Dansk Erhverv: Få virksomheder har styr på domænet
Alt for mange danske virksomheder tager ikke stilling til domæner på samme måde, som de tager stilling til, hvor deres forretning skal være om fem år. En væsentlig fejl, som kan koste mange kunder, vurderer Dansk Erhverv og domæneekspert.
Der bliver foretaget et utal af domæne-registreringer hver eneste dag verden over. Alligevel er mange danske virksomheder i tvivl om, hvordan de skal håndtere problematikken, og derfor får de måske ikke registreret deres domæne i tide. Det siger erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv, Caroline Kirk.
”Mange virksomheder tager ikke stilling til domæner på samme måde, som de tager stilling til, hvor deres forretning skal være om fem år. Det er et problem, for man risikerer, at konkurrenterne løber med opmærksomheden på nettet,” vurderer hun i en pressemeddelelse udsendt af Dansk Erhverv.
Hun påpeger i den forbindelse, at det giver det god mening at tage domænerne med i overvejelserne, når en virksomhed udformer en større strategi. Omkostningen, der er forbundet med at registrere domænerne, er nemlig væsentlig mindre end omkostningen ved at skulle tilbagekøbe domæner, når andre har registreret dem først, skriver Dansk Erhverv.
Fakta om domæner
- Tilbage i 1987 bliver det første punktum-dk-domæne registreret. I 1999 var der lidt under 150.000, og kigger man på antallet af punktum-dk-domæner i dag, er der totalt set registreret 1.180.673 af slagsen.
- Domæneklagenævnet i Danmark har i 2012 i gennemsnit truffet afgørelse i en punktum-dk-domæneklagesag hver anden dag.
- Kigger man hos WIPO, The World Intellectual Property Organization, som håndterer domæneklagesager for størstedelen af de udenlandske domænerne, er billedet det samme.
Kilde: Dansk Erhverv
Registrerede varemærker sikrer ikke domæner
Det er et billede, som domænerådgiver Pernille Casparsen fra dinkonsulent.nu kan genkende.
”Et meget udbredt problem er, at man som virksomhed ikke kan være sikker på, at man nødvendigvis har retten til sit domænenavn, selvom man har registreret sit varemærke. Tilsvarende gælder det, at hvis man driver virksomhed i eksempelvis tre lande, så har man ikke automatisk sit domæne i alle tre lande, bare fordi man har registreret det i ét af landene,” siger Pernille Casparsen.
Derfor bør enhver virksomhed beslutte, hvilke domæner der skal registreres på forhånd. Ellers risikerer man, at der er en tredje part, der gør det –for eksempel en agent, forhandler, konkurrent, cybersquatter eller andet.
”Det sker hver dag, og kigger man på antallet af domæneklagesager både i Danmark og på verdensplan, ser tallet ikke ud til at falde,” siger hun.
- OWG