Skolernes indeklima er stadig en hovedpine

Resultaterne af en ny undersøgelse i 2021 på danske skoler viser, at CO2-niveauet i klasselokalerne ikke har ændret sig siden en tilsvarende landsdækkende måling i 2009. Undersøgelsen viser samtidig for første gang i meget stor skala, at den dårlige luftkvalitet påvirker både elevernes trivsel og koncentrationsevne.

”For eksempel ved at indføre en fast praksis med udluftning og at være udendørs i frikvarteret. Resultaterne viser jo så tydeligt en positiv effekt på både elevernes trivsel og koncentrationsevne - noget som vi ved er en vigtig basis for læring”, fortæller Lene Christensen. Foto: Jakob Vind / Realdania. .

Luften i klasselokalerne i danske skoler har en lige så høj CO2-koncentration, som da den blev målt for 13 år siden. Dengang blev grænseværdien i over halvdelen af lokalerne overskredet. Det sker stadig og uændret. Samtidig påviser undersøgelsen nu for første gang i kæmpestor skala på tværs af skolerne, at frisk luft forbedrer elevernes trivsel

De nye fakta kommer fra den store landsdækkende undersøgelse Masseeksperiment 2021 om indeklima og trivsel i danske skoler. Undersøgelsen er arrangeret af det nationale naturfagscenter Astra, udviklet i samarbejde med Institut for Miljø- og Ressourceteknologi på DTU og finansieret af den filantropiske forening Realdania.

Undersøgelsen er gennemført af i alt 709 klasser fordelt på 234 grundskoler og ungdomsuddannelser over hele Danmark. Eleverne indsamlede data i november og december 2021 i deres egne klasselokaler. Resultaterne blev efterfølgende analyseret af forskere fra DTU:

”Vi synes, det er ærgerligt, at skolernes indeklima har ændret sig så lidt på trods af de tiltag og den opmærksomhed, det har fået siden seneste undersøgelse i 2014”, siger professor Jørn Toftum fra Institut for Miljø- og Ressourceteknologi på DTU.

I over halvdelen af klasserne (53 procent) blev der målt CO2-koncentrationer over Arbejdstilsynets anbefalede grænseværdi. I 18 procent af klasselokalerne var koncentrationerne endda mere end dobbelt så høje som det anbefalede niveau.

Færre gener med udluftning og ophold udendørs
Eleverne gennemførte undersøgelsen ved at måle på CO2-niveauet og en række af klasselokalets øvrige indeklimafaktorer over to dage med en uges mellemrum. Den ene dag gjorde eleverne, som de plejer i frikvarteret, den anden dag luftede de ud og gik udenfor i pausen. Samtidig svarede eleverne begge dage på en anonym trivselsundersøgelse samt udførte en test for koncentration.

Besvarelserne viser, at eleverne oplever signifikant færre indeklimasymptomer som øjenirritation, hovedpine og træthed samt signifikant bedre koncentration og lyst til skolearbejde med god udluftning og ophold udendørs. Resultatet af koncentrationstesten viste 6 procent færre fejl med udluftning og udendørs ophold.

Læs også: Øland sikrer et sundt indeklima på ny fransk skole

”Det er velkendt, at indeklimaet i en stor del af de danske skoler stadig ikke lever op til anbefalingerne. Men nu har vi fået tydelig dokumentation for, at der er gode gevinster at hente ved at forbedre luftkvaliteten. Eleverne er bedre tilpas og koncentrerer sig bedre om arbejdet. Det er vigtig viden, når der skal rettes op på indeklimaet”, siger Jørn Toftum.

Skoleelever bidrog også til Masseeksperiment i 2009 og 2014 om indeklimaet. Begge undersøgelser gav dengang stort set samme resultater i forhold til CO2-koncentrationen. Selvom der siden da er opsat ventilationsanlæg i lidt flere klasser, har mere end halvdelen af klasserne igen målt en for høj CO2-koncentration.

Om undersøgelsen

For tredje gang siden 2009 blev MasseEksperiment om indeklima i undervisningsmiljøer gennemført i november og december 2021. I alt 709 klasser på 234 skoler gennemførte eksperimentet. Der kom mere end 20.000 svar på en trivselsundersøgelse og en koncentrationstest.

Undersøgelsen viste, at:
• 53 procent af klasserne overskred den anbefalede øvre grænse for CO2-koncentration på 1000 ppm.
• Når eleverne forlod klasseværelset og luftede godt ud i frikvarteret, faldt andelen af klasser der målte mere end 1000 ppm CO2 fra 53 til 36 procent. Dette viser, at god udluftning forbedrer luftkvaliteten.
• Ventilationsformen havde markant betydning for luftkvaliteten. Klasser med et ventilationsanlæg med både indblæsning og udsugning havde bedre luftkvalitet end klasser, hvor lærere eller elever manuelt må åbne vinduer for at lufte ud.
• Mindre rumvolumen per elev resulterede i højere CO2-koncentration. Luftkvaliteten afhænger således af, hvor mange elever der er samlet i et klasseværelse.
• Langt størstedelen af temperaturmålingerne lå i det anbefalede interval for vintersæsonen, mellem 20 og 24 grader C.
• Elevernes oplevelse af klasseværelsets indeklima var bedre, når de havde været ude i frikvarteret og luftet godt ud. Særligt deres oplevelse af luftkvaliteten blev bedre.
• Eleverne oplevede signifikant mindre øjenirritation, hovedpine og træthed og de oplevede signifikant bedre koncentration og lyst til skolearbejdet, når de havde været ude i frikvarteret og luftet godt ud.
• Eleverne lavede 6 procent færre fejl i en koncentrationstest, når de havde været ude i frikvarteret og luftet godt ud.
• Læs mere her.

Strategisk plan virker
Realdania, der har finansieret Masseeksperiment 2021 med godt 4 millioner kroner, har i flere år arbejdet med at forbedre skolernes indeklima: ”Skolernes indeklima løses ikke med – ofte dyre – lappeløsninger, hver gang et besøg fra Arbejdstilsynet ender i et påbud. Desværre er det virkeligheden i en del kommuner. Al vores erfaring viser, at det for alvor rykker, når kommuner får kortlagt, hvor indeklimaet halter og derefter får lagt en langsigtet og strategisk plan for, hvordan det bliver løftet – skole for skole. Derfor støtter vi flere kommuner i netop det strategiske arbejde,” siger Anne Gade Iversen, projektchef i Realdania.

Læs også: Sygehuse kan spare energi og mindske risiko for infektioner
  
Hun glæder sig over, at tusindvis af elever fra hele landet har bidraget til at sikre helt ny viden og dermed et kæmpe datasæt på skolernes indeklima, som skoler og kommuner nu kan handle ud fra.

Eleverne får handlekompetencer
Programleder for Masseeksperiment i Astra, Lene Christensen håber, at eleverne gennem deltagelse i et naturvidenskabeligt forskningsprojekt nu har fået en viden om relationen mellem indeklima og trivsel, som de selv kan handle på:

”For eksempel ved at indføre en fast praksis med udluftning og at være udendørs i frikvarteret. Resultaterne viser jo så tydeligt en positiv effekt på både elevernes trivsel og koncentrationsevne - noget som vi ved er en vigtig basis for læring”, siger hun.

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Følger du installationsreglerne for sikringselementer i boligtavler?

Techem Danmark A/S

Sponseret

Spar på ressourcerne - anbefalingen er, sæt forbrugsmåling op hurtigst muligt i projekterne

Relateret indhold

19.06.2025Genvex

Sponseret

Nu banker sommeren på døren – er dit ventilationsanlæg klar til varmen?

03.06.2025Geovent

Sponseret

Frisk luft til Herlufsholms Idrætscenter – helt enkelt!

22.05.2025Geovent

Sponseret

Vi skaber løsninger, der gør en forskel – nu med EU-patent på vores ESA-arm!

08.05.2025Genvex

Sponseret

Combi Blueline – ventilation, køl, varme og varmt brugsvand i ét anlæg

08.05.2025Geovent

Sponseret

Moores Biscuits reducerede energiforbruget med 30% - med en løsning fra Geovent

07.05.2025Genvex

Sponseret

Mød Genvex på VVS’25

06.05.2025H. Jessen Jürgensen A/S

Sponseret

Fancoils som alternativ til radiatorer i luft-til-vand-anlæg

02.05.2025KE Fibertec AS

Sponseret

KE Fibertec lander flot resultat i et ujævnt år

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

09.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Ledelse med Data – AI strategi og lederskab

Hvordan kan data udnyttes til ledelsesmæssig beslutningstagning? Hvad er forretningsværdien ved at bruge data og intelligent analyse som AI, hvad er udfordringerne, og hvordan kan vi løse dem?

Dato

09.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

ECIT Consulting A/S
Webinar
Effektiv dokumentation af processer med Page Scripting i Microsoft Business Central

ECIT inviterer dig til et informativt webinar, hvor vi præsenterer den nye Page Scripting funktion i Microsoft Business Central. Lær, hvordan du kan bruge denne funktion til at dokumentere og teste dine forretningsprocesser effektivt, sikre kontinuerlig drift og undgå nedetid ved implementering af nye opdateringer.

Dato

09.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DTU
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

09.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Boliginstallationer og teknisk beregning på kredsløb

Vil du være med til at sikre el til danske boliger? Så få redskaberne til at planlægge, installere og beregne deres el-installationer.

Dato

25.08.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup

ABB A/S
Kursus
Certificeret KNX Basic kursus

Tilmeld dig

Dato

25.08.2025

Tid

08:30

Sted

ABB A/S, Lautrupvang 8, 2750 Ballerup