Faget i fokus: GROHE hylder unge faglærte ved EuroSkills 2025
Som sponsor ved EuroSkills 2025 i Herning er GROHE med til at sætte fokus på de erhvervsfaglige fag, tiltrækning af nye talenter og demonstrering af innovative løsninger. Ved årets mesterskab gik VVS-guldet til østrigske Johannes Gstrein – og sølvet blev sendt med Andreas Fredberg Pedersen hjem til Vestjylland.
Euro Skills 2025 Closing ceremony. Foto: Anders Wiuff
I sidste uge den 9.-13. september blev EuroSkills 2025 afholdt i Messecenter Herning. EuroSkills er Europas største konkurrence for unge faglærte, og i år var der særligt fokus på den vigtige rolle, dygtige håndværkere spiller i udviklingen og implementeringen af de grønne teknologier, som skal drive den globale miljøomstilling.
Ved EuroSkills var GROHE med som WorldSkills Europe Premium Sponsor og Official Competition Partner. Som en del af sponsoratet leverede GROHE produkter til konkurrencen i ’Plumbing and Heating’. Produkter, der efter konkurrencen går videre ud til de tekniske skoler, GROHE samarbejder med.
Guld til Østrig – og sølv til Danmark
Efter tre intense dage kunne Johannes Gstrein fra Østrig trække sig sejrrigt ud foran 14 konkurrenter fra hele Europa, og han kan nu kalde sig europamester i ’Plumbing and Heating’.
Også det 21-årige danske VVS-talent Andreas Fredberg Pedersen nåede hele vejen til podiet og vandt sølv i samme kategori:
”Jeg er både rigtig glad og stolt over at have vundet sølv. Niveauet var generelt højt, så jeg vidste godt, at det kunne blive svært at komme helt til tops. Men alt vores træning og hårde arbejde har givet pote,” siger Andreas Fredberg Pedersen, der som optakt til EuroSkills blandt andet var på fire-dags træningslejr i GROHE’s træningscenter i Lahr, Tyskland sammen med de øvrige deltagere i Plumbing and Heating-disciplinen.
Former fremtidens fagtalenter
Partnerskabet med WorldSkills Europe er blot en del af GROHE’s strategi for at imødekomme de store udfordringer, sanitetsbranchen står over for med at tiltrække unge talenter til ledige stillinger verden over. Samtidig stiger efterspørgslen på installatører, mens færre vælger netop den karrierevej.
Med GIVE-programmet (GROHE Installer Vocational Training and Education) støtter GROHE tekniske skoler i at skabe en ensartet uddannelse med moderne udstyr, undervisningsmateriale samt en skriftlig og praktisk eksamen, der sætter nye standarder for branchen. Allerede nu samarbejder GROHE med mere end 70 skoler på tværs af Europa.
Produkter drevet af innovation
GROHE’s engagement i branchen handler ikke kun om at uddanne fremtidens fagfolk, men også om at yde dedikeret støtte til installatører med rådgivning og praktiske løsninger, der gør hverdagen lettere. Med sin brede portefølje har GROHE udviklet et unikt produkt- og servicetilbud, der er skræddersyet til de professionelle partneres behov.
Et af de produkter, deltagerne arbejdede med, var GROHE Rapido Shower Frame, som gør det muligt at installere et indbygget brusesystem i blot tre trin. Forudmonterede komponenter, såsom blandingsrør og indbygningsdele, samt en lækagetest udført inden leveringen, kan spare installatørerne for op til tre arbejdstimer* og samtidig mindske behovet for oplæring af nye installatører.
På sin stand til EuroSkills demonstrerede GROHE, hvordan dette produkt, der er udviklet til at øge installatørernes effektivitet, kan udgøre basen for nye tekniske løsninger: GROHE Rapido Heat Recovery Shower System. Systemet fungerer ved at opsamle varmt vand fra afløbet og pumpe det gennem et separat rør, der er omgivet af den kolde vandtilførsel, hvorved en del af restvarmen overføres.
*Sammenlignet med den gennemsnitlige installationstid for et GROHE indbygget brusesystem.
Om EuroSkills
EuroSkills er Europas største konkurrence for unge faglærte under 25 år. Konkurrencen samler op mod 600 deltagere fra hele Europa til tre dages dyst i 38 forskellige fagdiscipliner. I år afvikles EuroSkills for første gang til Danmark – i Herning (MCH Messecenter Herning og Jyske Bank Boxen) – den 9.-13. september. Over 100.000 besøgte mesterskabet.
Om GROHE
GROHE er et førende brand inden for armaturer til køkkener og komplette løsninger til badeværelser. GROHE har over 7.200 ansatte bl.a. på salgskontoret i Danmark, der også huser hovedsædet for Norden og Baltikum.
Siden 2014 har GROHE været en del af LIXIL's stærke brandportefølje, der producerer banebrydende vand- og boligprodukter. For at tilbyde "Ren glæde ved vand" er GROHEs brand baseret på værdierne kvalitet, teknologi, design og bæredygtighed. Vi leverer livsforbedrende produkter og ydelser i to dedikerede porteføljer: GROHE QuickFix og GROHE Professional samt premium brandet GROHE SPA. Alle porteføljer imødekommer de specifikke behov fra GROHE's professionelle forretningspartnere og deres differentierede målgrupper.
Med vand som kerneforretning og en ressourcebesparende værdikæde bidrager GROHE til LIXIL's Impact Strategy; lige fra arbejdet mod en CO2-neutral produktion, over fjernelse af unødvendig plast i produktemballagerne til vand- og energibesparende produktteknologier som GROHE Everstream, en bruser, der cirkulerer vandet.
*Se mere på grohe-x.com/sustainability
Om LIXIL
LIXIL (TSE-kode 5938) fremstiller banebrydende vand- og boligprodukter, der løser hverdagens virkelige udfordringer og gør bedre hjem til virkelighed for alle, overalt. Med udgangspunkt i virksomhedens japanske arv skaber LIXIL verdensledende teknologi og innovation for at tilbyde kvalitetsprodukter, der kan ændre boligen. Det unikke ved LIXIL er, hvordan vi gør dette; med meningsfuldt design, entreprenørånd, dedikation til at forbedre tilgængeligheden for alle samt en ansvarlig forretningsvækst. Denne tilgang bliver synlig ved de førende brands i branchen, herunder INAX, GROHE, American Standard og TOSTEM. Cirka 55.000 kolleger, der opererer i mere end 150 lande, er stolte over at producere produkter, der har en indflydelse på dagligdagen for mere end en milliard mennesker hver dag. Få mere at vide på www.lixil.com/