Nordelektro dropper licitationerne til fordel for serviceforretningen

Den nordjyske teknikspecialist Nordelektro har vendt udviklingen ved at trække sig fra licitationsmarkedet og i stedet satse målrettet på teknisk service.

"Vi oplever, at vi med multiservice kan differentiere os på andet end pris", siger Hans Peter Andersen, administrerende direktør i Nordelektro, om hvorfor det er en fordel for virksomheden at samle ansvaret for vedligeholdelse. Foto: Nordelektro..

Nordelektro satser på sin tekniske serviceforretning i stedet for licitationer, og det har givet pote. I 2015 hentede Nordelektero størstedelen af sine opgaver på licitationsmarkedet, men i dag udgør serviceforretningen 90 procent. I samme periode er medarbejderstaben vokset fra 28 til 45.

Læs også: Intego skaber vækst ved at holde sig væk fra licitationer

”For fire år siden traf vi en strategisk beslutning om, at vi ikke længere ville byde på entrepriser i licitation. Det gjorde vi, fordi teknisk service er vores kernekompetence. Vores medarbejdere er nørder, der er sindssygt dygtige til at udvikle individuelle løsninger i dialog med kunden. De trives ikke med fast definerede opgaver med mange gentagelser”, siger administrerede direktør hos Nordelektro, Hans Peter Andersen.

Lisbeth Pind, der er driftschef for Hobro Boligforening med knapt 1.400 boliger, valgte eksempelvis at samle ti leverandøraftaler i forbindelse med vedligeholdelsen af foreningen:

”Ved at samle alle aftalerne har vi optimeret driften betydeligt og fået en større sikkerhed for, at de lovpligtige eftersyn bliver overholdt. Vi bruger færre ressourcer på vedligehold, og som driftschef har jeg fået en sparringspartner, som efterhånden kender vores installationer bedre, end jeg selv gør”.

Multiservice samler ansvaret
Hobro Boligforening er blot ét eksempel på det stigende antal kunder, der vælger at samle ansvaret for vedligeholdelse af samtlige tekniske anlæg hos Nordelektro. Multiservice, som konceptet hedder, er over de seneste år opbygget fra ingenting til nu over 50 faste kunder, som får serviceret alt fra elevatorer og porte til brandalarmering og ventilationsanlæg.

”Vi oplever, at vi med multiservice kan differentiere os på andet end pris. Vi skræddersyr en løsning til kunden og overtager ansvaret for drift og vedligehold af samtlige tekniske installationer. Det skaber stor værdi for kunden, fordi de kun skal ringe ét sted hen – i stedet for at bruge tid og kræfter på at holde styr på en masse forskellige leverandører”, siger Hans Peter Andersen.

Det er en væsentlig årsag til, at Nordelektro sidste år vendte underskud til overskud og har kurs mod det bedste årsresultat i flere år, ifølge virksomheden selv.

Randers og Aarhus i sigte
Nordelektro åbnede for to år siden en afdeling i Frederikshavn som supplement til hovedkontoret i Aalborg, og ambitionen er at vokse yderligere.

”Det er planen, at vi inden for en overskuelig fremtid etablerer os i Randers-området, hvor vi har oplevet stor kundetilgang. Det vil samtidig give nye muligheder i Midt- og Østjylland, som er et rigtig spændende område”, siger den administrerende direktør og fortsætter:

Læs også: Nordelektro skal inspicere skole i Frederikshavn

”Vores største udfordring i forhold til ekspansion er nedbrud ude hos kunderne. Vi kan sagtens køre langt for at lave eftersyn. Men ingen virksomheder vil vente halvanden time på en tekniker, hvis de har driftstop på en kran eller en elevator. Den udfordring kan vi kun løse ved at placere os strategisk flere steder rundt omkring i landet”.

- SDN

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Supersygehus sikrer strømforsyning uden klimaskadelig SF6-gas

Ecofoss/Green:ID

Sponseret

Thoravej 29 – prisbelønnet kontorbyggeri med bæredygtig specialbelysning

Relateret indhold

10.10.2025Installator.dk

Innargi lander flerårig aftale i Tyskland

10.10.2025Installator.dk

Forsvaret udbyder mia-aftale om teknisk vedligeholde og eftersyn

10.10.2025Installator.dk

Beredskabsniveau sænkes igen: Energisektoren tilbage på ”gul”

10.10.2025Avidenz A/S

Sponseret

Skal Hanne også pakke en kursus-mappe til dig?

10.10.2025SCANGRIP A/S

Sponseret

Når lys skaber succes: Deltagernes oplevelse med SCANGRIP til EuroSkills

09.10.2025CSRD+CO

Sponseret

Banker kræver ESG-data – også fra installatører

09.10.2025Avidenz A/S

Sponseret

Værktøjskassen er blevet digital

09.10.2025Installator.dk

Ørsted vil iværksætte enorm fyringsrunde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle