Hvilke personoplysninger må virksomheder registrere?

En medarbejder beskylder sin arbejdsgiver for at bryde persondataloven ved at registrere adresse, kontonummer og pensionsoplysninger. Hvem har ret? Og hvor personfølsomme oplysninger må en arbejdsgiver egentlig registrere?

Juridiske svar

Arbejdsgivernes (Tidl. DS Håndværk & Industri) juridiske afdeling leverer hver måned svar på konkrete juridiske dilemmaer på installator.dk.

Beskrivelsen af retsstilling kan under ingen omstændigheder erstatte konkret juridisk rådgivning.

En lønmodtager i en mindre virksomhed henvender sig til sin arbejdsgiver med påstand om, at arbejdsgiveren overtræder persondataloven ved at registrere hans adresse, kontonummer og pensionsoplysninger. Han ønsker ikke, at disse oplysninger findes i et register.

Virksomheden kontakter Arbejdsgiverne for juridisk bistand i sagen.

SVAR:
I forbindelse med personaleadministration opbevarer virksomheder normalt forskellige oplysninger om de ansatte. Persondataloven skelner mellem almindelige oplysninger og følsomme oplysninger.

Almindelige oplysninger er for eksempel medarbejderens navn, adresse, telefonnummer, fødselsdato, oplysninger om uddannelse, udtalelser, tidligere beskæftigelse, arbejdsopgaver, arbejdstider, oplysninger om løn, skat, sygefravær og sygdomsperioder, oplysninger om andet fravær, pensionsforhold, skatteoplysninger og oplysninger om kontonummer til lønudbetaling.

Læs også: Er alkoholisme et handikap?

Følsomme oplysninger er for eksempel oplysninger om helbredsforhold, oplysninger om medlemskab af en fagforening, oplysninger om strafbare forhold og andre helt private forhold. En personlighedstest er som regel også en følsom oplysning. Følsomme oplysninger er også oplysninger om racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning og seksuelle forhold.

Private virksomheder skal i en række tilfælde anmelde deres behandling af personoplysninger til Datatilsynet. Almindelige personaleregistre uden følsomme oplysninger må gerne registreres uden anmeldelse. Men hvis en virksomhed opbevarer eller bruger følsomme oplysninger om sine medarbejdere, skal den anmelde behandlingen til Datatilsynet og have tilladelse. Som hovedregel må en virksomhed kun registrere følsomme oplysninger, hvis medarbejderen har givet udtrykkeligt samtykke.

I det konkrete tilfælde er der ikke er tale om følsomme oplysninger, og virksomheden må derfor gerne opbevare disse oplysninger om medarbejderen.

Alcadon ApS

Sponseret

[INVITATION] Når man har arbejdet med fiber i næsten 30 år, så har man set lidt af hvert...

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Relateret indhold

11.11.2025Installator.dk

Faglærte fædre tager mere ansvar hjemme

10.11.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Arbejdskraft er industriens største mangelvare – men skal vi vente på flere uddannede eller tage teknologien i brug nu?

10.11.2025Installator.dk

Unidrains moderselskab fylder 80 år: Fra smede i Småland til industrikoncern

10.11.2025KlarPris

Sponseret

Digitalisering, der giver mening: Saml hele dit indkøb ét sted

07.11.2025Inspectly ApS

Sponseret

Kvalitet – hvad betyder det egentlig? 🤔

07.11.2025Installator.dk

Bravida bestiller 500 elvarebiler i rekordstor ordre

07.11.2025Installator.dk

Elektrificeringen af bilparken er i højgear

07.11.2025Avidenz A/S

Sponseret

Et godt arbejdsmiljø er blevet et konkurrenceparameter

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle