Elektrificeringen sikrer installatøren nøglerolle i den grønne omstilling
Den grønne omstilling buldrer frem – og med den følger både nye teknologier, nye forretningsmodeller og ændrede kundebehov. Ifølge Troels Hartung, bæredygtighedschef i TEKNIQ, står installatørbranchen midt i en historisk transformation, hvor elektrificeringen bliver rygraden i fremtidens energisystem og åbner nye muligheder for landets el- og vvs-installatører.
Foto: ChatGPT
I løbet af de seneste 10-15 år har det markante fokus på grøn omstilling betydet, at elektrificeringen af Danmark er på fremmarch. Først kom solcellerne, så fulgte varmepumperne, og nu ser vi industrien elektrificere i stor skala. Og vi er langt fra i mål.
”Installatørernes arbejde handler i stigende grad om at gøre kunderne helt eller delvist selvforsynende – uanset om vi taler el eller varme,” siger Troels Hartung, der er bæredygtighedschef i TEKNIQ.
Hvor solceller tidligere var et nichefelt, er energiteknologierne i dag blevet bredt folkeeje. Særligt elbiler og varmepumper har ændret danskernes forhold til energi – og skabt et eksplosivt behov for kompetent installation, drift og service.
Ladestanderområdet er et af de mest dynamiske markeder netop nu. I flere år har installatørerne primært arbejdet som underleverandører til operatører som Clever, OK og andre. Men ændringer i elafgiften kan rykke ved magtbalancen:
“Når refusionsordningen ikke længere giver værdi, mister operatørerne noget af deres forretningsgrundlag. Så bliver den lokale installatør igen en nøglespiller. Hvorfor gå via en operatør, hvis du bare kan ringe til den lokale elektriker?” lyder det fra Hartung.
Han peger på, at efterspørgslen samtidig øges efter kombinerede løsninger med solceller, varmepumper, batterier, ladestandere – som kræver teknisk rådgivning, kunderne ikke selv kan overskue.
Et af de hurtigt voksende områder er husstandsbatterier. Ikke kun sammen med solceller, men også som selvstændige enheder.
“Folk køber batterier for at undgå spidsbelastning og høje nettariffer. De lader op om natten og bruger strømmen smart over dagen. Det område kommer installatørerne til at se meget mere til,” forudser bæredygtighedschefen.
Samtidig bevæger energisektoren sig ind på fleksibilitetsydelser – hvor batterier, varmepumper og ladestandere kan hjælpe med at balancere elnettet. Det åbner en helt ny type forretning:
“Jo flere teknologier kunden har – jo mere fleksibilitet har de, og jo større værdi kan de skabe i energisystemet. Det bliver et nyt marked, installatørerne kan blive en del af.”
Service som forretningsmodel: Nye vaner, nye behov
Den øgede elektrificering bringer en bølge af serviceaftaler med sig. Ikke kun på varmepumper – men også på ladestandere, batterier og andre installationer.
“Mange kunder er usikre, når de får deres første ladestander eller solcelleanlæg. De vil gerne holdes i hånden. Efter et par år opsiger de måske aftalen, men i starten vil serviceaftaler være attraktive for mange. Markedet for serviceaftaler på ladestanderne er selvfølgelig under markant pres, fordi det har været drevet af forbrugernes ønske om at få refunderet elafgiften. Og når den fjernes fra nytår, vil mange formentlig betakke sig for alene at betale for en garanti- og reparationsaftale. Men nogle vil formentlig fortsat betale for den tryghed, en aftale kan give,” siger Troels Hartung.
Troels Hartung er bæredygtighedschef i TEKNIQ.. Foto: TEKNIQ Arbejdsgiverne
Energioptimering kræver professionelle
Markedet for enkle smart home-løsninger er i dag domineret af store virksomheder med færdigpakkede løsninger. Men ifølge Hartung vil mere avanceret energioptimering snart kræve professionelle installatører:
“Når kunderne både har varmepumpe, batteri, ladestander og solceller – så har de brug for systemer, der styrer det hele optimalt. Det bliver et område, installatørerne skal tage ejerskab over.”
Alligevel advarer han om, at energiselskaberne også vil forsøge at sætte sig tungt på markedet – som f. eks Andel, der allerede tilbyder komplette løsninger med solceller og batterier.
Fra engangskøb til abonnement
Mange kunder – især dem med olie- eller gasfyr – vil gerne skifte til noget grønnere og billigere, men investeringen kan være en barriere. Her tror Troels Hartung, at nye finansielle løsninger kan bane vejen.
“Installatører kan samarbejde med finansielle partnere, ligesom en del allerede gør i dag. Mange af de kunder, der skal have fx varmepumpe i de kommende år, er ikke nødvendigvis parat til at betale 120.000 kroner up front for en varmepumpe. Hvis de skal nås, skal man have et andet tilbud som fx en månedlig løsning med finansiering, service og vedligehold.”
Energiselskaberne er allerede i gang med abonnementslignende ordninger, og Hartung forventer, at mange installatører vil følge efter – enten selv eller gennem partnerskaber.
En anden forretningsmulighed, der kan åbne sig, er udbredelsen af tovejsladning (Vehicle-to-Home og Vehicle-to-Grid), hvor elbiler kan levere strøm tilbage til huset eller nettet.
“Det kan blive stort, hvis elbilen bliver en del af energisystemet. Det vil skabe helt nye installationsopgaver og værdikæder, der giver de teknisk stærke elinstallatører en unik mulighed for at positionere sig,” siger Troels Hartung.
Under alle omstændigheder vil den grønne omstilling med elektrificeringen af Danmark skabe flere muligheder for installatørerne, når de sorte energikilder afløses af grønnere løsninger – både i erhvervslivet og i de private husstande.
