Erhvervsuddannelser kan styrkes med tydelig sammenhæng mellem teori og praksis

Frafaldet på landets erhvervsuddannelser er alt for højt, og udsigten til mangel på faglærte vækker bekymring hos politikerne og i erhvervslivet. En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien Pædagogisk indblik gennemgår forskningsviden om, hvordan man kan skabe den sammenhæng mellem teori og praksis, der kan være med til at styrke erhvervsuddannelserne.

Sammen med forskningsoversigten udgiver DPU en podcast om teori og praksis i erhvervsuddannelserne. Foto: Arkivfoto.

”En erhvervsuddannelse er en vekseluddannelse, og hvordan man skaber sammenhæng mellem teori og praksis er et af de vigtigste omdrejningspunkter for erhvervsuddannelserne og har været det længe.”

Sådan lyder det fra Vibe Aarkrog, lektor i erhvervspædagogik ved DPU, Aarhus Universitet. Hun står sammen med Bjarne Wahlgren, professor i voksenpædagogik ved DPU, Aarhus Universitet bag den nye forskningsoversigt ’Sammenhæng mellem teori og praksis i erhvervsuddannelserne’ i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’. I oversigten præsenterer de tiltag til at skabe sammenhæng mellem teori og praksis, baseret på den skandinaviske og internationale forskning på området.

Det en vigtig pointe, at begge begreber skal forstås bredt. Praksis er ikke kun det, der sker under praktikoplæringen, og teori er ikke kun det, der sker i skolen.

LÆS OGSÅ: Ny udbudslov sikrer flere lærlinge

”Med begrebet ’praksis’ betegner vi simpelthen det, eleven gør eller uddanner sig til at gøre – hvad enten det sker ude på arbejdspladsen eller i skolen. Det kan være alle typer af handlinger, knyttet til det at være tømrer, smed eller hvilket erhverv, man nu er ved at uddanne sig til. Med begrebet ’teori’ derimod betegner vi den viden, der ligger til grund for det, som eleven gør – uanset hvilken faglig sammenhæng eleven gør det i”, siger Bjarne Wahlgren.

Undervisningen skal praksisrelateres                

Praksisrelatering af undervisningen på erhvervsskolerne er helt central for at skabe sammenhæng mellem teori og praksis. Det er et undervisningsprincip, der relaterer teoretisk viden til praksis ved eksempelvis at inddrage eksempler på praksis og reflektere over dem, simulere praksis eller udføre arbejdsopgaver i virkelige praksisser.

”Forskningen viser, at der er en gensidig motivationseffekt, når man kan se sammenhængen mellem teori og praksis. Når eleverne kan se, at teorien kan bruges i praksis, styrker det deres motivation for at lære teori – og når de omvendt kan se, at teorien faktisk bidrager med noget i forhold til praksis, styrker det også deres læring i praksis”, siger Vibe Aarkrog.

Når unge eller voksne søger ind på en erhvervsuddannelse, er det fordi de gerne vil uddannes til at kunne varetage et bestemt erhverv eller fag.

LÆS OGSÅ: Danskerne vælger de sikre løsninger på badeværelset

”Hvis undervisningen skal give mening for dem, skal de kunne se, at det er noget, de får brug for som tømrer eller i et job i detailhandlen. Praksisrelateret undervisning skaber mening ved at gøre det tydeligt, at det, de skal lære, er noget, de skal kunne i deres kommende fag eller erhverv. Det gælder også de almene grundfag på skolen. Hvis eleverne skal opleve dem som relevante, kræver det en klar forestilling om det erhverv, de skal ud og varetage, som de måske ikke har i starten af uddannelsen. Lærerne i de almene fag skal derfor have blik for, hvordan deres fag kan blive anvendt i praksis og ikke blot undervise i fx matematik eller kemi, men i murer-matematik og køkken-kemi”, siger Vibe Aarkrog.

Vigtig refleksion

Helt central er også elevernes evne til gennem refleksion at se og skabe sammenhæng mellem den praksis, de arbejder med eller i, og læringsmålene for undervisningen.

”Det er vigtigt, at eleverne selv formår at formulere sammenhængene mellem den teoretiske viden, der har relevans for læringsmålene, og deres oplevelser med konkrete praksisser fra erhvervet. Det kan dog være vanskeligt, da mange erhvervsskoleelever ikke er vant til den slags refleksion og måske heller ikke føler behov for det. Det er lærerne, der skal bane vejen fra teori til praksis, og omvendt, for eleverne og træne dem i, ikke bare at sætte ord på, hvad de gjort, men at reflektere over, hvad de har lært”, sige Bjarne Wahlgren.

LÆS OGSÅ: Combibeholder i Kalundborg skal lære at tale med solceller

Planlæg praktik som læreproces

Sammenhæng mellem teori og praksis er ikke blot vigtig i undervisningen på skolen, men også i virksomhedsoplæringen. Forskningsoversigten pointerer, at praktikken bør planlægges som en læreproces, med fx systematiske overvejelser over læringen undervejs og en undervisningsplan for den læring, som man ønsker i praktikken.

”Det er vigtigt, at eleverne bliver en del af det samlede arbejdskollektiv i virksomheden, dvs. at eleven og vejlederen ellerden oplæringsansvarlige sammen med de øvrige kolleger udgør det samlede vejledningsmiljø. Og så er det selvfølgelig afgørende, at arbejdsopgaverne i praktikken er komplekse, udfordrende og differentierede i forhold til den enkelte elevs viden og færdigheder”, siger Vibe Aarkrog.

”I dag skal alle nå at lave to flotte fileter”

Sammen med forskningsoversigten udgiver DPU en podcast om teori og praksis i erhvervsuddannelserne. Her fortæller Vibe Aarkrog og Bjarne Wahlgren om forskningen på området, og du møder Marie Borg Lidbjerg, der underviser på kokkeuddannelsen på Kokke- & Tjenerskolen ved ZBC i Slagelse, og Helle Trysø Birkkjær, der underviser på sosu-uddannelsen på SOSU Nord i Aalborg.

LÆS OGSÅ: Byggeomkostninger stiger for femte kvartal i træk

På kokkeuddannelsen styrker det motivationen hos eleverne at arbejde med tydelige mål og succeskriterier for læringen. Der er forskel på, om læreren siger: ”I dag skal vi filetere fisk” eller ”målet for i dag er, at alle skal nå at lave to flotte fileter. ” Marie Borg Lidbjerg har omsat lærebogen til små podcasts, så de elever, der har svært ved at få læst, har en chance alligevel, og hun er i det hele taget optaget af, at alle elever føler, der er plads til dem og kan lære tingene på deres egen måde.

På sosu-uddannelsen bruger de bl.a. digital simulation til at forbinde teori med praksis. Gennem cases og scenarier, der efterligner praksis så godt som muligt, kan eleverne øve deres handlekompetencer i trygge læringsmiljøer. ”Når du handler ude i virkeligheden, kan du begå fejl, der kan få fatale konsekvenser. Når du øver dig på at handle i undervisningen, har det ikke andre konsekvenser, end at du lærer noget,” fortæller Helle Trysø Birkkjær.

-AKJ

Installator.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Wygwam introducerer P49 og M49 DALI-2 BMS-sensorer fra Niko

Relateret indhold

01.05.2025DTU

Sponseret

Styrk dine kompetencer med en diplomuddannelse på DTU

01.05.2025Avidenz A/S

Sponseret

Arbejdstilsynet har fokus på regler og praksis for eftersyn af tekniske hjælpemidler

01.05.2025Coromatic A/S

Sponseret

Datacentre er en sårbar og kritisk infrastruktur

01.05.2025Installator.dk

VVS´25: Grundfos klar med app-styrede pumper

01.05.2025Installator.dk

Koble etablerer sig i Midtjylland med optagelse af AC i Vejle

30.04.2025Installator.dk

AO overtager webshop fra VVS-eksperten

29.04.2025Installator.dk

Københavns Kommune skifter til intelligent LED: 160.000 armaturer udskiftes

28.04.2025Belimo A/S

Sponseret

Mød Belimo på VVS’25, hvor vi fejrer 50 år med god energi

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Eaton Electric Danmark
Seminar
Teknisk seminar om 3 fasede UPS - Brøndby

Eaton inviterer til teknisk seminar om 3 fasede UPS. Bliv klogere på hvordan du designer fremtidens UPS-løsninger til bygninger, sundhedssektoren, industrien og datacentre.

Dato

06.05.2025

Tid

07:30

Sted

Gammelager 14, 2605 Brøndby (Hos Solar)

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
🔧 TEKNISK BASISKURSUS varmepumper 🔧

Kurset giver dig kendskab til varmepumpernes styringsprincipper, anlægsopbygning og giver dig en generel viden om opstart af varmepumper - både jordvarme og luft-til-vand varmepumper. Kurset vil indeholde en del praktiske opgaver.

Dato

06.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vølund Varmeteknik Industrivej Nord 7B 7400 Herning

Dansk Standard
Kursus
El-sikkerhed, diplomkursus - 2 dage

Over 2 dage giver kurset et godt kendskab til lovgivning og standarder indenfor elektrisk sikkerhed, og til hvordan kravene efterleves i praksis.

Dato

06.05.2025

Tid

09:00

Sted

Scandic Kolding Kokholm 2 6000 Kolding

Danvak
Kursus
Linjetabsberegning med HEAT2, Grundkursus

Kuldebroer kan have væsentlig betydning for bygningers energiforbrug, og i værste fald kan de medføre kondens og risiko for svamp og skimmel i konstruktioner og på overflader.

Dato

07.05.2025

Tid

08:30

Sted

Teknologisk Institut - Aarhus

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Kvalitet, sikkerhed og miljø (EL)

Få kvalitet, miljø og sikkerhed til at gå op i en højere enhed.

Dato

07.05.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup

Schneider Electric A/S
Messe
ROBOTBRAG 2025! Prep din virksomhed med robotter

Find inspiration til, hvad der kan lade sig gøre med AI og robotteknologi – og hvordan du bedst forbereder din virksomhed til fremtiden. Kom til ROBOTBRAG – inklusiv DIRA Business – hos Teknologisk Institut i Odense

Dato

08.05.2025