LED-salg kræver forbrugerforståelse

Problemerne med LED-produkternes kvalitet er næsten væk, så nu er det installatørernes evne til at rådgive kunderne og forstå deres behov, der bliver afgørende for lyskildens succes. Det vurderer flere af elinstallatørerne i el-kæden TS-Gruppen.

EU slukkede i 2012 for brugen af glødepærer, og siden er LED-lyskilder væltet ud på markedet. I starten var kvaliteten meget svingende, men nu har LED-produkterne nået et kvalitetsniveau, der er på højde med de bedste konventionelle løsninger, både når det gælder lysstyrke, lyskvalitet, effektivitet og muligheder for styring. Derfor er det tid til at overbevise kunderne om, at LED er den belysnings-teknologi, de skal have inde i deres hjem. Det mener Mick Clausen, der er direktør for TS-Gruppen, som er Danmarks største landsdækkende og frivillige kæde af elinstallatører. Kæden har netop sparket en kampagne i gang, der skal lokke forbrugerne til at investere i LED-løsninger til privaten.

Læs også: LED blænder i kontorlokaler

Usikkerhed skal elimineres
”Branchen bør fokusere mere på, hvordan man i de kommende år eliminerer forbrugernes usikkerhed. Igennem rådgivning skal vi sikre forståelse for, at de besparelser, som LED-lyskildens længere levetid medfører, kan veksles til endnu flere energibesparende tiltag”, siger Mick Clausen.

<p>”Markedet er blevet oversvømmet med billige produkter af lav kvalitet”</p>

Mick Clausen, direktør i TS-Gruppen.

Den betragtning kan installatør og indehaver af El-Hjørnet i Egtved, Henrik Gade, nikke genkendende til. Han fremhæver installatørernes evne til at forstå, hvad forbrugerne efterspørger og handle derefter som værende vejen frem, hvis forbrugernes usikkerhed over for LED-lyskilden skal elimineres. 

”Vi skal som branche være bedre til at pleje vores kunder. Mange forbrugere er på rette vej, og som virksomhed oplever vi ikke, at privat- eller erhvervskunderne er afvisende over for LED-lyskilder. Det handler mere om, at kunderne skal forholde sig til en række nye faktorer, såsom RA-værdi, farvegengivelse og lumen, og det medfører usikkerhed, da det bryder med tidligere forbrugsvaner”, forklarer installatør Henrik Gade.

LED har et imageproblem
LED-lyskilderne er allerede slået igennem på hospitaler, i butiksmiljøer og som vejbelysning, og en del private forbrugere har også taget teknologien til sig. Men der er én barriere, der for alvor overskygger de øvrige, når det handler om udfordringerne med at sælge LED-produkter til private forbrugere: Det mindre gode image som teknologien har fået i de år, hvor mange billige og dårlige produkter røg ud på markedet­.

Kunderne er ikke afvisende over for LED-løsninger, men de skal hjælpes lidt på vej, mener installatør Henrik Gade, der er medejer af El-Hjørnet i Egtved. .

”Markedet er blevet oversvømmet med billige produkter af lav kvalitet. Det betyder, at mange private forbrugere har et indtryk af, at LED er en discountløsning, der giver dårligt lys og går hurtigt i stykker. Der skal derfor arbejdes med LED’s image, og jeg tror bestemt, at det er på høje tid, at installatørerne begynder at anlægge en kommerciel vinkel, hvis vi i de kommende år ikke skal opleve en markant reduktion i salget af lyskilder”, pointerer Mick Clausen og forklarer, at når priserne for en LED-pære starter ved 70 kroner og let løber op over 300 kroner, så er det vigtigt, at den private forbruger ikke kommer hjem med et fejlkøb og føler sig snydt. 

Installatør Henrik Gade kan godt se problemet med LED- lyskildens dårlige image, men han mener, at det er op til installatørerne at få korrigeret forbrugernes fordomme.

”Det er en jungle at finde rundt i alle de LED-lyskilder. Forbrugerne risikerer at komme hjem med pærer, der har en ringere farvegengivelse end lovet, eller som virker i meget kortere tid end en god LED-pære. Derfor er det vigtigt, at vi som installatører satser mere på at møde vores kunder i øjenhøjde”, forklarer Henrik Gade.

Forbrugerforståelse er vejen frem
Installatør Steen K. Pedersen, der er indehaver af en virksomhed af samme navn i Skive, er overbevist om, at det handler om den kontakt, som den enkelte installatør formår at få skabt med kunden.

Der skal spørges til utroligt mange faktorer, når det gælder salg af LED-løsninger, mener Steen K. Pedersen, der er installatør og indehaver af Steen K. Pedersen A/S. Foto: Gert Laursen..

”I vores butik, hvor vi fortrinsvis sælger til private, gør vi en stor dyd ud af at spørge ind til behovet. Det er jo afgørende, om det er lyset i køkkenet eller i soveværelset. Vi spørger ind til, hvor lamperne er placeret, hvad det er for en lampe, og vi låner også af og til kunderne en pære med hjem, så de kan prøve den derhjemme”, forklarer Steen K. Pedersen.

Han uddyber yderligere, at forbrugerne ofte ikke er klar over, hvilke løsninger markedet kan tilbyde, og derfor kræver det et større forhør af kunden for at afdække det konkrete behov. Det handler altså om at behovsafstemme ud fra det, som kunden fortæller, og det kan til tider være en meget vanskelig opgave.

Henrik gade fra El-Hjørnet oplever de samme udfordringer med private forbrugere.

”Der skal spørges utrolig meget ind til alle faktorer, men det er jo et faktum, at kunderne får et markant bedre slutresultat, hvis vi som installatører sælger dem den helt rigtige løsning, og den kan vi kun finde frem til i fælleskab”, siger Henrik Gade.

Mick Clausen er direktør i TS-gruppen, der er en landsdækkende og frivillig kæde af elinstallatører, og som ejes af 34 el-installationsvirksomheder. Han opfordrer elinstallatørerne til at eliminere kundernes usikkerhed over for LED. Foto: TS-Gruppen.

Installatører skal sikrer kvalitet
TS-Gruppens direktør er overbevist om, at hvis installatørerne forsømmer kundepleje, bliver der plads til en lang række andre nicheleverandører, som er væsentligt dygtigere til at kontakte kunderne og ikke mindst til at sælge produkter. Han påpeger, at det kan have store konsekvenser for kvaliteten af de LED-produkter, der bliver solgt og dermed også kundernes opfattelse af LED-lyskilder.

”Det er jo vores opgave som installatører at vejlede kunderne. Kunderne ved ikke bedre, de vælger de produkter, som de bliver anbefalet, og der skal vi som branche sørger for, at det ikke er nicheleverandørerne, der får lov til at sætte standarden. Derfor kan ansvaret kun placeres hos os selv. Vi skal som branche sikre kvaliteten, ved at forbedre vores kundeforståelse”, understreger Mick Clausen.

Læs også: LED-gadelygter giver overraskende store besparelser

TS-Gruppen har netop lanceret en kampagne, der skal sætte fokus på LED-belysning til både private og erhverv. Den LED-kampagne, som TS-gruppen har igangsat, fokuserer skarpt på besparelserne ved at skifte til den rette LED-belysning.

Solar Danmark

Sponseret

Lærlingedagen 2025 - bliv klar til fremtiden - tilmeldingen er åben!

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Wygwam introducerer P49 og M49 DALI-2 BMS-sensorer fra Niko

Relateret indhold

24.03.2025Installator.dk

Slagelse-installatør køber op

24.03.2025PHOENIX CONTACT

Sponseret

Push-in printklemmer til BC 17,8 elektronikhuse

24.03.2025PHOENIX CONTACT

Sponseret

Konfigurerbare husoverdele BC 35,6 og 53,6 med Push-in tilslutning

24.03.2025Alcadon ApS

Sponseret

[FIBER & NETVÆRK] Gør et kup = LAGERSALG = Spar op til 92%!

21.03.2025PHOENIX CONTACT

Sponseret

Ladestyringer til køretøjer er interface mellem DC ladestation og elbil

20.03.2025Installator.dk

Skæv fordeling af private solcelleanlæg

19.03.2025NKT (Denmark) A/S

Sponseret

ROADSHOW OM BELYSNING, KABLER OG FØRINGSVEJE

19.03.2025Alcadon ApS

Sponseret

3 trends på DATA CENTER WORLD du ikke må gå glip af!

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
🔧 Kompetencegivende servicekursus 🔧

Lær, hvordan du skal udføre serviceeftersyn og indregulering på Vølunds varmepumper!

Dato

24.03.2025

Tid

08:30

Sted

Industrivej Nord 7B, 7400 Herning

Solar Danmark
Åbent hus
Solars CFO fejrer 25-års jubilæum

Den 16. januar kunne CFO Michael Jeppesen fejre 25-års jubilæum i sourcing- og servicevirksomheden Solar A/S.

Dato

24.03.2025

Tid

11:00

Sted

Industrivej Vest 43, 6600 Vejen

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Grundlæggende ventilationsteknik 2

På dette intensive kursus - som er en fortsættelse af kurset "Grundlæggende ventilationsteknik 1" - kan du lære mere om de systemer, metoder og værktøjer, der kan sikre at ventilationsanlægget altid kører optimalt.

Dato

25.03.2025

Tid

08:30

Sted

Taastrup

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Training course: Refrigeration and heat pump systems with ammonia

This course provides in-depth knowledge on refrigeration and heat pump systems using ammonia as refrigerant. Through a mix of theory, plant inspections, and digital exercises, you will learn about the properties of ammonia, typical plant configurations including safety aspects and sizing of components.

Dato

25.03.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

ECIT Consulting A/S
Webinar
Effektivisering af arbejdsopgaver med Copilot i Microsoft Business Central

ECIT inviterer dig til et innovativt webinar, hvor vi præsenterer de nyeste smarte funktioner og anvendelsen af Copilot i Microsoft Business Central. Lær, hvordan du kan effektivisere dine arbejdsopgaver og udnytte de gratis funktionaliteter, der følger med din Business Central licens.

Dato

26.03.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DTU
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier.

Dato

26.03.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup