Adfærdsforsker: Sådan får vi danskerne til at spare på vandet

Godt hver tredje dansker tænker dagligt over deres vandforbrug. Men på trods af de gode intentioner er der fortsat en stor gruppe af danskere, der ikke ved, hvordan de skal gribe det an.

I Danmark er vi langt foran vores nordiske naboer, når det kommer til vores vandforbrug. Men alligevel er det ikke godt nok, mener adfærdsforsker og Grohe. Foto: Arkiv..

Overalt i landet er den bæredygtige tankegang blevet en fast del af vores hverdag og vores adfærd. Samme bæredygtige tankegang gentager sig, når det kommer til vores vandforbrug. Det slår en ny nordisk undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Ipsos på vegne af GROHE fast.

Ifølge undersøgelsen tænker godt hver tredje dansker dagligt på deres vandforbrug, mens det for Sverige, Norge og Finland i gennemsnit ligger på 15 procent. Men kigger man på samme undersøgelse fra sidste år, er andelen af danskere, der dagligt tænker over deres vandforbrug faldet fra 41 procent til 31 procent, mens hver femte dansker stadig ikke ved, hvad de kan gøre for at reducere deres vandforbrug.

Ifølge Pelle Guldborg Hansen, der er adfærdsforsker ved Roskilde Universitet, kan det forklares ved, at vi har svært ved at vurdere volumen.

”Hvis vi skal lykkes med at nedbringe vores vandforbrug, skal vi hjælpe danskerne med at gøre vand og vandforbrug til en fast og håndgribelig størrelse”, siger Pelle Guldborg Hansen. Han mener nemlig, at vandforbruget er sværere at forholde sig til end eksempelvis madspild, da det for mange kan være svært at måle i mængde.

”Vi ved alle sammen godt, at vi skal gå kortere tid i bad, men når først bruseren er tændt, kan det være svært at vurdere, om der er gået 2, 5 eller 10 minutter”, tilføjer han.


Spørger man GROHE viser undersøgelsen, at der er behov for at hjælpe danskerne med at reducere deres vandforbrug.

”Vand er en ressource som mange i Danmark tager for givet, og selvom godt hver tredje dansker tænker over deres vandforbrug, er der stadig alt for mange, der ikke tænker over det”, påpeger Mette Nielsen, Leader Marketing hos GROHE Danmark.

Hun mener, at udviklingen går den forkerte vej. Hos GROHE ser de derfor et behov for at fortsætte med at oplyse om vandforbrug. Det har netop været formålet med deres Vandbarometer, så de kan vise indbyggere i de nordiske lande, hvordan man kan have et bæredygtigt vandforbrug i hverdagen, og hvilke konkrete værktøjer man kan tage i brug for at reducere unødigt vandspild.

-CH

Daikin Denmark A/S

Sponseret

Deltag i åbningen af Service Academy og Experience Center

Installator.dk

Presset branche samler tunge profiler på Varmepumpedagen 2024

Relateret indhold

23.10.2024Installator.dk

Dansk Fjernvarme vil sætte turbo på elektrificeringen

23.10.2024Installator.dk

Solar A/S introducerer AI-assistent i mobilapp

23.10.2024Installator.dk

Solar A/S introducerer AI-assistent i mobilapp

22.10.2024wedi GmbH

Sponseret

wedi – din partner i bæredygtige badeværelser

22.10.2024Installator.dk

Dansk lys-virksomhed satser stort på gartnerier og p-huse

22.10.2024KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI

Sponseret

Videreuddannelse sikrer kvaliteten: KEA opdaterer IMS VVS montørers viden om afløbsinstallationer

21.10.2024Installator.dk

Ny bekendtgørelse på plads: Massivt bøvl aflyst

18.10.2024RIB Software

Sponseret

Skal du skrive IKT-leder på dit CV i år?

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle