Kik bag kulissen til TOTOs designere
100 kreative og tekniske hjerner former designet hos TOTO. Da den nye model af douche-toilettet NEOREST WX kom, løftede teamet i Japan for første gang sløret for deres interne designproces. Man udforsker blandt andet, i hvor høj en grad man kan opnå perfektion ved at sammensmelte design og teknologi.
I japansk designopfattelse findes der ikke et perfekt design. Brugernes behov ændrer sig konstant, og teknologierne udvikler sig også. Designerne udfordres derfor til altid at have øje for balancen mellem de to elementer. Og samarbejdet mellem design- og ingeniørteams vægtes meget højt.
Design og ”Den stille tilstedeværelse”
"Det vigtigste er at tænke på de mennesker, der bruger vores produkter. Det handler aldrig om designet i sig selv. Designet er vigtigt, fordi det skal forbedre livskvalitet og komfort i dagligdagen", understreger Yoku Hirotsu, der er leder af designafdelingen i TOTO Ltd i Tokyo, hvor alle virksomhedens designs stammer fra.
På den internationale sanitetsmesse i Frankfurt ”ISH 2023” blev det nyeste NEOREST lanceret: en væghængt model, hvor de mange funktioner ikke er synlige udefra.
Ud fra dette perspektiv udviklede designafdelingen filosofien om "den stille tilstedeværelse", som næsten alle TOTO-produkter følger. Her skal tre grundprincipper følges:
- "Brugervenligt design" – tilpasset både krop og sind i hverdagen
- "Harmoni" – produktet skal integreres harmonisk i rummet
- "Ærlig skønhed" – anvendelighed og æstetisk holdbarhed i designet
"Det er vigtigt, at design- og ingeniøreksperter konstant udveksler idéer om, hvordan mennesker vil leve i fremtiden", forklarer Yuji Yoshioka, designleder for NEOREST WX. I TOTO arbejder teams inden for marketing, digital teknologi, designmodellering, computer-grafik eller prototype-modellering sammen. Resultaterne evalueres og valideres i processen "design review". Ved projekter, der kræver udvikling af ny teknologi, sammensætter vi også teams af ingeniører, designere og marketingeksperter.
Nye brugeroplevelser – og japansk tankegang
Ifølge Yuko Hirotsu er det essentielt at finde den rette form og materialer til designet, som har indflydelse på brugerens indtryk. Målet er at skabe en helt tilfredsstillende produktoplevelse, hvor komfort, hygiejne og tryghed øges. TOTOs sømløse og minimalistiske design er et eksempel på det.
”En grundlæggende japansk tilgang vil dog altid skille sig ud hos os: Individet træder tilbage, og fokus er på modparten. Hos os er det en usagt sandhed altid at stræbe efter at komme tættere på følelserne hos vores modpart gennem design. For eksempel ser nogle europæere en automatisk åbning af toiletlåget som en sjov og brugbar gimmick. I Japan ses det som en gestus af respekt og gæstfrihed over for brugeren. Totalt set afspejler alle TOTO-produkter denne japanske forståelse og livsfilosofi”, forklarer siger Yuko Hirotsu.