Kemp & Lauritzen bortviser fire ansatte i svindelsag

På baggrund af en ekstern advokat- og revisorundersøgelse har Kemp & Lauritzen bortvist fire medarbejdere i sagen om uregelmæssigt indkøb af it-udstyr.

Direktionen hos installationsvirksomheden Kemp & Lauritzen har bortvist fire medarbejdere, der alle siden begyndelsen af maj har været blandt i alt fem suspenderede ansatte i en sag om uregelmæssige indkøb af it-udstyr.

Læs også: Solidt årsregnskab fra Kemp & Lauritzen

Mens den femte medarbejder har genoptaget arbejdet, så viser en eksterne advokat- og revisorundersøgelse, at de nu bortviste medarbejdere også i flere tilfælde har brugt penge på restaurantbesøg, der ligger over det niveau, Kemp & Lauritzen accepterer.

Endelig har den eksterne advokat- og revisorundersøgelse fundet nogle få eksempler på, at der uretmæssigt har været ydet medarbejderlignende rabatter til ansatte i Bygningsstyrelsen, som har fået mulighed for at købe varer til privat brug med rabatter.

”For mig handler den her sag hverken om mobiltelefoner, tablets, restaurantbesøg eller usædvanlige rabatordninger til udenforstående. Der er tale om noget langt mere alvorligt – nemlig om etik og moral og dermed i sidste ende om virksomhedens ve og vel”, siger administrerende direktør i Kemp & Lauritzen, Peter Kaas Hammer, og fortsætter:

”En lille håndfuld betroede medarbejderes mangel på ledelsesmæssig dømmekraft og ordentlighed skal ikke have lov at bringe virksomhedens omdømme i fare. På advokaternes råd skrider vi derfor både straks og også meget konsekvent ind”, siger han.

Beløb opgjort til ca. 270.000 kr.
Sagen startede i maj, da Kemp & Lauritzen selv gjorde Bygningsstyrelsen opmærksom på, at de havde fundet uregelmæssige indkøb af it-udstyr i forbindelse med en serviceaftale mellem de to parter. Udstyret blev, under dækbetegnelser, viderefaktureret til medarbejdere i Bygningsstyrelsen.

Advokatfirmaet Kromann Reumert og revisionsfirmaet Deloitte blev derfor sat til at undersøge uregelmæssighederne. Det arbejde har de nu afsluttet ved at konkludere, at de har fundet ledelsesmæssige svigt i kombination med brud på virksomhedens interne retningslinjer.

Det samlede beløb er opgjort til i alt cirka 270.000 kroner, hvoraf størstedelen – cirka 186.000 kroner – vedrører mobiltelefoner og tablets. Hovedparten af udgifterne til restaurantbesøg vedrører ikke Bygningsstyrelsen, men et andet og nu ophørt kontraktforhold, hvor en og samme kontaktperson blev bespist og beværtet på ekstravagant vis i alt syv gange. Disse ligger alle to, tre eller fire år tilbage i tiden.

Ifølge DR Nyheder drejer det sig om en medarbejder i Udenrigsministeriet, der nu er blevet suspenderet for at spise de dyre middage i selskab med de bortviste ansatte på Kemp & Lauritzens regning.

Kemp & Lauritzens direktion har på baggrund af advokaternes og revisorernes undersøgelse valgt at følge advokaternes anbefaling om straks at bortvise fire af de fem suspenderede medarbejdere.

”En bortvisning er i sig selv en meget alvorlig sanktion, som alle i virksomheden naturligvis er berørte af. Men når man udsættes for tillidsbrud i form af en række betydelige ledelsessvigt i kombination med væsentlige brud på vores interne retningslinjer, har vi i direktionen ikke haft et reelt valg. Ansættelsesforholdet med de bortviste kunne ganske enkelt ikke fortsætte”, siger Peter Kaas Hammer.

Læs også: Stor installationsvirksomhed lejer alt værktøj

Han oplyser samtidigt, at advokaterne også er blevet bedt om at vurdere, hvorvidt der var baggrund for en politianmeldelse. Dette fandt undersøgelsen ikke et sikkert grundlag for.

- JMA

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Wygwam introducerer P49 og M49 DALI-2 BMS-sensorer fra Niko

Techem Danmark A/S

Sponseret

Spar på ressourcerne - anbefalingen er, sæt forbrugsmåling op hurtigst muligt i projekterne

Relateret indhold

05.09.2025BLICHFELD POWER & MEASUREMENTS A/S

Sponseret

Nyt Interface fra DELTA Elektronika

04.09.2025Grohe A/S

Sponseret

Dansk VVS-talent klar til EuroSkills 2025

04.09.2025Installator.dk

Tænketank advarer: Odsherred-sagen kan gøre lån dyrere for forsyningsselskaber

04.09.2025Avidenz A/S

Sponseret

Nye krav om asbestuddannelse ved alt arbejde med asbest

04.09.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Webinar: Er din organisation klar til NIS2?

04.09.2025BLICHFELD POWER & MEASUREMENTS A/S

Sponseret

ALMEMO® MA104 – seneste generation datalogger fra Ahlborn

03.09.2025Condair A/S

Sponseret

Ses vi til webinar, på jeres arbejdsplads eller på messe?

03.09.2025Installator.dk

Kemp & Lauritzen overtager TR Teknik i Esbjerg

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

01.09.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

EET Danmark A/S
Uddannelse
Ubiquiti Certificeringer

Tilmeld dig EET’s Ubiquiti-certificeringskurser

Dato

02.09.2025

Sted

EET, Ventrupvej 27, 2670 Greve

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Arbejdsmiljøledelse på byggepladsen

Lær om sikkerhed og arbejdsmiljø på byggepladsen.

Dato

05.09.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup + Online

Vølund Varmeteknik A/S
Webinar
Gratis webinar om fremtidens boligventilation - Vølund S735

Installation af vand, varme og ventilation kræver ofte flere separate systemer – og det kan være både komplekst og pladskrævende. Men hvad nu hvis du kunne samle det hele i én kompakt og energieffektiv løsning, der allerede har vundet priser på europæiske markeder? 🏆

Dato

05.09.2025

Tid

10:00

DTU
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

08.09.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Organisation, udvikling og samskabelse

Opkvalificér dine evner til at igangsætte og vurdere styringsmæssige og strategiske tiltag i din virksomhed.

Dato

08.09.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup