Anbefalinger skaffer nye kunder

Autoriseret elinstallatør Hardy Ghorbani fra Korsør har været i elbranchen i mange år. Han satser på kunder fra nærområdet og markedsfører sig primært i telefonbøger og de lokale aviser.

”Mit markedsføringsbudget er meget begrænset. Jeg sørger i stedet for at yde en god kundeservice og derigennem få anbefalinger fra kunderne”, siger Hardy Ghorbani. Foto: Morten Sinding-Jensen.

Hardy Ghorbani har været i firmaet siden 1988. I 2000 købte han den tidligere ejer ud og gav installationsforretningen navnet Hardys Elservice I/S. Han driver en mindre installationsforretning med tilhørende butik og har bevidst valgt ikke at udvide med mange ansatte.

Læs også: Vær synlig hvor kunderne er

”Jeg har lagt en strategi for min virksomhed, der går ud på at servicere primært privatmarkedet i nærområdet, selvom jeg naturligvis også har virksomheder som kunder. Den anden del af strategien er en beslutning om ikke at ekspandere med mange ansatte. Vi er dem, vi skal være, og vi har nok at lave”, siger Hardy Ghorbani.

Kvalitet giver anbefaling
På spørgsmålet om, hvordan han tilrettelægger sin markedsføring, kommer svaret prompte med et skævt smil, mens han er ved at installere en udsuger i mit badeværelse:

Tip til mere salg

  • Levér den rigtige vare og bliv anbefalet
  • Vær synlig på Facebook
  • Opret egen hjemmeside og blog på nettet
  • Annoncér og hold aftensmøder for potentielle kunder
  • Vær aktiv i netværk

Kilde: MOJO Kommunikation

”Kald du det bare markedsføring, jeg kalder det kvalitet i arbejdet! – Spøg til side, jeg står i telefonbogen og annoncerer lidt i de lokale aviser, men hovedkilden til nye kunder er anbefalinger fra den ene kunde til den anden. Det er for mig at se den allerbedste markedsføring. Det er muligt, at jeg bruger en lille smule ekstra tid på opgaverne, men det er ganske simpelt for at sikre kvaliteten i arbejdet.”

Hardy Ghorbani tænker sig om en ekstra gang og siger så:

 ”Jeg er derudover en del af gruppen Lampeland og er med i indkøbsforeningen Expert Danmark, ligesom jeg optræder på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside på listen over firmaer, der er godkendt til eleftersyn af boliger, der skal sælges. Så på den måde bliver mit firma markedsført forskellige steder, men det er stadig anbefalinger fra kunder, der giver mig smør på brødet.”

Han ser drilsk på mig: ”Hvorfor har du egentlig kontaktet mig frem for en anden installatør?” Jeg bryder sammen og tilstår: ”Du blev anbefalet!”

2ctrl ApS

Sponseret

KNX er rygraden i ikonisk glasbygning

Glamox A/S

Sponseret

Intelligente lysstyringssystemer skaber nye muligheder – Glamox styrker indsatsen i Danmark

Relateret indhold

18.09.2025CSRD+CO

Sponseret

Små virksomheder høster anerkendelse hos store kunder, når de går forrest med ESG-rapportering

18.09.2025Installator.dk

Rejsegilde på nationalt distributionscenter

18.09.2025Installator.dk

Brødrene Dahl vender tilbage til HI-Messen

18.09.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

EVENT: Mød os til Green Hydrogen Week den 6.-10. oktober

17.09.2025Installator.dk

Ny digital løsning til grønnere planlægning

17.09.2025Installator.dk

Solceller stiller nye krav til tagene

16.09.2025CSRD+CO

Sponseret

Sidste chance for støtte til en ESG-ekspert gennem SMV:GrønneKompetencer

16.09.2025Installator.dk

Automation og robotter i centrum på årets HI-Messe

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle