Ny undersøgelse: Bilag og kvitteringer tager tid fra andre arbejdsopgaver

De fleste erhvervsdrivende kender til papirnusseri og bøvl med bilag, når det gælder kørsel i arbejdstiden. 4 ud af 10 mener, at de kunne bruge deres tid bedre på andet arbejde, viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for parkeringsappen EasyPark. 

10 procent af de adspurgte danskere bruger op mod 3 timer, mens 7 procent angiver, at de må sætte omkring en halv arbejdsdag af hver måned. Foto: Arkivfoto.

I undersøgelsen svarer 47 procent af danskerne, at de bruger op mod 2 timer om måneden på at håndtere bilag til udgifter i arbejdstiden, og 43 procent svarer, at de kunne bruge deres tid bedre på andre arbejdsopgaver.  

Størstedelen af bilagene handler om udgifter til brændstof, parkering og mad, som ialt udgør 63 procent af alle de bilag, som danske medarbejdere afleverer til deres arbejdsgivere for at få dem refunderet. 

“Kravene til dokumentation stiger løbende, også når det gælder småudgifter som parkering. Det kan godt blive lidt af en tidsrøver”, siger Bernd Reul, der er direktør for EasyPark i Danmark. 

Mens en stor del af danskerne må sætte op mod 2 timer af om måneden til at håndtere bilag, så bruger yderligere 10 procent op mod 3 timer, mens 7 procent angiver, at de må sætte omkring en halv arbejdsdag af hver måned.

Forskel på virksomheders digitale muligheder

Undersøgelsen tager temperaturen på, hvad bilisterne oplever af bøvl og udfordringer, når de bruger bilen i forbindelse med deres job. 37 procent svarer, at de samler deres bilag og afleverer dem direkte til sekretæren eller en overordnet. Flertallet af ansatte har i en eller anden form mulighed for at scanne bilag direkte ind i et digitalt system på arbejdspladsen. I undersøgelsen er det 60 procent, som har den slags systemer til rådighed. 

LÆS OGSÅ: Koldere vejr og mindre vind betød højere forbrug af el og fjernvarme i 2021 end i 2020

“Der er stor forskel på, hvor langt virksomhederne er kommet med at udnytte de digitale muligheder, og det er måske også derfor, en del synes, at de kunne bruge tiden bedre”, siger Bernd Reul, direktør for EasyPark i Danmark. 

I undersøgelsen, som også er udført i Sverige, Finland og UK, svarer henholdsvis til 18 og 20 procent af danskerne, at de oplever frustration og træthed i forbindelse med at håndtere bilag.

-AKJ

Daikin Denmark A/S

Sponseret

Deltag i åbningen af Service Academy og Experience Center

Installator.dk

Presset branche samler tunge profiler på Varmepumpedagen 2024

Relateret indhold

23.10.2024Installator.dk

Dansk Fjernvarme vil sætte turbo på elektrificeringen

23.10.2024Installator.dk

Solar A/S introducerer AI-assistent i mobilapp

23.10.2024Installator.dk

Solar A/S introducerer AI-assistent i mobilapp

22.10.2024wedi GmbH

Sponseret

wedi – din partner i bæredygtige badeværelser

22.10.2024Installator.dk

Dansk lys-virksomhed satser stort på gartnerier og p-huse

22.10.2024KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI

Sponseret

Videreuddannelse sikrer kvaliteten: KEA opdaterer IMS VVS montørers viden om afløbsinstallationer

21.10.2024Installator.dk

Ny bekendtgørelse på plads: Massivt bøvl aflyst

18.10.2024RIB Software

Sponseret

Skal du skrive IKT-leder på dit CV i år?

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle