er overbevist om, at det er afgørende for succes at have et godt netværk at trække på. Og så skal man huske på, at man ikke i opgangstider forsømmer netværksdannelsen i bare iver efter at tjene penge, for det er ikke mindst i lavkonjunkturperioder som nu, at man har behov for netværket til at holde liv i forretningen”, siger Monica Jørgensen, der selv er på vej til et strategisk møde med et andet kommunikationsbureau. 

2ctrl ApS

Sponseret

Bæredygtighed ned til mindste detalje

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

17.05.2024Installator.dk

Det skal være lettere at få godkendt store solcelleanlæg

17.05.2024Installator.dk

Energinet indgår milliard-partnerskab med Siemens Energy

11.04.2024Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

Grønne resultater: AO på vej mod halvering af CO2-udledningen

09.04.2024TEC7

Sponseret

Produktnyhed: Revolutionerende limning af store områder.

04.04.2024Installator.dk

For lidt plads kan løses med bedre lovgivning

22.03.2024RIB Software

Sponseret

Deltag i ny markedsundersøgelse og vind 1 stk. Apple Airpods (3. generation)!

19.03.2024Schneider Electric A/S

Sponseret

Kundetilpassede skabe og effektiv logistik sikrer effektiv produktion hos Ehcolo

19.03.2024Installator.dk

Behov for meget mere og hurtigere klimatilpasning

Jobmarked

Se alle

ABB A/S

Marketing & Sales Manager – ABB Electrification Service

Take your next career step at ABB with a global team that is energizing the transformation of society and industry to achieve a more productive, sustainable future.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

28.05.2024

Solar Danmark

Intern sælger El

Trives du med en alsidig hverdag, hvor du samtidig kan være en del af et stærkt og dynamisk salgsteam, som har den gode kundeoplevelse i fokus? Har du fagligheden i orden samt teknisk flair, og kan du yde god og professionel rådgivning inden for tekniske/elmæssige løsninger? Så har du nu muligheden for at blive en del af vores team.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

27.05.2024

BWT

Servicetekniker med teknisk baggrund | Vandbehandling erhverv

Vil du være en del af vores succes? Hos BWT Danmark har vi forrygende travlt og søger en dygtig servicetekniker til vores serviceteam på Fyn.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Skift topnøglen ud med telefonen og bliv teknisk salgs- og kunderådgiver

Har du været udekørende i VVS-branchen? Og er du klar til en ændring i dit arbejdsliv? Så er det måske dig vi søger til stillingen som teknisk salgs- og kunderådgiver hos METRO THERM.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roth Danmark A/S

Sælger til Roth Danmark A/S

Nord- og Midtjylland. Nu har du en unik mulighed for at blive en del af et stærkt salgsteam. Du er stærk på VVS-kunder, og hos os planlægger og tilrettelægger du selv din arbejdsdag.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

GN Belysning A/S

Salgskonsulent til el-installatører, Sjælland og øerne

Vi søger en engageret og erfaren salgskonsulent, der får ansvaret for at udvikle salget og kunderelationerne på Sjælland og øerne.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Financial controller søges til METRO THERM i Helsinge

Er du uddannet financial controller eller er du en erfaren regnskabsassistent, som motiveres af at arbejde med regnskab og tal? Så er det måske dig, som vi søger til stillingen financial controller hos METRO THERM i Helsinge.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danvak
Kursus
Commissioning

Vi oplever, at der er et stigende behov for færdigheder inden for dette felt i forbindelse med kravsspecifikation, projektering, opførelse, aflevering og drift af byggerier i Danmark.

Dato

29.04.2024

Tid

08:00

Sted

Trinity Hotel & Konference Center, Gl. Færgevej 30, 7000 Fredericia

Viessmann
Åbent hus
Åbent hus: Vitocal 200-A Pro 64 kW

Rådgivning om store varmepumper

Dato

21.05.2024

Tid

14:00

Sted

Guldalderen 2, 2640 Hedehusene

Rockwool Danmark A/S
Gå-hjem-møde
Gå-hjem-møde: Bliv klogere på energieffektivitet og CO2 reduktion i større bygninger

Gør flere energirenoveringstiltag til ét samlet projekt med ROCKWOOL og LivingBetter

Dato

21.05.2024

Tid

14:00

Sted

ROCKWOOL Danmark A/S, Hovedgaden 501, Hedehusene, Capital Region, DK, 2640

Avidenz A/S
Kursus
Sagkyndig - lovpligtigt eftersyn af tekniske hjælpemidler (Greve)

Tag dette kursus i lovpligtigt eftersyn af tekniske hjælpemidler. Spar penge, og foretag de lovpligtige eftersyn, når det passer ind i jeres planlægning.

Dato

22.05.2024

Tid

09:00

Sted

Tune Kursuscenter, Grevevej 20, 2670 Greve

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Uddannelse
Bæredygtig drift af byggepladsen

Indretningen af byggepladsen er et vigtigt led i udførelsen af et byggeri. Det er denne, der skaber de rette betingelser for arbejder og transport, hvorimod en uhensigtsmæssig indretning besværliggør byggeprocessen.

Dato

27.05.2024

Sted

Hellerup

2ctrl ApS
Kursus
KNX Basic kursus

(Certificeringskursus godkendt af KNX Association som afsluttes med eksamen)

Dato

27.05.2024

Tid

08:30

Sted

2CTRL`s kursuscenter i Karlslunde