Elfærges brugte batterier får nyt liv
Elfærgen Ellen skal efter snart seks år på Søby-Fynshav overfarten have udskiftet sin batteripakke, da kapaciteten er faldet til 80 pct. Men de brugte batterier får nyt liv på land.
De brugte batterier fra el-færgen Ellen får nyt liv som energilagre på land.. Foto: Ærøfærgerne
Mens elbiler uden problemer kan fortsætte, selvom batteriets kapacitet er faldet til 80 pct., er det anderledes med en færge, der skal sejle 22 sømil uden opladning flere gange dagligt.
Derfor skal batteripakken på verdens længst sejlende el-færge nu udskiftes, men et nyt projekt viser, at de kan genbruges som lagre for sol- og vindenergi.
“Det er næsten det perfekte genbrug," siger Henrik Andersen, lektor på Syddansk Universitet i Sønderborg. Sammen med sin kollega, forsker Kun Qian, står han i spidsen for et projekt, der giver færgens batterier et nyt liv som hjørnesten i fremtidens energilagring.
Og Ellens batteri på 4,3 miegawatt-timer har kapaictet nok til at opbevare strøm til flere store solcelleanlæg og vindmøller.
Det nye projekt, UniversalBatteryPowerStorage, støttet af EUDP-fonden, gør genbruget muligt. Her udvikler forskere og virksomheder en fleksibel container-løsning, der kan rumme både nye og brugte batterier – fra elbiler, busser og nu også færger.
Ved hjælp af avanceret elektronik kan systemet håndtere batterier med forskellig alder, kemi og kapacitet – noget, der ellers har været en kæmpe teknisk udfordring.
For Henrik Andersen og Kun Qian handler projektet ikke kun om teknologi – men om visionen om en cirkulær energisektor.
"I stedet for at smide noget væk, der stadig virker, kan vi skabe en kædereaktion af grøn innovation," siger Henrik Andersen.
Ellen, der blev sat i drift på ruten mellem Als og Fyn i 2019, har plads til 200 passagerer og 30 biler og er udstyret med et batterisystem på 4,3 MWh, hvilket er verdensrekord for el-drevne færger, der transporterer både passagerer og køretøjer.
-emte