Må dine medarbejdere skrive, hvad de vil på Facebook?

Sociale medier giver medarbejdere ubegrænset taletid til et meget stort publikum. Men et stigende antal sager viser, at arbejdsgiver og medarbejder ikke altid er enige om, hvad der må skrives om virksomheden.

Da likes potentielt har stor rækkevidde, bør man som virksomhed overveje, om et like inden for bestemte emner kan opfattes som uhensigtsmæssigt og uønsket i forhold til virksomheden..

Ved dine medarbejdere, hvad de må og ikke må skrive på de sociale medier? Og må de bruge de sociale medier i arbejdstiden eller ej?

Hvis ikke du kan svare ja til de spørgsmål, er det nok fordi, der ikke findes en politik i virksomheden med nogle klare retningslinjer for, hvordan medarbejderne skal opføre sig på fx Facebook og LinkedIn. Og det kan være et problem. Et støt stigende antal sager ved retterne viser, at både medarbejdere og arbejdsgivere er famlende over for brugen af de sociale medier – herunder hvor grænsen går for, hvad man kan tillade sig at skrive på sin egen profil. Retssagerne viser også, at sociale medier ikke altid er at betragte som et privat anliggende, og at det kan få ansættelsesretlige konsekvenser for en medarbejder.

Klare retningslinjer er det bedste råd til at undgå konflikterne, mener advokatfuldmægtig hos Advodan Trine Binderup Larsen. Foto: Advodan. .

Alle medarbejdere er bundet af loyalitetspligt
”En medarbejder er under hele sin ansættelsestid underlagt en såkaldt loyalitetsforpligtelse over for sin arbejdsgiver. En pligt, der gælder både i arbejdstiden, men også i et vist omfang i fritiden. Loyalitetspligten betyder, at medarbejderen ikke må foretage sig handlinger, der kan skade virksomhedens omdømme. Selvom Facebook, Twitter, Instagram og til dels LinkedIn betragtes som private medier, så har de stor offentlig tilgængelighed, og derfor har de også betydning i relation til medarbejderens ansættelse”, forklarer advokatfuldmægtig Trine Binderup Larsen fra Advodan i Aalborg og fortsætter:

”Det betyder, at der med brugen af sociale medier, er en betydelig større risiko for, at man som medarbejder overtræder sin loyalitetspligt over for virksomheden”.

Forebyg konflikterne med en politik
Gennem de sociale medier er det nemt og lettilgængeligt at offentliggøre sin mening eller frustration – også om sin arbejdsplads eller sin arbejdsgiver – til en stor kreds af mennesker. For selvom man ”kun” offentliggør sin statusopdatering til sine egne venner eller følgere, er de fleste aktive brugere af sociale medier forbundet med en stor gruppe, som igen er forbundet med en stor gruppe osv. Det medfører, at en udtalelse om en virksomhed potentielt kan nå ud til en bred skare af forretningsforbindelser, kunder eller potentielle kunder.

Derfor er det vigtigt for både medarbejdere og virksomheden at forebygge, at der opstår konflikter på baggrund af udtalelser på for eksempel Facebook.

Læs: Grundfos vil kommunikere med installatører på Facebook

”Selve brugen af sociale medier er ikke reguleret af ansættelsesretten, så derfor er ledelsen i en virksomhed nødt til selv at beskrive de retningslinjer, som man ønsker, at medarbejderne følger. En klar politik om brug af sociale medier kan i høj grad sikre, at alle i virksomheden er klar over, hvor grænsen går for, hvad man kan skrive på de sociale medier, så man ikke overtræder sin loyalitetspligt”, lyder rådet fra Trine Binderup Larsen.

- JKK 

Alcadon ApS

Sponseret

[INVITATION] Når man har arbejdet med fiber i næsten 30 år, så har man set lidt af hvert...

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Relateret indhold

07.11.2025Inspectly ApS

Sponseret

Kvalitet – hvad betyder det egentlig? 🤔

07.11.2025Installator.dk

Bravida bestiller 500 elvarebiler i rekordstor ordre

07.11.2025Installator.dk

Elektrificeringen af bilparken er i højgear

07.11.2025Avidenz A/S

Sponseret

Et godt arbejdsmiljø er blevet et konkurrenceparameter

06.11.2025Installator.dk

Bred opbakning til ny karakterskala

06.11.2025Geberit A/S

Sponseret

Mindre toiletpapir, mindre klimaaftryk: Hvorfor douchetoiletter er et ansvarligt valg

06.11.2025Installator.dk

Gæsterne strømmede til åbningsfest hos Lemvigh-Müller

05.11.2025Installator.dk

Entreprenør digitaliserer indkøbet med KlarPris

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle