Ny undersøgelse: Bilag og kvitteringer tager tid fra andre arbejdsopgaver

De fleste erhvervsdrivende kender til papirnusseri og bøvl med bilag, når det gælder kørsel i arbejdstiden. 4 ud af 10 mener, at de kunne bruge deres tid bedre på andet arbejde, viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for parkeringsappen EasyPark. 

10 procent af de adspurgte danskere bruger op mod 3 timer, mens 7 procent angiver, at de må sætte omkring en halv arbejdsdag af hver måned. Foto: Arkivfoto.

I undersøgelsen svarer 47 procent af danskerne, at de bruger op mod 2 timer om måneden på at håndtere bilag til udgifter i arbejdstiden, og 43 procent svarer, at de kunne bruge deres tid bedre på andre arbejdsopgaver.  

Størstedelen af bilagene handler om udgifter til brændstof, parkering og mad, som ialt udgør 63 procent af alle de bilag, som danske medarbejdere afleverer til deres arbejdsgivere for at få dem refunderet. 

“Kravene til dokumentation stiger løbende, også når det gælder småudgifter som parkering. Det kan godt blive lidt af en tidsrøver”, siger Bernd Reul, der er direktør for EasyPark i Danmark. 

Mens en stor del af danskerne må sætte op mod 2 timer af om måneden til at håndtere bilag, så bruger yderligere 10 procent op mod 3 timer, mens 7 procent angiver, at de må sætte omkring en halv arbejdsdag af hver måned.

Forskel på virksomheders digitale muligheder

Undersøgelsen tager temperaturen på, hvad bilisterne oplever af bøvl og udfordringer, når de bruger bilen i forbindelse med deres job. 37 procent svarer, at de samler deres bilag og afleverer dem direkte til sekretæren eller en overordnet. Flertallet af ansatte har i en eller anden form mulighed for at scanne bilag direkte ind i et digitalt system på arbejdspladsen. I undersøgelsen er det 60 procent, som har den slags systemer til rådighed. 

LÆS OGSÅ: Koldere vejr og mindre vind betød højere forbrug af el og fjernvarme i 2021 end i 2020

“Der er stor forskel på, hvor langt virksomhederne er kommet med at udnytte de digitale muligheder, og det er måske også derfor, en del synes, at de kunne bruge tiden bedre”, siger Bernd Reul, direktør for EasyPark i Danmark. 

I undersøgelsen, som også er udført i Sverige, Finland og UK, svarer henholdsvis til 18 og 20 procent af danskerne, at de oplever frustration og træthed i forbindelse med at håndtere bilag.

-AKJ

NKT (Denmark) A/S

Sponseret

Køb dine NKT favoritter til kampagnepris

Techem Danmark A/S

Sponseret

Spar på ressourcerne - anbefalingen er, sæt forbrugsmåling op hurtigst muligt i projekterne

Relateret indhold

11.09.2025Installator.dk

Ny IT-platform skal give installatører overblik over indkøb og rabatter

10.09.2025Installator.dk

Hver tredje teknisk virksomhed ramt af tyver

09.09.2025Installator.dk

Euroskills 2025 i Herning er i gang

09.09.2025CSRD+CO

Sponseret

Hvem har egentlig ansvaret for byggeaffaldet?

09.09.2025Installator.dk

TEKNIQ og EG i nyt samarbejde: Digital genvej til nystartede i branchen

09.09.2025Installator.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

09.09.2025Erik Larsen & Søn

Sponseret

Nye ansigter – samme gode service

08.09.2025Carlog System

Sponseret

Digitale flådestyringsløsninger giver bedre overblik og grønnere drift

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle