DSB's IC3-flåde skifter til LED-lys

Industrispecialisten Hans Buch A/S skal levere LED-lysrør til DSB’s IC3-tog. DSB og Hans Buch forventer en stor årlig reduktion i strømforbrug og CO2-udslip.

Søren Rose, Category Manager hos DSB (venstre) og Palle Ingvard Erik Wredstrøm, Division Manager hos Hans Buch (højre). Foto: Hans Buch..

Snart er det slut med de gamle kviksølvholdige lysstofrør i DSB’s IC3-tog. En opgave har netop været i udbud for at udskifte de mange lysenheder til en mere energisparende LED-belysning.

Her er valget faldet på Hans Buch A/S, som skal levere LED-lysrør til hele DSB’s IC3 togflåde med optioner på resten af DSB’s togflåder, som også består af IC4, Dosto, ER og S-tog.

Det hårdføre LED-lysrør er velegnet til miljøer med høje temperaturer og mange vibrationer. De er oprindeligt udviklet til den maritime industri og offshore-industrien, men de robuste LED-lysrør skal nu også skabe gavn for IC3-togene.

”Vi er enormt stolte over, at Hans Buch vandt udbuddet, foran nogle meget dygtige konkurrenter til at levere en vigtig opgave med at nedbringe energiforbruget og dermed CO2-aftrykket”, fortæller administrerende direktør i Hans Buch A/S, Martin de Feuth Jensen.

”Samarbejdet er sket mellem vores divisioner for henholdsvis jernbane og marine i Hans Buch A/S, og vi er stolte af den kundetilpassede løsning, som vi skal levere til DSB”, siger han.

Hans Buch har en lang tradition for leverancer af løsninger og udstyr til den danske jernbane, forklarer Hans Henrik Nielsen, divisionschef for jernbane i Hans Buch.
”Da vi så udbuddet hos DSB, var det en oplagt mulighed at kigge på de tilpassede løsninger til LED-belysning, som vores kollegaer tilbyder til den maritime industri”, siger han.

Læs også: I august skal kviksølvholdige lysstofrør udskiftes til LED

Strømmen til IC3-tog leveres gennem dieselgeneratorer, og der er en energibesparelse at hente ved at skifte lysstofrør til et tilsvarende LED-lysrør. Strømbesparelsen skyldes LED-teknologiens lave elforbrug, som reducerer den mængde strøm, som motorernes dieselgenerator skal bruge til belysning i for eksempel togenes kupéer og arbejdsområder.

”Der er derfor både kroner og øre, samt et bedre klimaregnskab at berette om”, siger Palle Wredstrøm, divisionschef for Marine i Hans Buch A/S.

De velkendte lysstofrør T5 og T8 indeholder kviksølv, og fra den 25. august i år vil det ikke længere være lovligt at producere og importere nye enheder på markedet i EU. Det skyldes, at lysstofrør fjernes som undtagelse i RoHS-direktivet (Restriction of Hazardous Substances in Electrical and Electronic Equipment).

- PiB

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

24.07.2024Installator.dk

Vinderne af Installatørprisen

23.07.2024Installator.dk

Bosch henter ny direktør fra egne rækker

10.07.2024Alcadon ApS

Sponseret

Kalder ALLE netværksinstallatører!

10.07.2024Schneider Electric A/S

Sponseret

Schneider Electric annoncerer verdens første nødstrømsløsning til gamere

08.07.2024Schneider Electric A/S

Sponseret

TALENTPROGRAM for elektriker-lærlinge 2024

03.07.2024Ecofoss/Green:ID

Sponseret

Ny profilvideo for Ecofoss

03.07.2024GN Belysning A/S

Sponseret

DIOLUM PLF SLIM

02.07.2024Alcadon ApS

Sponseret

Dine 3 fordele ved at Alcadon er ISO 9001-certificeret

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle