Installatører skal rådgive mere
Kunderne er i dag langt mere krævende og samtidig mindre teknisk interesserede, og det stiller krav til både producenter og installatører, lyder meldingen fra Schneider Electric Danmark
Mere funktionalitet og højere brugervenlighed er nogle af kravene, når private og virksomheder vælger intelligente installationer nu og i fremtiden. Og der er udsigt til vækst på både privat- og erhvervsmarkedet, mener Schneider Electric Danmark, hvis Lauritz Knudsen-division med LK IHC-systemet er den førende producent af intelligente installationer til det danske marked.
"Vi har set et skift i markedet for intelligente installationer. I de første ti år, dvs. fra de tidligere 1990'ere, var markedet drevet af, at slutkunderne valgte en intelligent installation på grund af teknologien. Det var nyt, det var spændende, og det var forbeholdt dem, som i forvejen var meget interesserede i nye teknologier."
"Nu ser billedet helt anderledes ud. Markedet drives af slutkundernes behov. Kunderne har nogle klare forventninger til, hvad en intelligent installation skal kunne, og hvor meget komfort, man kan få. Der er tale om en ny gruppe af kunder, som ikke er så teknisk interesserede, men som ganske enkelt vil have komfort og sikkerhed, forklarer Heine Knudsen. direktør for forretningsudvikling hos Schneider Electric Danmark.
Den udvikling giver nye muligheder - men også nye udfordringer - for såvel producenter som installatører.
"For os som producent er det selvfølgelig vigtigt at produktudvikle, så funktionaliteten i de intelligente systemer lever op til kundernes behov. Men det er lige så vigtigt, at vi sammen med branchen sørger for at tilrettelægge salgsindsatsen og markedsindføringen på den rigtige måde."
"Hvor vi før talte om teknik, taler vi nu om komfort og sikkerhed. Det har været en væsentlig faktor for at udvide markedet med de nye kundegrupper. Men det er nødvendigt, at hele branchen taler det samme sprog til slutkunderne - lige fra producent over husbygger til installatør, siger Heine Knudsen.
Nye muligheder for installatører
Han mener, at installatørerne kommer til at spille en endnu vigtigere rolle i fremtiden. Samtidig kan der være store gevinster at hente for de installatører, som forstår at indrette sig efter markedsudviklingen.
"Kunderne bliver, firkantet sagt, mere krævende. De er mere kvalificerede, og de ved, hvad de vil have. Nutidens og fremtidens kunder stiller krav om, at alle i boligen skal kunne betjene de funktioner i den intelligente installation, som er relevante for netop dem. Og det skal kunne gøres, uden at det er nødvendigt at læse i en manual."
"For installatørerne betyder det, at de får en ny rolle i og med at der kommer et større element af rådgivning ind i salgsprocessen. Det centrale er at komme i endnu tættere dialog med slutkunderne om deres specifikke behov, og ikke mindst give en meget grundig rådgivning om alle mulighederne ved intelligente installationer."
"Værdien af installationerne vokser i takt med udbredelsen af de intelligente installationer, og det giver selvfølgelig nogle forretningsmæssige muligheder for de installatører, som kan matche markedets behov. Eller sagt på en anden måde: De installatører, som kan levere en grundig rådgivning i hele salgs- og leveringsfasen - og dermed give slutkunderne gode oplevelser - får den største glæde af markedsudviklingen.
Overordnet forventer Schneider Electric Danmark vækst i markedet for intelligente installationer, både når det gælder salg til virksomheder og private.
"En klar driver for privatmarkedets udvikling er nye teknologier, som giver kunderne en bedre oplevelse. For eksempel via øget brugervenlighed - altså bedre user interfaces - og nye funktioner. Men vi tror også, at slutkunder fra andre sider bliver vænnet til at stille nye krav til de teknologier, de omgiver sig med i det daglige," siger Heine Knudsen og drager en parallel til bilindustrien.
"Vi har for længst vænnet os til, at bilen har en meget høj grad af komfort og sikkerhed, takket være teknologi. Der er ganske enkelt en lang række funktioner, som vi ikke vil acceptere at undvære i bilen. Komfort og sikkerhed er noget, vi tager for givet. Den udvikling smitter også af på markedet for intelligente installationer."
Fokus på energiforbrug
På erhvervsmarkedet er det ifølge Schneider Electric andre faktorer, som spiller ind. Firmaet forventer, at alle nyopførte firmadomiciler bliver opført med intelligente installationer inden for højst fem år. Det skyldes blandt andet, at erhvervslivet ikke blot fokuserer på bygge- og anskaffelsesprisen her og nu. Firmaerne kigger også på de totale omkostninger pr. kvadratmeter, inklusive vedligeholdelse og energiforbrug.
Netop hvad angår energiforbruget, kommer de intelligente installationer til at spille en stadig større rolle, fordi de også kan bruges til at styre og ikke mindst nedsætte energiforbruget i bygninger:
"Generelt er der meget fokus på vores energiforbrug og den indvirkning, det har på det globale klima, og det er især tydeligt i erhvervslivet. Dels vil firmaerne gerne opføre sig energibevidst og forsvarligt, dels vil nogle være forberedt på et eventuelt lovindgreb, som med tiden vil opstille strenge restriktioner for erhvervslivets energiforbrug."
Derimod er det energibesparende aspekt ikke en væsentlig faktor for de private kunders valg af intelligente installationer. Ikke endnu, i hvert fald, mener Heine Knudsen.
"Vi tror ikke, at private slutkunder vælger en intelligent installation, fordi den kan hjælpe med at nedsætte energiforbruget. Det vil kræve et skift af fokus fra kroner og øre til en mere holdningspræget tilgang til, at det er nødvendigt, at vi alle sammen sparer på energien. Lige nu er det ikke konkret nok for den enkelte borger, som ikke oplever en direkte, mærkbar sammenhæng mellem det at spare på energien og spare penge.
"På den anden side er det ikke utænkeligt, at skiftet sker. Og måske kan det endda pludselig gå meget hurtigt. Men det kræver, at udviklingen i erhvervslivet og det store, politiske fokus på energi og miljø forplanter sig til den brede befolkning i den private boligmasse."
"Under alle omstændigheder er det et faktum, at intelligente installationer netop kan hjælpe med at nedsætte energiforbruget - også i boligen. Så det skal vi selvfølgelig sætte yderligere fokus på, sammen med installatørerne, for at også slutkunderne har det med i deres overvejelser."