Service på el har lange udsigter
Service- og varevogne på el findes og kører rundt i gaderne i for eksempel London. I Danmark er de derimod ikke-eksisterende. Skrappere krav til bymiljø og fritagelse fra afgifter ved indførelse af road pricing kunne måske ændre den virkelighed.
Når man tænker på elbiler, tænker man normalt kun på personbiler, og det er der en god grund til, for handler det om servicevogne og varebiler (også dem, der kun bruges til bykørsel) er det meget småt med økonomiske incitamenter.
Eldrevne servicevogne er endnu et nærmest ukendt syn på danske gader og veje, og økonom Mads Engberg, der er talsmand for Håndværksrådets Autoudvalg, mener heller ikke, at en større udbredelse er nært forestående.
Det ligger nok lidt ude i fremtiden, men man kunne jo fremskynde det ved at gøre det økonomisk attraktivt. Fritagelse for P-afgifter er ikke et tilstrækkeligt incitament, siger han og tilføjer, at den fordel personbilerne har af afgiftsfritagelsen jo ikke i synderlig grad tæller for erhvervskøretøjer, det gør den eldrevne servicevogn til et relativt dyrt valg.
Indførelse af bompenge ligger tilsyneladende ikke lige for. Til gengæld lader det til, at man vil gennemføre Road Pricing, her kunne man jo også forestille sig, at elbilerne var fritaget for afgift, siger han og understreger, at et økonomisk incitament er vigtigt, hvis eldrevne servicevogne skal have nogen gang på jorden.
Hvis der er god økonomi i det, vil virksomhederne jo vælge det, slutter han.
Forhindringer i massevis
Heller ikke Per Jørgensen Møller, som er formand for Dansk Elbil Komité, regner med et hurtigt gennembrud for de eldrevne servicevogne, og forhindringerne findes flere steder. Branchen selv er en af dem, politikerne er anden og bilfabrikanterne en tredje de sidste fordi de ikke satser nok på det.
Brugerne af servicevogne er meget traditionsbundne, og så ønsker de jo også den fleksibilitet, der ligger i at kunne bevæge sig over store afstande, siger han og tilføjer, at man jo kunne tænke sig, at et firma havde begge typer af biler, så man kunne bruge elbilerne til ren bykørsel, men det kræver, at brugerne er positivt indstillet, selvom det er virksomhedens ejer, der træffer beslutningen, og for virksomhederne ligger der en mulighed for at profilere sig på den miljøvenlige kørsel.
Vi har brug for, at de store bilproducenter virkelig kommer i gang, så prisen kan komme ned, siger han og nævner også de eksisterende servicevognes køreegenskaber.
Englænderne er foran på området, fordi de har nogle meget høje afgifter. Derfor affinder de sig også med, at bilerne generelt er mindre, og at tophastigheden er lav.
Små åbninger
Det kunne ifølge Per Jørgensen Møller føre til en øget udbredelse, hvis bilerne blev solgt til samme pris som de dieseldrevne. I dag er gratis parkering det eneste gode.
Staten forsøger at råde lidt bod på ekstraomkostningerne med en støtteordning til omstilling, men der er kun afsat 35 mio. kr. over tre år, så det kommer man ikke langt for. De burde sælges til samme pris som de traditionelle servicevogne, siger han og tilføjer, at det er et spørgsmål om, hvor lang tid vi skal vente.
For personbilerne tror jeg, der kommer til at ske en hel masse i løbet af det kommende år, Med vare- og servicevogne har det nok længere udsigter, slutter han.