Verdo får mio-bøde for vildledende grøn markedsføring
Verdo Trading A/S har accepteret en bøde på 3,5 mio. kroner for at have markedsført sine træpiller med vildledende grønne udsagn om CO2-neutralitet og bæredygtighed.
Foto: Verdo
Ifølge Forbrugerombudsmanden overtrådte virksomheden markedsføringsloven i perioden fra juli 2022 til maj 2025 ved at bruge betegnelser som ”CO2-neutrale træpiller” og ”bæredygtige træpiller” på emballage, hjemmeside, Facebook og i annoncer.
Også udsagn som ”et bæredygtigt valg” og ”CO2-neutral” ledsaget af et grønt træ på emballagen blev vurderet som vildledende.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at markedsføringen kunne give forbrugerne det fejlagtige indtryk, at fyring med træpillerne ikke udleder CO2 eller kun har minimal klimapåvirkning. Samtidig blev bæredygtighedsudsagnene anset for misvisende, da fyring med træpiller fortsat påvirker klimaet negativt.
Verdo Trading har forklaret, at udsagnene byggede på, at træpillerne opfylder lovens krav til bæredygtig biomasse. Men Forbrugerombudsmanden fastslår, at det ikke er lovligt at fremhæve miljøfordele, der blot skyldes lovkrav.
Sagen blev rejst efter klager fra forbrugere.
“Forbrugerne skal kunne stole på rigtigheden af virksomhedernes grønne udsagn. Det er vildledende at markedsføre et produkt som bæredygtigt, når der er aspekter ved produktet, som belaster klimaet. Vi ser alvorligt på vildledende markedsføring også på det grønne område, og derfor besluttede vi at politianmelde virksomheden,” udtaler Forbrugerombudsmand Torben Jensen i en pressemeddelelse.
