Bekymring for sikkerheden i varebiler

Ny stor Euro NCAP-test af varebiler afslører ifølge FDM bekymrende ringe sikkerhed. Producent er uenig.

Fem af bilerne klarede sig dog samlet så ringe, at Euro NCAP slet ikke vil anbefale dem. Foto: FDM..

Mens sikkerheden i personbiler over de seneste år er blevet markant forbedret, er udviklingen stort set styret uden om varebiler. Det viser en ny test fra Euro NCAP, der har testet 19 af de bedst sælgende varebiler på de europæiske veje. De 19 varebiler stod i 2019 for over 95 procent af salget af nye varebiler.

Sådan klarede de 19 varebiler sig:

VW Transporter – Guld (65%)

Ford Transit – Guld (63%)

Mercedes-Benz Vito – Guld (61%)

Ford Transit Custom – Sølv (58%)

Mercedes-Benz Sprinter – Sølv (52%)

Peugeot Expert – Sølv (44%)

VW Crafter – Sølv (44%)

Opel Vivaro – Sølv (42%)

Citroën Jumpy – Bronze (37%)

Toyota Proace – Bronze (35%)

Peugeot Boxer – Bronze (33%)

Citroën Jumper – Bronze (32%)

Iveco Daily – Bronze (30%)

Fiat Ducato – Bronze (28%)

Renault Master – Kan ikke anbefales (16%)

Nissan NV400 – Kan ikke anbefales (12%)

Renault Trafic – Kan ikke anbefales (11%)

Opel Movano – Kan ikke anbefales (7%)

Fiat Talento – Kan ikke anbefales (5%)

(Ovenstående modeller er testet i en europæisk udgave. Visse modeller sælges i Danmark i udgaver, der muligvis ville have klaret sig bedre som følge af et højere niveau af sikkerhedsudstyr.)

 

Testen afslører ikke bare et stort gab mellem person- og varebiler, når det kommer til de nye vigtige sikkerheds- og assistentsystemer, som FDM skriver det i en pressemeddelelse. De fleste af varebilerne mangler også helt basalt sikkerhedsudstyr som airbags og selehuskere. Af testens 19 varebiler havde kun seks biler airbags i passagersiden som standard, mens ingen af bilerne havde gardinairbags.

”Varebiler er et populært og velkendt transportmiddel, der både bruges af håndværkere og af firmaer, der udbringer pakker og dagligvarer. Derfor er det også nedslående, at testen afslører så ringe en sikkerhed for både fører, passager og medtrafikanter. Ikke mindst i forhold til sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse, der for længst er blevet standard i personbiler”, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Han mener, at bilproducenterne snarest bør få rettet op på manglerne, ligesom EU-kravene bør skærpes, som de er blevet for personbiler.

Ringe kollisionssikkerhed

Modsat personbiler er varebiler ikke konstrueret til at kunne absorbere kræfterne ved en kollision. Og med en samlet vægt af bil og last på op til 3,5 tons giver det en forøget risiko for alvorlig personskade i tilfælde af et sammenstød.

”Kollisionstesten mellem varebilerne viste, at bilerne rammer modkørende uforholdsmæssigt hårdt. Men også varebilernes egen kollisionssikkerhed er i flere tilfælde for ringe og udgør en risiko for både fører og passager. Blandt andet fordi noget så basalt som airbags mangler”, siger Søren W. Rasmussen.

Han påpeger, at det ikke kun er nødvendigt, at bilproducenterne begynder at prioritere sikkerheden anderledes højt, men også at virksomheder og leasingselskaber ikke bør acceptere eller tilbyde biler med så dårlig en sikkerhed.

Euro NCAP har udarbejdet en firetrinsskala (platin, guld, sølv og bronze), alt efter hvor godt bilerne klarede sig. Fem af bilerne klarede sig dog samlet så ringe, at Euro NCAP slet ikke vil anbefale dem.

Testen handler om ADAS-systemer, ikke kollisionssikkerhed

Søren Hyltoft, der er communication og event manager hos Renault Danmark, er uenig med FDM's fortolkning. Han mener ikke, ADAS testen handler ikke om kollisions-sikkerhed, men om hvorvidt det vil være muligt at tilkøbe diverse ADAS systemer – altså handler det grundlæggende ikke om sikkerhed for dem, der kører bilen – men for eksempelvis bløde trafikanter .

"Testen forholder sig ikke til om, køberne så rent faktisk gør det – blot om det er muligt. At køberne ikke gør det, trods det at det er muligt, er til gengæld ret sikkert, da mange af systemerne er temmelig dyre. Så forskellen i udstyret mellem de forskellige nye LCV er i realiteten ikke særlig stort. Nogle mærker har flere ADAS systemer, der kan tilkøbes – men kunderne gør det ikke på grund af pris. Og så er vi tilbage til EuroNcaps egentlige ærinde – nemlig at det burde være standardudstyr. Men det er jo en helt anden sag end at konkludere, at nogle biler er mere sikre end andre", fortæller Søren Hyltoft.

-CH

Installator.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Wygwam introducerer P49 og M49 DALI-2 BMS-sensorer fra Niko

Relateret indhold

01.05.2025DTU

Sponseret

Styrk dine kompetencer med en diplomuddannelse på DTU

01.05.2025Avidenz A/S

Sponseret

Arbejdstilsynet har fokus på regler og praksis for eftersyn af tekniske hjælpemidler

01.05.2025Coromatic A/S

Sponseret

Datacentre er en sårbar og kritisk infrastruktur

01.05.2025Installator.dk

VVS´25: Grundfos klar med app-styrede pumper

01.05.2025Installator.dk

Koble etablerer sig i Midtjylland med optagelse af AC i Vejle

30.04.2025Installator.dk

AO overtager webshop fra VVS-eksperten

29.04.2025Installator.dk

Københavns Kommune skifter til intelligent LED: 160.000 armaturer udskiftes

28.04.2025Belimo A/S

Sponseret

Mød Belimo på VVS’25, hvor vi fejrer 50 år med god energi

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Eaton Electric Danmark
Seminar
Teknisk seminar om 3 fasede UPS - Brøndby

Eaton inviterer til teknisk seminar om 3 fasede UPS. Bliv klogere på hvordan du designer fremtidens UPS-løsninger til bygninger, sundhedssektoren, industrien og datacentre.

Dato

06.05.2025

Tid

07:30

Sted

Gammelager 14, 2605 Brøndby (Hos Solar)

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
🔧 TEKNISK BASISKURSUS varmepumper 🔧

Kurset giver dig kendskab til varmepumpernes styringsprincipper, anlægsopbygning og giver dig en generel viden om opstart af varmepumper - både jordvarme og luft-til-vand varmepumper. Kurset vil indeholde en del praktiske opgaver.

Dato

06.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vølund Varmeteknik Industrivej Nord 7B 7400 Herning

Dansk Standard
Kursus
El-sikkerhed, diplomkursus - 2 dage

Over 2 dage giver kurset et godt kendskab til lovgivning og standarder indenfor elektrisk sikkerhed, og til hvordan kravene efterleves i praksis.

Dato

06.05.2025

Tid

09:00

Sted

Scandic Kolding Kokholm 2 6000 Kolding

Danvak
Kursus
Linjetabsberegning med HEAT2, Grundkursus

Kuldebroer kan have væsentlig betydning for bygningers energiforbrug, og i værste fald kan de medføre kondens og risiko for svamp og skimmel i konstruktioner og på overflader.

Dato

07.05.2025

Tid

08:30

Sted

Teknologisk Institut - Aarhus

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Kvalitet, sikkerhed og miljø (EL)

Få kvalitet, miljø og sikkerhed til at gå op i en højere enhed.

Dato

07.05.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup

Schneider Electric A/S
Messe
ROBOTBRAG 2025! Prep din virksomhed med robotter

Find inspiration til, hvad der kan lade sig gøre med AI og robotteknologi – og hvordan du bedst forbereder din virksomhed til fremtiden. Kom til ROBOTBRAG – inklusiv DIRA Business – hos Teknologisk Institut i Odense

Dato

08.05.2025