Arbejdsglæde var succeskriteriet i Lean-projekt
Efter lidt startvanskeligheder har Solar Danmark formået at opnå større medarbejdertilfredshed i arbejdet med Lean. Det har påvirket både produktion og kvalitet positivt.
For mange virksomheder, der satser på Lean, går succesen i stå efter den første eufori. En af de mest væsentlige årsager er, at Lean værktøjerne bruges uden at Lean filosofien og Lean ledelse bliver ordentligt implementeret i virksomheden.
Solar Danmark A/S har lært af sine startvanskeligheder med Lean. På centrallageret blev der først skabt markante resultater, men herefter faldt medarbejdertilfredsheden, og i Solar havde man netop valgt jobglæde som succeskriterium. Filosofien var, at hvis medarbejderne var tilfredse med deres arbejdssituation ville det smitte positivt af på alle de andre parametre.
Lean ledelse skal læres
Desværre viste det sig, at medarbejdertilfredsheden hurtigt begyndte at dale. Interviews af medarbejdere og ledere gjorde problemet klart lederne kunne simpelthen ikke finde tid til Lean og løbende forbedringer i deres dagligdag, hvor det meste af tiden gik med brandslukning og drift.
For at finde den fornødne tid, iværksatte Solar et intensivt Lean ledelsesforløb, hvor der blev arbejdet målrettet med synlig ledelse, standardiseret ledelse, målstyring på egen ledelse, coaching og situationsbestemt ledelse. Kurset betød, at arbejdslederne fik meget mere tid til at arbejde med Lean og løbende forbedringer. Hvor de før kurset kun brugte ca. 4 % af deres tid på Lean og løbende forbedringer, blev det muligt at bruge ca. 20 % af deres tid på det efterfølgende.
Situationsbestemt ledelse gav mere tilfredshed
Medarbejderne var før utilfredse med den måde, afdelingslederne handlede på i forhold til dagligdagsproblemer. Jacob Horn, Lean Manager ved Solar, mener, at nøglen til at løse problemerne ligger i situationsbestemt ledelse.
Ofte skyldes det ikke uvilje, at mellemlederne agerer uhensigtsmæssigt i forhold til medarbejderne. I langt de fleste tilfælde er det fordi de enten ikke ved eller er usikre på, hvordan de skal håndtere den enkelte medarbejder. Hvis Lean skal være en succes, er virksomhederne nødt til at udvikle lederne i takt med Lean værktøjerne, så de står stærkere og mere selvsikre, når ansvar skal trykkes ned i organisationen og medarbejderne skal coaches til at komme med nye idéer til forbedring af performance og bakke op omkring virksomhedernes mål, siger Jacob Horn.
Medarbejdertilfredsheden har sat spor
Den øgede medarbejdertilfredshed har sat spor i forhold til andre parametre i virksomheden.
Uden at have sat tal på det mente vi ved tidligere lejligheder at kunne konstatere en positiv sammenhæng mellem medarbejdertilfredshed og kvalitet. Den øgede produktivitet bliver så en funktion af, at mængden af omarbejde reduceres i samme omfang som kvaliteten forbedres, siger Jacob Horn.
Ifølge Jacob Horn er de positive resultater et tegn på, at virksomheden har formået at tage Lean til sig som en ny måde at anskue sig selv, arbejdet og arbejdspladsen på, og ikke blot som en række separate værktøjer.
www.installator.dk/drift