Content marketing er det nye sort

Nyheder fra Business Partnere bringer værdi til brugerne af installator.dk, de bidrager til nyhedsstrømmen og trafikken på installator.dk, og de markedsfører Business Partnernes virksomheder effektivt. Disciplinen hedder "content marketing" og blev for nylig præsenteret på en verdensomspændende konference af samme navn.

Content Marketing

Begrebet ”content marketing” eller sponsoreret indhold bygger på, at annoncører selv producerer indhold og på den måde skaber mer-værdi og længerevarende relationer for kunden.

Som Business Partner skaber du større troværdighed
Din virksomheds nyheder er et våben i jagten på at skabe merværdi, loyalitet og troværdighed overfor nye og eksisterende kunder. Det var et af budskaberne på verdens største konference om ”Content Marketing” i Ohio i efteråret 2012. Her blev det spået, at hele 31 pct. af marketingbudgetterne for 2013 vil blive allokeret til denne voksende marketingdiciplin. "Content Marketing" er kunsten at kommunikere uden at oversælge - ingen skal opleve, at de bliver prakket noget på. Det handler om at skabe værdi ved at levere information, viden og service og på den måde vinde kundernes opmærksomhed og tillid.

Eksperterne om content marketing
Eksperterne flokkes om at diskutere begrebet "Content Marketing". Hvor har "Content Marketing" størst effekt?  På print eller web?  I sociale medier eller i nichemedier? Det er helt sikkert, at markedsføring gennem indholdsproduktion bliver taget mere alvorligt end nogensinde før, og den nye form for markedsføring er værd at tage alvorligt i kampen om kunderne. Teknolgierne tilbyder nye, spændende muligheder; og medieudbyderne, som for eksempel installator.dk, stiller en nichemålgruppe til rådighed for virksomhederne. Brugerne vil have indhold fra fagfolk, eksperter og ligemænd; det journalistiske ene-ejerskab til indholdet er væk - publiceringssluserne er åbnet også for virksomhederne!

Jan Godsk, Ideatakeaway.dk.

Det behøver ikke at være så svært at definere og forstå begrebet. Jan Godsk, der er grundlægger og direktør i Ideatakeaway, har flere års erfaring med at skabe synergi mellem indhold og markedsføring. Han mener, at ser man bort fra de "smarte begreber" og koncentrerer sig om kernen, så er det indholdsdrevet reklame - deraf begrebet "content marketing". Og vil man som brand have størst mulig gennemslagskraft handler det om at lave relevant og vedkommende indhold, som postes uden traditionelle marketing budskaber og med en frekvens der ikke minder om tæppebombning. Originalt indhold er nøglen til en vellykket kampagne på tværs af traditionelle medier og sociale medier. Udfordringen, set udefra, kan være at binde alle medierne samme så der skabes en synergi. Derfor handler det mere om, at vælge fra end til, selv om man kan føle sig fristet til, at få en app eller facebook side som konkurrenterne. 

Peter Svarre, www.denperfektestorm.dk.

Peter Svarre, der er forfatter af bogen "Den perfekte storm", forholder sig til mekanismerne og tendenserne i sociale medier: "I de sociale mediers tidsalder kan man ikke længere spise sine kunder af med kedsommelige reklamefilm, der priser produkternes fortræffeligheder. Kommunikation i de sociale medier handler om at være interessant og relevant. Kommunikationen skal skabe samtale og involvering. For mange virksomheder kan det derfor være den helt rigtige strategi at producere sit eget indhold i form af en faglig blog, en underholdende Youtube-kanal eller en samtalende Twitter-profil. Grebet rigtigt an kan content marketing hjælpe virksomheder til at blive en naturlig del af kundernes samtaler i en verden, hvor de i stigende grad er ligeglade med plastikagtige reklamebudskaber." (citat slut)

Rasmus Brylle, forfatter til denne artikel, er kommerciel direktør og partner i Horisont Gruppen a/s.

Jeg har selv beskæftiget mig med udvikling og drift af kommercielle erhvervsmedier til nichesegmenter gennem de seneste 12 år. De sidste 10 år har jeg arbejdet med integrationen mellem trykte- og online-medier. Min holdning er, at Content Marketing erstatter ikke traditionel annoncering, men fungerer godt som det værdiskabende og uddybende "add-on" i mellem marketingakiviteter og kampagneperioder. En kontinuerlig content marketing-indsats sikrer øget kendskab i målgruppen og synergi i kampagnen, hvis det, der kommunikeres har nytteværdi.

Læs mere om content marketing her:
Joakim Ditlev, der blogger om de forskellige begreber indenfor content marketing, beskriver cases og kommer med inspiration til virksomheder, der bruger indhold som virkemiddel i kampen om kunderne.
Blog: contentmarketing.dk

Erhvervsmagasinet Installatør har udviklet en guide med tips og tricks til optimering af din virksomhedsprofil og dit business partner abonnement. Og husk, at du atid kan kontakte support, for at få sparring og hjælpe til oprettelse af enten nyheder eller events. 
Se guiden her

Solar Danmark

Sponseret

INVITATION – Solar Blue Install Network

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Relateret indhold

01.11.2025Carlog System

Sponseret

Teknologi der sparer tid og skaber flow

31.10.2025Installator.dk

DIN Forsyning vinder Fjernvarmeprisen 2025

30.10.2025Installator.dk

11 nye industriparker på vej: ”Det rykker Danmark fremad”

30.10.2025Wicotec Kirkebjerg A/S

Sponseret

Vores forskellighed er en styrke

29.10.2025Installator.dk

Grøn omstilling: Elvarebiler giver både økonomiske og grønne fordele

29.10.2025Alcadon ApS

Sponseret

Så du Alcadon i TV i lørdags?

28.10.2025Installator.dk

Verdo får mio-bøde for vildledende grøn markedsføring

28.10.2025Installator.dk

EU stemte nej til mindre bureaukrati

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Aalborg)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

04.11.2025

Tid

08:00

Sted

Scandic Aalborg Øst, Hadsundvej 200, 9220 Aalborg Ø

Avidenz A/S
Kursus
Sagkyndig - lovpligtigt eftersyn af tekniske hjælpemidler (Silkeborg)

Tag dette kursus i lovpligtigt eftersyn af tekniske hjælpemidler. Spar penge, og foretag de lovpligtige eftersyn, når det passer ind i jeres planlægning.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Scandic Silkeborg, Udgårdsvej 2, 8600 Silkeborg

Danvak
Seminar
Projektering og drift af sprinklersystemer

Sprinklersystemer spiller en stor rolle i brandsikring, men projekteringen kræver indsigt i både gældende standarder, risikoklasser og praktiske løsninger.

Dato

04.11.2025

Tid

13:45

Sted

Teknologisk Institut, Gregersensvej 3, 2630 Taastrup

Danvak
Seminar
Projektering og drift af sprinklersystemer

Sprinklersystemer spiller en stor rolle i brandsikring, men projekteringen kræver indsigt i både gældende standarder, risikoklasser og praktiske løsninger.

Dato

04.11.2025

Tid

14:00

Sted

Teknologisk Institut, Gregersensvej 1, 2630 Taastrup

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
🔧 Kompetencegivende servicekursus 🔧

Lær, hvordan du skal udføre serviceeftersyn og indregulering på Vølunds varmepumper!

Dato

05.11.2025

Tid

08:30

Sted

Industrivej Nord 7B, 7400 Herning

Danvak
Kursus
BR18 og brandsikre gennemføringer

Kurset gennemgår BR18’s krav til brandsikring af installationsgennemføringer, samt en grundig gennemgang af test- og normkrav til dokumentation af projektering og udførsel.

Dato

06.11.2025

Tid

08:15

Sted

Teknologisk Institut - Aarhus