Sådan hjælper du din kunde til at søge om tilskud fra varmepumpepuljen

Varmepumpepuljen åbner d. 12. september. Få 5 gode råd til, hvad du skal være særligt opmærksom på, når du skal rådgive kunder der overvejer at skifte til varmepumpe.

Energistyrelsen har netop offentliggjort at den længe ventede varmepumpepulje åbner d.12. September kl 10.00. Der er afsat 236,1 mio. kr. i 2023, så potentialet for boligejere der vælger at konvertere fra f.eks. gas-, oliefyr, elvarme eller biokedel er ganske stort.

Derfor er det vigtigt at installatøren er klar til at rådgive kunderne, når snakken falder på tilskud til varmepumpe. I den kommende pulje er der 17.000 kr. at hente hvis man skifter til en luft-til-vand varmepumpe og hele 27.000 kr. hvis man skifter til jordvarme.

Vi har samlet 5 gode råd, som du som installatør bør være opmærksom på, når du skal rådgive dine kunder.

5 vigtige detaljer at huske for dig som installatør

  1. Der skal søges om tilskud og ansøgningen skal godkendes inden varmepumpen installeres (faktisk allerede inden der laves en bindende aftale).
  2. Der er helt specifikke krav til, hvordan din faktura ser ud, når kunden skal bruge den til at få udbetalt tilskuddet.
  3. Du kan ansøge på vegne af kunden, men det kræver en underskrevet fuldmagt samt underskrevet ansøgererklæring.
  4. Efter projektet er afsluttet har kunden kun 30 dage til at søge om udbetaling af tilskud. Denne tidsgrænse falder mange desværre for.
  5. Kunden kan forberede sin ansøgning allerede nu, ved at tjekke om deres BBR-oplysninger er korrekte inde på Energistyrelsens hjemmeside. Med lidt forberedelse går ansøgningen nemmere igennem.

Hvad skal din faktura indeholde?
- Navn på bygningsejer og bygningens adresse
- Din virksomheds navn og CVR-nummer
- Start- og slutdato for installationen
- Producent og model på varmepumpen
- Pris for varmepumpen og andre materialer
- Udspecificering af installatørens arbejdstimer. Det skal tydeligt fremgå hvilke arbejdstimer er tilskudsberettigede. Hvis du f.eks. også har anført arbejdstimer for en dryppende vandhane på samme faktura, så skal disse separeres.

Når kunden ansøger om udbetaling af tilskud skal han/hun desuden også vedhæfte betalingsbilag som f.eks. et billede af bankoverførslen.

Er din kunde støtteberettiget?
Lever du op til de 5 krav?
- huset skal være en helårsbolig
- huset skal opvarmes med oliefyr, gasfyr, elvarme eller biokedel (træpiller)
- huset må ikke befinde sig i et fjernvarmeområde eller potentielt fjernvarmeområde.
- arbejdet må ikke være påbegyndt
- kunden ønsker at skifte til en luft-til-vand-varmepumpe eller en væske-til-vand-varmepumpe (også kaldet jordvarme).

Hvordan finder man ud af om kundens bolig ligger i et fjernvarmeområde eller et potentielt fjernvarmeområde?
- På kort.plandata.dk kan du indtaste kundens adresse og kigge under menuen ’varmeplansområde’. Hvis kundens adresse ligger i et grøntfarvet eller grøntskraveret område, så er han/hun desværre ikke støtteberettiget.

Hvordan ansøger jeg om tilskud på vegne af min kunde?
- For at kunne ansøge på vegne af din kunde skal du have navn, CPR-nummer og adresse samt en underskreven fuldmagt og en underskreven ansøgererklæring. Du finder links til begge dokumenter her.

Fuldmagt
Ansøgererklæring

Solars hjemmeside er der en liste over tilskudsberettige varmepumper, så du nemt finder de relevante produkter.

Mere fra...

07.10.2024Solar Danmark

Sponseret

Solar leverer CO2e-tal om transport til kunder

04.10.2024Solar Danmark

Sponseret

Blue Install Network for elinstallatører

24.07.2024Solar Danmark

Sponseret

Solar Padel Cup 2024

08.07.2024Solar Danmark

Sponseret

Solar i strategisk samarbejde med Emaldo®

29.04.2024Solar Danmark

Sponseret

Solar er klar til at rådgive kunder om tsunami af nye regler om bæredygtighed

11.03.2024Solar Danmark

Sponseret

Bæredygtighedschef skal sætte turbo på den grønne omstilling i Solar Danmark