Digitale værktøjer gør hverdagen lettere for installatører
Installatørbranchen er præget af stigende kompleksitet, skarp konkurrence og voksende dokumentationskrav. Derfor kigger flere virksomheder mod digitale løsninger, der kan skabe overblik, effektivisere arbejdsgange og frigøre tid fra administrative byrder.
Digitaliseringen er kommet for at blive. Vi sætter fokus på de mange muligheder, installationsbranchen har for at arbejde smartere gennem digitalisering af virksomheden.. Foto: 123rf.com
Man kan gå forsigtigt til værks. Men man kan også gå all-in som f.eks. Roskilde-virksomheden JV Ventilation. Her er intet er skrevet ned på papir. Alt foregår på mobiltelefoner, iPads og computere. Det har ført til større medarbejdertilfredshed, færre fejl, glade kunder – og en effektivitetsforbedring på 20-25 pct.
Den helt igennem digitaliserede virksomhed vand i marts prisen Årets Digitale SMV:Omstilling 2025, fordi virksomheden har gennemført en omfangsrig digital omstilling, hvor de bl.a. har implementeret Augmentet Reality (AR) i virksomheden.
Men mange installatører bruger stadig tid på manuelle processer som timesedler, lagerstyring og dokumentation. Med digitale værktøjer – lige fra planlægningsapps til fulde ERP-systemer – kan disse opgaver automatiseres og integreres i én samlet platform.
Time- og materialeforbrug kan registreres direkte på mobilen og kan benyttes direkte økonomisystemet og på den måde spare både tid og penge.
Digital planlægning kalenderstyring kan være med til at give en status på opgaverne i realtid, ligesom det kan være med til at minimere fejl og spildtid.
Automatiske lagerstyringssystemer kan registrere forbruget og give besked, når der skal bestilles nyt, mens fotodokumentation både kan bruges til kvalitetssikring og som et bevis i eventuelle tvister.
Bygningsinformationsmodellering (BIM) gør det muligt at skabe 3D modeller af bygninger, som kan hjælpe med at forbedre koordineringen og reducere fejl, planlægge og overskue installationer mere præcist og undgå konflikter med andre installationer.
Og så kan kundekontakten selvfølgelig også digitaliseres, så remindere om f.eks. det årlige service bliver udsendt automatisk.
Også ESG-rapporteringen, der bliver mere og mere udbredt kan klares med digitale værktøjer.
Mulighederne er mange. Men for mange installatører er der et godt stykke vej til JV Ventilations gennemdigitaliserede virksomhed.
”Vi ser mange forskellige niveauer af digitalisering, når vi kigger ud over virksomhederne i InstallatørGruppen. Men man kan næsten ikke finde en installationsvirksomhed i dag, hvor digitalisering ikke står højt på agendaen,” lød det for et lille års tid siden fra Morten Kjellev, der er chef for ESG i InstallatørGruppen.
Typisk er det di største virksomheder, der er first-movers i forhold til at digitalisere.
Men fordelen er mange – blot man husker, at digitalisering ofte også kræver en kulturændring. Derfor handler det i høj grad om at vælge de værktøjer, der passer bedst til den enkelte virksomhed.
Læs i dette tema om de mange forskellige muligheder, der er tilgængelige for installatørvirksomheder.