Service og tillid afgør succesen

Den faglige kompetence skal være i orden, men det er ikke nok til at opnå succes. Neuco IP går efter faste kundeforhold og en optimal service.

Det kræver både overblik og detaljeret specialviden at etablere netværksløsninger – her hos Neuco IP selv. Foto: Neuco IP.

Hos installationsvirksomheden Neuco IP er politikken hårdt sagt, at hvis man ikke kan få del i den efterfølgende servicekontrakt, har en ordre ringe værdi.

I forretningsstrategien står det sort på hvidt, at man bevidst fravælger de kunder eller kundegrupper, hvor det ikke er muligt at opnå en tæt relation for eksempel på grund af hyppigt direktør- eller chefskifte.

Vi går efter faste kunder
”Vi går dermed målrettet efter de kunder, hvor vi kan få det langsigtede samarbejde – en fast kunde. Vi gør meget ud af at lære kundernes virksomhed at kende, at skabe den tætte relation, så vi kan yde den maksimale service med stor respekt for kundens forretning. Med andre ord er driftssikkerheden vigtig, og dermed følger servicen,” siger Lars Mejlby, som mener, at man bør afstemme forventningerne med kunden, for slutbrugerne skal være glade – systemerne skal fungere efter hensigten.

”Vi leverer mere end en vare over disken, og skal vi kunne bibeholde vores varemærke – den tætte, tillidsfulde relation til kunderne, er der grænser for, hvor store vi må blive.”

Læs også: Netværk er fremtidens kommunikationsbus

I bestræbelserne på at yde den bedste service har installationsvirksomheden ingen problemer med at inddrage andre installatører.

Dét man er bedst til
”Man kan jo lige så godt acceptere, at man ikke kan have hele markedet og på den baggrund indgå strategiske samarbejder med installatører, der har andre spidskompetencer end en selv. Det kan ske gennem opkøb af mindre virksomheder eller ved at overtage driften hos nogle af deres kunder, så man gør det, man er bedst til,” påpeger Lars Mejlby og nævner endnu en forudsætning for at kunne være på dette marked:

”Man skal stole på hinanden, og sådan et forhold tager tid at opbygge.”

Forretningsudvikler Lars Mejlby, Neuco IP

”Tillid er altafgørende, når man taler om kommunikationsløsninger. Det er, om man så må sige, hjertet af den virksomhed, vi arbejder med. Laver vi en fejl, kan det koste virksomheden dyrt i den anden ende. Her kommer relationen til kunden ind igen. Man skal stole på hinanden, og sådan et forhold tager det tid at opbygge.”

Faste kundeforhold
Neuco IP har en fast politik med hensyn til responstider, derfor har man en vagtordning – 24-7 – som alle 12 teknikere indgår i, for som Lars Mejlby bemærker, er en virksomheds kommunikation livsvigtig. Derfor indgår man deciderede vagtaftaler med kunderne – ”rådighedsvagt med indlagt responstid”, som firmaet kalder det. Det betyder naturligvis, at der er en sammenhæng mellem pris og responstid.

”Med til at skabe det tillidsfulde forhold hører også, at kunden ved, hvad vi laver, og forstår de indgåede aftaler. Kommunikation kan på mange måder være en svær ting,” bemærker forretningsudvikleren.

”IP-løsninger indbefatter ofte mange timers programmering, der typisk ikke foregår hos kunden, men her hos os selv. Det kan nemt give anledning til nogle spørgsmål, som man lige så godt kan komme i forkøbet ved at forklare arbejdets natur up front.”

Solar Danmark

Sponseret

INVITATION – Solar Blue Install Network

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Relateret indhold

31.10.2025Alcadon ApS

Sponseret

[INVITATION] Når man har arbejdet med fiber i næsten 30 år, så har man set lidt af hvert...

31.10.2025Installator.dk

Ny afbryderserie for første gang i 40 år

31.10.2025BLICHFELD POWER & MEASUREMENTS A/S

Sponseret

Skal du måle spændinger op til 16.8 kVeff?

31.10.2025PHOENIX CONTACT

Sponseret

Tilslutningsteknologi til varmepumper

31.10.2025Alcadon ApS

Sponseret

[DIN FORDEL] Nye varer er på vej - og vi skal have plads på hylderne!

30.10.2025LEDVANCE A/S

Sponseret

Urban Lantern: Det perfekte valg til moderne udendørsbelysning.

29.10.2025Wexøe A/S

Sponseret

Kaiser nyhed! Ny støvsuger adapter til diamant hulsaven

29.10.2025Installator.dk

DCC Energi går ind på solcellemarkedet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Aalborg)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

04.11.2025

Tid

08:00

Sted

Scandic Aalborg Øst, Hadsundvej 200, 9220 Aalborg Ø

Avidenz A/S
Kursus
Sagkyndig - lovpligtigt eftersyn af tekniske hjælpemidler (Silkeborg)

Tag dette kursus i lovpligtigt eftersyn af tekniske hjælpemidler. Spar penge, og foretag de lovpligtige eftersyn, når det passer ind i jeres planlægning.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Scandic Silkeborg, Udgårdsvej 2, 8600 Silkeborg

Danvak
Seminar
Projektering og drift af sprinklersystemer

Sprinklersystemer spiller en stor rolle i brandsikring, men projekteringen kræver indsigt i både gældende standarder, risikoklasser og praktiske løsninger.

Dato

04.11.2025

Tid

13:45

Sted

Teknologisk Institut, Gregersensvej 3, 2630 Taastrup

Danvak
Seminar
Projektering og drift af sprinklersystemer

Sprinklersystemer spiller en stor rolle i brandsikring, men projekteringen kræver indsigt i både gældende standarder, risikoklasser og praktiske løsninger.

Dato

04.11.2025

Tid

14:00

Sted

Teknologisk Institut, Gregersensvej 1, 2630 Taastrup

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
🔧 Kompetencegivende servicekursus 🔧

Lær, hvordan du skal udføre serviceeftersyn og indregulering på Vølunds varmepumper!

Dato

05.11.2025

Tid

08:30

Sted

Industrivej Nord 7B, 7400 Herning

Danvak
Kursus
BR18 og brandsikre gennemføringer

Kurset gennemgår BR18’s krav til brandsikring af installationsgennemføringer, samt en grundig gennemgang af test- og normkrav til dokumentation af projektering og udførsel.

Dato

06.11.2025

Tid

08:15

Sted

Teknologisk Institut - Aarhus