Brancheprofilen: Gå efter drømmen!

Lars Küster, ny afdelingsleder i teknik- og servicevirksomheden Lindpro, opfordrer til, at man går efter drømmen. Men det kræver en helhjertet indsats.

Lars Küster er afdelingsleder i Lindpro. Han er uddannet elektriker samt merkonom i ledelse. Tidligere har han været ansat som serviceleder for sikring i Lindpro..

Hvad består dit nye job i?
Som ny afdelingsleder skal jeg være leder af Lindpros to sydvestjyske afdelinger i Esbjerg og Bramming, hvor der tilsammen er 75 medarbejdere tilknyttet. Desuden har jeg det overordnede ansvar for afdelingernes eksterne kundekontakt, hvor jeg i modsætning til tidligere tegner hele forretningen og ikke kun sikringsområdet.

Hvorfor har du valgt at arbejde inden for elinstallation?
Det var faktisk en drengedrøm for mig at blive elektriker. Allerede i børnehaven skilte jeg radioen ad for at se, hvordan den virkede. En charmerende ting ved branchen er, at den giver mulighed for en alsidig hverdag, hvor man den ene dag arbejder i kundens SQL-database, og den næste sætter 20 parklamper op. Det er desuden muligt at specialisere sig inden for mange forskellige felter, da branchen har udviklet sig kolossalt de senere år. Det er en sjov udvikling at være en del af.  

Hvad bliver den største udfordring i dit nye job?
At slippe grebet en smule om driften. Nu skal jeg oftere flyve op i helikopteren og tænke de strategiske tanker. Det er også en anderledes hverdag at være leder for tidligere kolleger. Men jeg har i længere tid været en del af ledergruppen og dermed været med til at træffe beslutninger, så mit skifte er på den måde forholdsvis naturligt. Det handler i bund og grund om at gå ydmygt til opgaven og gøre tingene på en respektabel måde. Jeg skal jo ikke lave alt om, bare fordi jeg kan. Jeg skal justere det, som giver værdi for kunderne, virksomheden og medarbejderne.          

Læs også: Brancheprofilen: Hr. Kristensens fornemmelse for sanitet

Har du et godt karriereråd?
Gå efter drømmen, og gør dig klart, at det kræver mere end 37 timers arbejde om ugen. Der er mange aktiviteter, der ligger efter en normal arbejdsdag, for eksempel netværksmøder og tidlig/sen mødeforberedelse. Meget er ikke synligt, og man får ikke altid kredit for det. Så det fylder tidsmæssigt at dyrke karrieren og kræver benhård prioritering og struktur. Husk også, at det er bedre at starte fire ting op og få dem fuldført, end at starte ti ting op og aldrig nå i mål med noget. 

Alcadon ApS

Sponseret

[INVITATION] Når man har arbejdet med fiber i næsten 30 år, så har man set lidt af hvert...

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Relateret indhold

02.12.2025Installator.dk

Dansk Industri opruster med ny brancheplatform for teknik og installation

02.12.2025VELTEK

Sponseret

VELTEK styrker sekretariatet med ny chefrådgiver – Varmt velkommen til Anja Kraag

02.12.2025TEKNIQ

Sponseret

Sæt grænser før julefrokosten

02.12.2025KlarPris

Sponseret

Prisgennemsigtighed presser markedet. Hvordan vender du det til en fordel?

01.12.2025Installator.dk

Stark Danmark tæt på 10 mia. kr. i omsætning

01.12.2025Installator.dk

Danskerne holder igen med boligforbedringer

01.12.2025Carlog System

Sponseret

Når overblik styrker tilliden og ikke kontrollen

28.11.2025Installator.dk

Fagtalent 2025 er afgjort - otte vindere fundet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle