Klimahensyn og udsigten til nulemissionszoner fik installatør til at køre grønt

Wedel Installation er i gang med at udskifte vognparken til eldrevne varebiler. Det handler både om miljøhensyn, men også om adgangen til Gentofte-virksomhedens kunder i det indre København, når nulemissionszonerne kommer.

Indehaver Andreas Joensen, Wedel Installation, investerer i elvarebiler - bl.a. for at kunne køre i de planlagte nulemissionszoner i København.. Foto: Wedel Installation

Det viste sig at være rettidig omhu, da Wedel Installation fra Gentofte besluttede at lease eldrevne varebiler i stedet for de traditionelle dieseldrevne.

”Miljøhensyn spillede selvfølgelig også ind på valget, men fremtidsudsigterne for at kunne bruge dieselbilerne i København K var ikke gode, og derfor er vi begyndt at omstille os,” siger Andreas Joensen, der er direktør i elinstallationsvirksomheden Wedel Installation i Gentofte.

I dag er en tredjedel af firmaets køretøjer eldrevne og Wedel Installation kan derfor fortsat betjene Københavns Universitet og de andre mange kunder, som firmaet har i København K, når nulemissionszonerne bliver en realitet. 

Andreas Joensen vil gerne skifte anskaffe flere eldrevne varebiler, men der er fortsat udfordringer ved at vælge det grønnere alternativ:

”Det handler f.eks. om, at en el-varebil, der er oplyst til at kunne køre 330 km på en opladning, kun kan køre i nærheden af 150 km i vinterperioden – og det er ikke langt,” siger han og fortsætter:

”Samtidig er det en udfordring, at alle vores folk bor i byen, hvor de ikke har adgang til egen ladestander. Derfor skal de finde en offentlig stander, hvor de så kun må holde i tre timer, inden bilen skal flyttes igen. Så skiftet til el kræver også, at vores folk køber ind på projektet,” siger Andreas Joensen.

Og med en rækkevidde på omkring 150 km i den kolde periode er det svært at undgå at skulle ind og lade i løbet af dagen.

”Men vi er jo i en branche, der lever af at sælge timer, så opladningen skal gerne planlægges. Men hvis man køber ind på det, så finder man en løsning. Man kan jo sagtens køre ind til en superlader og bruge tiden på at afslutte nogle arbejdssedler og lave andre småting,” siger han. 

Men utilfredsheden med den korte rækkevidde har fået Wedel Installation til at vælge operationel leasing af de elektriske biler.

”Vi benytter ellers finansiel leasing til de andre biler, der så bliver købt fri efter typisk tre år. Men med elvarebilerne vælger vi operationel leasing, så vi hurtigt kan levere dem tilbage igen. Der må simpelthen komme noget bedre,” siger Andreas Joensen.

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Kom hele vejen rundt om varebiler og tilbehør

Varebiler er uundværlige for alle typer af installationsvirksomheder. De er en konstant omkostning, der gerne skal være så lille som mulig. Den grønne omstilling har øget fokus på de el-drevne varebiler. Men uanset, hvordan varebilen skal drives frem, skal arbejdsmiljøet for montøren være i orden, ligesom adgangen til hurtig hjælp, hvis bilen strejker. Læs om de forskellige elementer i dette tema om varebiler og tilbehør.

Relateret indhold

24.07.2024Installator.dk

Vinderne af Installatørprisen

23.07.2024Installator.dk

Bosch henter ny direktør fra egne rækker

24.07.2024Installator.dk

Vinderne af Installatørprisen

24.07.2024RIB Software

Sponseret

Få et overblik over alle vores uddannelser/kurser efter sommeren!

23.07.2024Installator.dk

Bosch henter ny direktør fra egne rækker

22.07.2024Installator.dk

Dansk startup samarbejder med Huawei

22.07.2024RIB Software

Sponseret

NYHED: Nyt RIB Projekt plugin til Revit!

19.07.2024RIB Software

Sponseret

Husk at få fat i din billet til BIM World Copenhagen!

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle