Koble på vej med specialudviklet AI-værktøjer
Hidtil har det mest været ChatGPT og Copilot, der har været brugt i de Koble-ejede elinstallationsvirksomheder. Men nu undersøger selskabet muligheden for at tage næste skridt i brugen af kunstig intelligens.
Vi har haft vores direktører samlet for at finde ud af, hvor vi først skal sætte ind med AI-tiltag, vi selv får udvikling, fortæller Anders Colding, der er COO i Koble.. Foto: Sille Serup
Som i så mange andre virksomheder har standardværktøjer som ChatGPT og Copilot været dem, medarbejderne i Kobles 18 virksomheder har benyttet sig af, når brugen af kunstig intelligens til de daglige opgaver er blevet udforsket.
Koble har fra centralt hold fulgt udviklingen tæt og er nu parat til at tage næste skridt.
“Vi har stor fokus på uddannelse af vores medarbejdere i Koble Akademi og har også haft vores direktører samlet for at finde ud af, hvor vi først skal sætte ind med et AI-tiltag, vi selv får udviklet,” fortæller Anders Colding, der er COO i Koble.
Koble ønsker at ligge i front i forhold til udnyttelsen af AI i de tilknyttede virksomheder.
“Og vi kan gøre det, fordi vi er så mange til at løfte byrden. Vi vil i løbet af kort tid finde ud af, præcis hvilke AI-bots, vi ønsker at få udviklet til en start og er allerede i dialog med to selskaber, der kan løfte den opgave.
Han understreger, at udviklingen er vigtig, fordi den skal sikre, at Koble kommer skridtet videre fra brugen af ChatGPT og Microsofts Copilot.
“Det at bygge redskaber, der benytter vores egne data er der musik i. Vi starter sandsynligvis med tre ting, men det kommer jo aldrig til at slutte,” siger Anders Colding.
Brainstorm har givet idéer
Vi har arbejdet med direktørerne for at finde ud af, hvilke ting der fylder i hverdagen, der eventuelt kunne løftes med AI. Vi fik en masse gode input med hjem.
Næsten alle selskaberne døjer med at skulle rykke deres montører for at indberette timer.
“At timerne ikke bliver indberettet, skyldes først og fremmest, at de administrative opgaver ikke ligger lige for… det er jo ikke på grund af dem, de har valgt deres fag,” siger Anders Colding.
Overvejelserne går derfor på, om virksomhederne skulle holde op med at rykke medarbejderne for oplysningerne, men i stedet benytte AI til at analysere deres færden på baggrund af kalenderen, sagsstyringssystemet og GPS´en.
På den måde kunne vi generere et forslag til, hvordan deres dag og timeforbrug er forløbet, så de blot kunne trykke OK til det - eller om nødvendigt korrigere oplysningerne.
Et andet område kunne være opsamling på de arbejdsopgaver, der reelt er udført ude hos kunden.
“Det sker jo af og til, at en montør, der er bestilt til f.eks. at sætte en ladestander op hos en kunde, måske også monterer et armatur i carporten eller en sensor for det udvendige lys - men ikke får det noteret.
“Her kunne man overveje, om man skulle lade AI analysere de materialer, der er brugt ude hos kunden og sammenligne det med den opgave, der blev bestilt, for dermed at kunne tage en snak med kunden om betalingen for eventuelle ekstraarbejder,” siger Anders Colding.
Lige nu er Koble i gang med analysearbejdet for at fastlægge, hvilke opgaver, der skal være de første, der skal hjælpes på vej af nyudviklede AI-redskaber.
Men der er ingen tvivl om, at brugen af kunstig intelligens er helt nødvendig for installationsvirksomheder, hvis de skal klare sig i konkurrencen, fastslår Koble-direktøren.
Koble blev også etableret i Danmark i 2023 af det norske investeringsselskab Credo Partners og har siden opkøbt 18 elinstallationsvirksomheder, der omsætter for i alt 700 mio. kr. og beskæftiger 570 medarbejdere.