Læring gennem leg
Undervisning i byggeprocesser har hidtil været begrænset til få af de byggefaglige uddannelser, men nu skal et nyt initiativ - processpillet "Benspænd" - være med til at skabe ny og mere udbredt læring i processer i uddannelsessystemet.
Inden for dansk byggeri er det i dag stort set kun bygningskonstruktører og bygnings-ingeniører, der lærer om byggeprocesser i løbet af deres uddannelse. Det skyldes i høj grad en tradition for at netop bygningskonstruktører og -ingeniører skal varetage rollen som byggeledere efter endt uddannelse. Men det skal et nyt spil ændre på. Der er nemlig behov for, at så mange af de kommende aktører inden for byggeriet som muligt får en grundlæggende forståelse for planlægningskompleksitet og andre vigtige aspekter i byggeprocessen, og dermed også henvender sig til og inddrager håndværkerelever og arkitektstuderende.
Benspænd
Spillet hedder ”Benspænd” og er barn af Grundejernes Investeringsfond og Realdania, der inden for rammerne af udviklingsinitiativet Renovering 2010 har fået lavet det digitale læringsspil. ”Benspænd” kan blive spillet både klassevis og på tværs af de forskellige uddannelser, så alle de relevante studerende får en grundlæggende forståelse ikke bare for egen rolle, men også for de andres roller.
Samspil
Det er håbet fra udviklernes side, at spillet vil kunne give de studerende en ide om det samspil, som de forskellige aktører har med hinanden under en byggeproces.
”Med det nye initiativ håber vi at kunne bibringe de byggefaglige uddannelser et nyt læringsværktøj, der kan give elever og studerende en generel bedre forståelse for de processer, der foregår på en byggeplads, så ikke alt dette først skal læres, når de er færdiguddannet,” siger Graves Simonsen fra Renovering 2010.