State-of-the-art sikringssystemer på et af verdens mest moderne museer

Fleksibilitet, stabilitet og funktionalitet er nøgleordene, der gennemsyrede sikkerhedsplanlægningen på Nationalmuseet i Oslo. Ved at udnytte Integra sikringssystemets funktionalitet, har fleksible integrationer til andre systemer været mulige - og med Ar

Det nye Nationalmuseum, Oslo
Det nye Nationalmuseum, åbnede den 11. juni 2022, centralt beliggende på Rådhuspladsen i Oslo. Her kan besøgende opleve ældre og moderne kunst, samtidskunst, arkitektur og design under ét tag. I alt dækker museet 54.600 m2, ca. 350 medarbejdere skal arbejde indenfor museets forskellige funktioner.

Stort fokus på funktionalitet og stabilitet
Björn Forwald, teknisk leder på Nationalmuseet, fortæller at kunstgenstandene sammen med museets medarbejdere, er det vigtigste at beskytte i bygningen, og at sikkerheden er designet med nøgleord som funktionalitet og stabilitet. Systemer, der styrer temperatur og luftfugtighed, er af allerstørste betydning for at kunsten har det godt, og museet er udstyret med de mest moderne systemer inden for blandt andet ventilation, sikring og brandsikkerhed.

Oddbjörn Teigen, sektionsleder sikkerhed på Nationalmuseet forklarer også at adgangskontrol er meget afgørende for at undgå uautoriserede eller utilsigtede ændringer af informationer i systemerne, og her er det af største vigtighed med et sikkert og stabilt sikringssystem med gode log- og rapporterings-muligheder, for at kunne se, hvem der har været inde i systemet, og hvad der er gjort.

Integra systemet og Artifex for fleksibilitet og integrationer
De valgte sikringssystemer til Nationalmuseum i Oslo, er fra producenten SystemHouse Solutions. Integra systemet med fuldt integrerede tyverialarm og adgangskontrol, sikrer Nationalmuseet og omfatter bl.a. 372 dørmiljøer med i alt 507 stk. kortlæsere til tastatur og stort farvedisplay, der gør det nemt, enkelt og sikkert for brugerne at betjene adgangskontrollen og tyverialarmen, samt bevare overblikket, uanset hvor man er i bygningen.

I den administrative del af bygningen anvendes Check In til besøgsstyring, og hele bygningen er dækket af brandalarm fra Autronica, som også er integreret ind i Integra systemet. Den overordnede management brugerflade hedder Artifex, som er den web-baserede brugerflade til Integra systemet. Artifex kan samle alle alarmpunkter, dørmiljøer, samt alle de integrerede systemer, i en visuel platform, som giver et rigtig godt overblik, nem og intuitiv betjening, og best-in-class grafisk visning af alle de relevante punkter rundt i bygningen.

På Nationalmuseet omfatter Artifex platformen også overblik og betjening af integrationer til brandsikkerhed, vagtkommunikation og CCTV. Udover dette, omfatter installationen bl.a. et datacenter med VMware-server løsning, skærm-væg med 10 skærme, samt diverse klienter og monitorer i vagtrummet – og flere hundrede CCTV-kameraer og radarer, til at detektere bevægelse, både udendørs og indendørs.

Björn Forwald fortæller videre, at der er sket meget siden projektet startede, og undervejs er installationen blevet ændret og udvidet ud fra nye ønsker og udfordringer, der er dukket op undervejs. Integrationen med Traka nøgleskabe, som giver en smart og enkel håndtering af fysiske nøgler via Integra systemet, er et eksempel på en funktion, der ikke var med i den oprindelige plan.

Artifex – det bedste valg for museet
En af de største udfordringer gennem hele projektets forløb, har været at få systemerne til at ”tale sammen” på den bedste måde, samt give et godt og sikkert overblik. I løbet af processen blev det klart for museet, at det oprindelige ønskede topsystem, ikke kunne matche museets behov. Frem for alt gav det oprindelige topsystem store udfordringer med kommunikation med de underliggende systemer – men også høje licensomkostninger, vedligeholdelses omkostninger samt de mange avancerede funktioner, der ikke ville blive brugt og kun gjorde det mere besværligt at anvende i dagligdagen, var nogle af de ting der førte til en beslutning om at vælge et andet topsystem.

Ledelsen og personalet fra Nationalmuseet afsøgte flere muligheder – og på deres vej rundt, besøgte de bl.a. også Munch museet (Edvard Munch museet i Oslo, der også har Integra som sikringssystem). Og her kunne de se og afprøve Artifex topsystemet i aktion, hvor Integra sikringssystemet med Milestone CCTV integration, allerede fungerede, og var samlet i en nem og intuitiv web-baseret brugerflade. Efter besøget på Munch museet, blev det besluttet at Artifex skulle være det fremtidige topsystem for Nationalmuseet.

Beslutningen har vist sig at være rigtig god, og den blev truffet på det rigtige tidspunkt. ”Ved at skifte til Artifex, så foregår alt administration og alle integrationer af sikkerhedssystemet, nu på én og samme skærm, hvilket giver mange fordele, samt et fantastisk overblik” siger Oddbjörn Teigen, sektionsleder sikkerhed på Nationalmuseet. “Det var naturligvis et større arbejde at ændre topsystemet – men det var i den grad arbejdet værd, med de mange fordele på den lange bane, så som nemme og intuitive arbejdsgange, bedste funktionalitet og økonomi i systemet.

Museet har en intern vagtcentral, der er bemandet 24/7/365 – og her kan Artifex også give stor værdi for bedste overblik og højeste sikkerhed.

Check In besøgssystem – Nemt og sikkert, både for gæster og Nationalmuseet
Nationalmuseet havde også brug for et besøgssystem, der kunne aflaste receptionen – men også et system der kunne holde styr på alle besøgende i bygningen på en nem og sikker måde. Valget faldt derfor på Check In besøgssystemet, som på en nem og enkel måde kan registrere alle gæster der ankommer i bygningen, via en selvbetjening skræm. Disse oplysninger opbevares kun i en nødvendig periode, så det naturligvis overholder alle GDPR-regler. Men oplysningerne er af stor vigtighed fx i tilfælde af en evakuering i bygningen, hvor der er behov for at vide hvem der er inde i bygningen på det pågældende tidspunkt.

Check In besøgssystemet på Nationalmuseet består af to touchskærme med printer og scanner, der er bygget ind i Nationalmuseets selvdesignede borde. Her kan gæsterne selv registrere sig på skærmene, eller blot scanne deres QR-kode, som de har modtaget i deres mail invitation forud for mødet. Systemet giver automatisk værten besked om gæstens ankomst, via sms eller opkald (SIP). Systemet udskriver også en besøgsetiket, som viser at gæsten er godkendt gæst på det pågældende tidspunkt. Check In kan også i høj grad kundetilpasses med funktioner som fx kapper på touchskærmene til bestilling af taxa, pakketransport eller noget helt tredje, som kan være til stor gavn for både gæster og ansatte – og kan være med til at aflaste receptionen, samt skabe et bedre og mere sikkert besøgs flow. Receptionen kan naturligvis også håndtere og administrere besøgende via deres egen web-baserede klient – og evakueringslister kan også herigennem behandles eller automatisk udskrives i tilfælde af evakueringsalarm.

Vigtigheden i god støtte og support fra installatøren og producenten
“Et system er ikke altid flyvefærdigt, når det er installeret – da kundetilpasninger kan være med til at gøre det sidste, for at funktionaliteten og arbejdsgangene bliver optimale for den pågældende kunde, og kan være med til at give den optimale løsning med store økonomiske fordele på den lange bane” siger Björn Forwald. ”Her er dialog og støtte af ​​største betydning, og vil gerne fremhæve at det har fungeret rigtig godt på dette projekt. Der har været stor lydhørhed, når nye funktioner skulle udvikles, samt en tryghed i at det gennem hele projektet var de samme personer der arbejdede med problemstillingerne, som kender projektet og kender bygningen”.

Mere fra...

19.02.2024SystemHouse Solutions AB

Sponseret

Riel Sikring - En ny partner til SystemHouse Solutions

05.02.2024SystemHouse Solutions AB

Sponseret

Ny serie af kortlæsere er lanceret - hvor sikkerhed, fleksibilitet og design er i fokus

13.12.2023SystemHouse Solutions AB

Sponseret

Seier Security - En ny partner til SystemHouse Solutions

26.11.2023SystemHouse Solutions AB

Sponseret

Digitaliser dit besøgs flow

24.11.2023SystemHouse Solutions AB

Sponseret

HOLD STYR PÅ DINE FYSISKE NØGLER!

15.11.2023SystemHouse Solutions AB

Sponseret

Integra systemet giver Karolinska Institutet en beskyttelse ud over det sædvanlige