Bekymring for sikkerheden i varebiler

Ny stor Euro NCAP-test af varebiler afslører ifølge FDM bekymrende ringe sikkerhed. Producent er uenig.

Fem af bilerne klarede sig dog samlet så ringe, at Euro NCAP slet ikke vil anbefale dem. Foto: FDM..

Mens sikkerheden i personbiler over de seneste år er blevet markant forbedret, er udviklingen stort set styret uden om varebiler. Det viser en ny test fra Euro NCAP, der har testet 19 af de bedst sælgende varebiler på de europæiske veje. De 19 varebiler stod i 2019 for over 95 procent af salget af nye varebiler.

Sådan klarede de 19 varebiler sig:

VW Transporter – Guld (65%)

Ford Transit – Guld (63%)

Mercedes-Benz Vito – Guld (61%)

Ford Transit Custom – Sølv (58%)

Mercedes-Benz Sprinter – Sølv (52%)

Peugeot Expert – Sølv (44%)

VW Crafter – Sølv (44%)

Opel Vivaro – Sølv (42%)

Citroën Jumpy – Bronze (37%)

Toyota Proace – Bronze (35%)

Peugeot Boxer – Bronze (33%)

Citroën Jumper – Bronze (32%)

Iveco Daily – Bronze (30%)

Fiat Ducato – Bronze (28%)

Renault Master – Kan ikke anbefales (16%)

Nissan NV400 – Kan ikke anbefales (12%)

Renault Trafic – Kan ikke anbefales (11%)

Opel Movano – Kan ikke anbefales (7%)

Fiat Talento – Kan ikke anbefales (5%)

(Ovenstående modeller er testet i en europæisk udgave. Visse modeller sælges i Danmark i udgaver, der muligvis ville have klaret sig bedre som følge af et højere niveau af sikkerhedsudstyr.)

 

Testen afslører ikke bare et stort gab mellem person- og varebiler, når det kommer til de nye vigtige sikkerheds- og assistentsystemer, som FDM skriver det i en pressemeddelelse. De fleste af varebilerne mangler også helt basalt sikkerhedsudstyr som airbags og selehuskere. Af testens 19 varebiler havde kun seks biler airbags i passagersiden som standard, mens ingen af bilerne havde gardinairbags.

”Varebiler er et populært og velkendt transportmiddel, der både bruges af håndværkere og af firmaer, der udbringer pakker og dagligvarer. Derfor er det også nedslående, at testen afslører så ringe en sikkerhed for både fører, passager og medtrafikanter. Ikke mindst i forhold til sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse, der for længst er blevet standard i personbiler”, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Han mener, at bilproducenterne snarest bør få rettet op på manglerne, ligesom EU-kravene bør skærpes, som de er blevet for personbiler.

Ringe kollisionssikkerhed

Modsat personbiler er varebiler ikke konstrueret til at kunne absorbere kræfterne ved en kollision. Og med en samlet vægt af bil og last på op til 3,5 tons giver det en forøget risiko for alvorlig personskade i tilfælde af et sammenstød.

”Kollisionstesten mellem varebilerne viste, at bilerne rammer modkørende uforholdsmæssigt hårdt. Men også varebilernes egen kollisionssikkerhed er i flere tilfælde for ringe og udgør en risiko for både fører og passager. Blandt andet fordi noget så basalt som airbags mangler”, siger Søren W. Rasmussen.

Han påpeger, at det ikke kun er nødvendigt, at bilproducenterne begynder at prioritere sikkerheden anderledes højt, men også at virksomheder og leasingselskaber ikke bør acceptere eller tilbyde biler med så dårlig en sikkerhed.

Euro NCAP har udarbejdet en firetrinsskala (platin, guld, sølv og bronze), alt efter hvor godt bilerne klarede sig. Fem af bilerne klarede sig dog samlet så ringe, at Euro NCAP slet ikke vil anbefale dem.

Testen handler om ADAS-systemer, ikke kollisionssikkerhed

Søren Hyltoft, der er communication og event manager hos Renault Danmark, er uenig med FDM's fortolkning. Han mener ikke, ADAS testen handler ikke om kollisions-sikkerhed, men om hvorvidt det vil være muligt at tilkøbe diverse ADAS systemer – altså handler det grundlæggende ikke om sikkerhed for dem, der kører bilen – men for eksempelvis bløde trafikanter .

"Testen forholder sig ikke til om, køberne så rent faktisk gør det – blot om det er muligt. At køberne ikke gør det, trods det at det er muligt, er til gengæld ret sikkert, da mange af systemerne er temmelig dyre. Så forskellen i udstyret mellem de forskellige nye LCV er i realiteten ikke særlig stort. Nogle mærker har flere ADAS systemer, der kan tilkøbes – men kunderne gør det ikke på grund af pris. Og så er vi tilbage til EuroNcaps egentlige ærinde – nemlig at det burde være standardudstyr. Men det er jo en helt anden sag end at konkludere, at nogle biler er mere sikre end andre", fortæller Søren Hyltoft.

-CH

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Følger du installationsreglerne for sikringselementer i boligtavler?

Techem Danmark A/S

Sponseret

Spar på ressourcerne - anbefalingen er, sæt forbrugsmåling op hurtigst muligt i projekterne

Relateret indhold

15.08.2025Installator.dk

Brandsikkerhed i solcelleanlæg udfordret

14.08.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Guide til opsætning af sikkerhedscontroller (SLC) på SERCOS-netværk

13.08.2025Carlog System

Sponseret

Carlog System får dine systemer til at spille sammen og gør hverdagen lettere

13.08.2025Installator.dk

Odense værtsby for førende robotkonference

13.08.2025Installator.dk

Ny direktør for Bravida Entreprise Øst

13.08.2025BLICHFELD POWER & MEASUREMENTS A/S

Sponseret

ALMEMO® MA104 – seneste generation datalogger fra Ahlborn

12.08.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Schneider Electric viser fremtidens automationsløsninger på HI-messen 2025

12.08.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Schneider Electric viser fremtidens automationsløsninger på HI-messen 2025

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
EET Danmark A/S
Kursus
Axis Kurser

Gør læring til et eventyr med Axis

Dato

25.06.2025

Sted

Online + classroom

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Boliginstallationer og teknisk beregning på kredsløb

Vil du være med til at sikre el til danske boliger? Så få redskaberne til at planlægge, installere og beregne deres el-installationer.

Dato

25.08.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup

ABB A/S
Kursus
Certificeret KNX Basic kursus

Tilmeld dig

Dato

25.08.2025

Tid

08:30

Sted

ABB A/S, Lautrupvang 8, 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

25.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser, livscyklus og påvirkning af strategiske drivkræfter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

26.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup