Ny undersøgelse: Bilag og kvitteringer tager tid fra andre arbejdsopgaver

De fleste erhvervsdrivende kender til papirnusseri og bøvl med bilag, når det gælder kørsel i arbejdstiden. 4 ud af 10 mener, at de kunne bruge deres tid bedre på andet arbejde, viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for parkeringsappen EasyPark. 

10 procent af de adspurgte danskere bruger op mod 3 timer, mens 7 procent angiver, at de må sætte omkring en halv arbejdsdag af hver måned. Foto: Arkivfoto.

I undersøgelsen svarer 47 procent af danskerne, at de bruger op mod 2 timer om måneden på at håndtere bilag til udgifter i arbejdstiden, og 43 procent svarer, at de kunne bruge deres tid bedre på andre arbejdsopgaver.  

Størstedelen af bilagene handler om udgifter til brændstof, parkering og mad, som ialt udgør 63 procent af alle de bilag, som danske medarbejdere afleverer til deres arbejdsgivere for at få dem refunderet. 

“Kravene til dokumentation stiger løbende, også når det gælder småudgifter som parkering. Det kan godt blive lidt af en tidsrøver”, siger Bernd Reul, der er direktør for EasyPark i Danmark. 

Mens en stor del af danskerne må sætte op mod 2 timer af om måneden til at håndtere bilag, så bruger yderligere 10 procent op mod 3 timer, mens 7 procent angiver, at de må sætte omkring en halv arbejdsdag af hver måned.

Forskel på virksomheders digitale muligheder

Undersøgelsen tager temperaturen på, hvad bilisterne oplever af bøvl og udfordringer, når de bruger bilen i forbindelse med deres job. 37 procent svarer, at de samler deres bilag og afleverer dem direkte til sekretæren eller en overordnet. Flertallet af ansatte har i en eller anden form mulighed for at scanne bilag direkte ind i et digitalt system på arbejdspladsen. I undersøgelsen er det 60 procent, som har den slags systemer til rådighed. 

LÆS OGSÅ: Koldere vejr og mindre vind betød højere forbrug af el og fjernvarme i 2021 end i 2020

“Der er stor forskel på, hvor langt virksomhederne er kommet med at udnytte de digitale muligheder, og det er måske også derfor, en del synes, at de kunne bruge tiden bedre”, siger Bernd Reul, direktør for EasyPark i Danmark. 

I undersøgelsen, som også er udført i Sverige, Finland og UK, svarer henholdsvis til 18 og 20 procent af danskerne, at de oplever frustration og træthed i forbindelse med at håndtere bilag.

-AKJ

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Supersygehus sikrer strømforsyning uden klimaskadelig SF6-gas

Ecofoss/Green:ID

Sponseret

Thoravej 29 – prisbelønnet kontorbyggeri med bæredygtig specialbelysning

Relateret indhold

15.10.2025Installator.dk

Tekniske uddannelser: Elektriker og smed hitter som aldrig før

15.10.2025Installator.dk

Partier kræver handling i forhold til stillestående havvindmøller

15.10.2025Installator.dk

Kvinder går i mod trenden: Flere vil være VVS´er eller elektriker

14.10.2025Installator.dk

Havvindmøller sættes i stå på grund af manglende efterspørgsel

13.10.2025Installator.dk

Vandmangel truer – men ingen måler på det mest basale

13.10.2025Installator.dk

Tekniske fag i høj kurs: Ledigheden blandt elektrikere og VVS’ere nær bundrekord

10.10.2025Installator.dk

Innargi lander flerårig aftale i Tyskland

10.10.2025Installator.dk

Forsvaret udbyder mia-aftale om teknisk vedligeholde og eftersyn

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle