Virksomhederne er hårdere ramt af prisstigninger end forbrugerne

Inflationen galoperer afsted, men de udgifter virksomhederne har for at kunne køre rundt, vokser mere end de priser, forbrugerne betaler ude i butikkerne. Årsagen er, at virksomhederne ikke fuldt ud kan overvælte prisstigningerne på forbrugerne og derfor må æde af overskuddet eller egenkapitalen. Og virksomhederne oplever store fald i deres fortjeneste, viser ny analyse fra SMVdanmark.

Forbrugerpriserne på varer er steget med lidt over 14 procentpoint på et år. Foto: Arkivfoto .

Selv om priserne på forbrugsvarer som eksempelvis smør, benzin, møbler og biler er steget med to-cifrede vækstrater siden årsskiftet, er virksomhedernes udgifter til alt det, de skal bruge for at producere forbrugsvarerne, steget endnu mere. Og det gør ondt på mange virksomheders bundlinje.

Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

LÆS OGSÅ: Ny aftale samler Norden om klimadokumentation af byggevarer

Sagt med tørre tal er forbrugerpriserne på varer steget med lidt over 14 procentpoint på et år. Det er voldsomt, men priserne på det der hedder indenlandsk vareforsyning er steget med mere, nemlig tæt på 19 procentpoint. Når dansk erhvervsliv køber varer til videresalg eller forarbejdning, så oplever de derfor større prisstigninger end forbrugerne.

Martin Kyed, cheføkonom i SMVdanmark, mener, at tallene rammer en fed pæl gennem alle historierne om, at virksomhederne nu banker priserne op for at score en ekstra gevinst:

”Det er faktisk det modsatte, der sker: Virksomhederne tjener mindre. Det kan være fordi, de er bange for, at en stor og hurtig prisstigning kan ødelægge et godt, langvarigt kundeforhold, og derfor æder de en del af prisstigningen selv. Eller det kan være fordi, de er fanget af at have givet et tilbud med en fast pris, de ikke kan komme udenom. Endeligt kan det også være en strategisk beslutning, hvor virksomheden prøver at blive billigst og dermed vinde markedsandele”, siger han.

Kan mærkes på bundlinjerne

At virksomhederne holder igen med prisstigninger, kan mærkes på deres bundlinje. Eksempelvis har industriens virksomheder oplevet et gennemsnitligt fald i avancen på 25 procentpoint i år sammenlignet med samme periode i 2019. Inden for byggeriet og handel er faldet i avancen på 16 procentpoint.

LÆS OGSÅ: Caverion opkøber CS electric A/S

”Virksomhederne tærer på deres økonomiske fedtlag, og det kan være ok i en periode. Sådan er det at drive virksomhed i et åbent, velfungerende marked. Men det er alligevel bekymrende, og det presser en del virksomheder. Det betyder også, at de står mindre rustet til en eventuel kommende recession i Danmark og resten af verden”, siger Martin Kyed.

Læs analysen her.

-AKJ

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Tilføj Bluetooth®-tryk til dine 230V ON/OFF sensorer - helt uden udskiftning!

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Relateret indhold

09.12.2025Installator.dk

Dansk formandskab fjerner byrder for 6 mia. kr.

08.12.2025Installator.dk

Bravida vinder stort udbud på vejbelysning i 13 kommuner

08.12.2025Installator.dk

Elektrificeringen sikrer installatøren nøglerolle i den grønne omstilling

07.12.2025Installator.dk

Carl Ras vil tættere på kunderne med ny butiksstrategi

05.12.2025Installator.dk

Sjørring El-Service vælger Koble for at sikre fremtidens drift

05.12.2025Installator.dk

Dalux lancerer automatiseret clash detection

04.12.2025Installator.dk

CEPOS-analyse: Danmark bør droppe nationalt klimamål

04.12.2025Installator.dk

Aceve samler danske brands og køber op i Europa

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle