Hvem har egentlig ansvaret for byggeaffaldet?

Efter flere måneders dialog med Miljøstyrelsen er det lykkedes at få svar på spørgsmål, der længe har givet anledning til forvirring blandt landets håndværkere: Hvem har egentlig ansvaret for byggeaffaldet?

Foto: CSRD+CO

09.09.2025

Sponseret

Esben Schnurre, CSRD+CO

Mange håndværkere tror fejlagtigt, at ansvaret altid følger vognmanden. Det gør det ikke.

Esben Schnurre, ESG-konsulent, CSRD+CO

I praksis mellemlander byggeaffald fra renoverings- og ombygningsopgaver ofte i containere på håndværkerens adresse, inden det bliver kørt videre til et modtageanlæg. Men netop denne “mellemstation” skaber gråzoner i forhold til Affaldsbekendtgørelsen og i Miljøstyrelsens tolkning af reglerne. Resultatet er, at velmenende håndværkere risikerer at begå fejl – og i værste fald ende med bøder.

Affald er blevet et varmt ESG-emne

Med en række nye krav om afrapportering af alt fra CO2-udledning til sygefravær og whistleblowerordninger, er interessen for affaldsmængder også kommet på dagsordenen. Byggebranchen er i særdeleshed kommet under luppen. De enorme mængder af materialer med mulighed for genanvendelse, genbrug, returnering og spild, har gjort det til en varm kartoffel. 

For mange håndværkere giver det mening at samle dagens byggeaffald i containere på virksomhedens adresse efter endt arbejdsdag. Men ansvaret for håndteringen og registreringen afhænger fuldstændig af, hvem der henter affaldet...

Transportør og Indsamler - to vigtige begreber

Hvis vognmanden er registreret indsamler i Erhvervsstyrelsens affaldsregister, overtager han hele ansvaret – inkl. den lovpligtige indberetning i Affaldsdatasystemet (ADS).

Hvis vognmanden blot fungerer som transportør, flytter ansvaret ikke. Han leverer kun kørslen fra A til B, mens håndværkeren - som affaldsproducent - selv har ansvaret for håndtering, sortering, registrering og indberetning i ADS.

Mange håndværkere tror fejlagtigt, at ansvaret altid følger vognmanden. Det gør det ikke.

Som ESG-konsulent oplever jeg ofte, at affaldsdelen er præget af store skyggetal og lange diskussioner med vognmændene

ESG-konsulent, CSRD+CO

God ESG-praksis kræver klare aftaler

Når jeg hjælper håndværkervirksomheder med væsentlighedsvurderinger, er affaldsaftaler med vognmænd et tilbagevendende tema. Indtil nu har der manglet klare pejlemærker for, hvilke krav der var rimelige at stille. Det har vi nu.

Derfor er anbefalingen enkel: Tag dialogen med din vognmand, og få lavet en skriftlig aftale, hvor rollefordeling, ansvar og kvalitetskrav til data er klart defineret.

Gode råd til håndværkere

Her en tjekliste, der kan hjælpe dig med at undgå at komme i klemme:

Bygherre

Lav en skriftlig aftale om, hvem der er affaldsproducent, og hvem der har ansvaret for sortering, opbevaring og bortskaffelse.

Hvis affaldet ikke køres direkte til modtageanlægget, er det ofte mest praktisk, at håndværkeren overtager producentrollen.

Vognmand

Sørg for en skriftlig aftale med jeres faste vognmand.

Aftalen skal definere, om han kører som transportør (kun kørsel) eller indsamler (overtager ansvar og indberetning).

Tjek at vognmanden er registreret i affaldsregistret, hvis han agerer indsamler.

Modtageanlæg

Hvis vognmanden kun er transportør, skal du selv have en direkte aftale med modtageanlægget/omlastepladsen.

Aftalen bør omfatte krav til datakvalitet, sporbarhed og tidsfrister for indberetning.

Hos CSRD+CO hjælper vi gerne med at udarbejde aftalegrundlag, der både er praktiske, rimelige – og i overensstemmelse med lovgivningen. Er du interesseret i at høre mere om, hvordan I som håndværkere eller vognmandsvirksomhed skal agere eller få uddybende svar, så giv os et kald på tlf. 42 10 80 80 eller skriv til esben@csrd.company

Mere fra...

09.09.2025CSRD+CO

Sponseret

Hvem har egentlig ansvaret for byggeaffaldet?

27.08.2025CSRD+CO

Sponseret

Første ESG-rapport i hus

02.06.2025CSRD+CO

Sponseret

ESG-rapportering: start med de lavthængende frugter!