SMV'er ind i klimakampen
Nu udbredes Klima- og Energiministeriets store medarbejderkampagne til yderligere 20.000 virksomheder. Denne gang...
Initiativet er det seneste skud på stammen i Klima- og Energiministeriets "1 ton mindre"-kampagne, som skal få danskerne til at reducere deres personlige CO2-udledning med et ton. Indsatsen over for de små og mellemstore virksomheder gennemføres som et samarbejde mellem Klima- og Energiministeriet og Håndværksrådet.
Via en særlig internetside får medarbejderne i de små og mellemstore virksomheder adgang til en CO2-beregner, hvor man får sat tal på sine egne, udvalgte besparelser - både i kroner og i kilo CO2. Herefter afgiver man et klimaløfte, hvor man det næste år lover at gennemføre en stribe konkrete handlingsændringer efter eget valg fra programmet. Initiativet er helt omkostningsfrit for virksomhederne, og det tager kun medarbejderne ganske få minutter at gennemføre programmet.
"Vi når bare ikke vores ambitiøse klimamål uden at se kritisk på, hvor og hvordan vi selv kan agere i vores egen hverdag. Klimaåret og den kommende klimakonference er med til at sætte fokus på energibesparelser overalt i samfundet, og medarbejderkampagnen giver nogle gode redskaber til energibesparelser ude i virksomhederne. I praksis er der et enormt potentiale i at implementere lavteknologiske løsninger i den eksisterende boligmasse, og derfor holder Håndværksrådet selv en klimakonference i september under temaet "Low technology - high implementation," siger Håndværksrådets administrerende direktør Paul Mollerup.