Anbefalinger skaffer nye kunder

Autoriseret elinstallatør Hardy Ghorbani fra Korsør har været i elbranchen i mange år. Han satser på kunder fra nærområdet og markedsfører sig primært i telefonbøger og de lokale aviser.

”Mit markedsføringsbudget er meget begrænset. Jeg sørger i stedet for at yde en god kundeservice og derigennem få anbefalinger fra kunderne”, siger Hardy Ghorbani. Foto: Morten Sinding-Jensen.

Hardy Ghorbani har været i firmaet siden 1988. I 2000 købte han den tidligere ejer ud og gav installationsforretningen navnet Hardys Elservice I/S. Han driver en mindre installationsforretning med tilhørende butik og har bevidst valgt ikke at udvide med mange ansatte.

Læs også: Vær synlig hvor kunderne er

”Jeg har lagt en strategi for min virksomhed, der går ud på at servicere primært privatmarkedet i nærområdet, selvom jeg naturligvis også har virksomheder som kunder. Den anden del af strategien er en beslutning om ikke at ekspandere med mange ansatte. Vi er dem, vi skal være, og vi har nok at lave”, siger Hardy Ghorbani.

Kvalitet giver anbefaling
På spørgsmålet om, hvordan han tilrettelægger sin markedsføring, kommer svaret prompte med et skævt smil, mens han er ved at installere en udsuger i mit badeværelse:

Tip til mere salg

  • Levér den rigtige vare og bliv anbefalet
  • Vær synlig på Facebook
  • Opret egen hjemmeside og blog på nettet
  • Annoncér og hold aftensmøder for potentielle kunder
  • Vær aktiv i netværk

Kilde: MOJO Kommunikation

”Kald du det bare markedsføring, jeg kalder det kvalitet i arbejdet! – Spøg til side, jeg står i telefonbogen og annoncerer lidt i de lokale aviser, men hovedkilden til nye kunder er anbefalinger fra den ene kunde til den anden. Det er for mig at se den allerbedste markedsføring. Det er muligt, at jeg bruger en lille smule ekstra tid på opgaverne, men det er ganske simpelt for at sikre kvaliteten i arbejdet.”

Hardy Ghorbani tænker sig om en ekstra gang og siger så:

 ”Jeg er derudover en del af gruppen Lampeland og er med i indkøbsforeningen Expert Danmark, ligesom jeg optræder på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside på listen over firmaer, der er godkendt til eleftersyn af boliger, der skal sælges. Så på den måde bliver mit firma markedsført forskellige steder, men det er stadig anbefalinger fra kunder, der giver mig smør på brødet.”

Han ser drilsk på mig: ”Hvorfor har du egentlig kontaktet mig frem for en anden installatør?” Jeg bryder sammen og tilstår: ”Du blev anbefalet!”

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

24.07.2024Installator.dk

Vinderne af Installatørprisen

23.07.2024Installator.dk

Bosch henter ny direktør fra egne rækker

17.07.2024RIB Software

Sponseret

Kombiner modeller i RIB Projekt!

24.06.2024Eegholm A/S

Sponseret

tic elkas/Eegholm-gruppen udpeger to nye bestyrelsesmedlemmer

19.06.2024RIB Software

Sponseret

Sådan undgår du, at din digital aflevering bliver en omkostning - Her er tre gode råd!

17.06.2024Installator.dk

Lige om lidt skal erhvervskøretøjer have TPMS på alle dæk

14.06.2024RIB Software

Sponseret

Nåede du ikke med på IKT-leder uddannelsen i Aarhus? Så tilmeld dig næste hold her!

11.06.2024Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

AO har vist vejen i den grønne omstilling til elbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle