Få viden om energirenovering
Energistyrelsens Videncenter for energibesparelser i bygninger er et rigtig godt sted at henvende sig, hvis man som fx installatør har brug for konkret viden om energibesparelse i bygninger.
Energistyrelsens Videncenter for energibesparelser i bygninger har siden den 5. januar stået til rådighed for byggebranchens professionelle aktører. Videncentret samler viden om energibesparelser i bygninger og er parat med gode råd, vejledning og værktøjer til at hjælpe med at gennemføre energibesparelser i bygninger.
Videncenter for energibesparelser i bygninger er et resultat af den energipolitiske aftale fra februar 2008. Her blev der afsat 32 mio. kr. fra 2008 til og med 2011 til etablering og drift af centret, der skal understøtte den samlede energispareindsats i Danmark ved at reducere energiforbruget i bygninger, der står for hele 40 procent af Danmarks samlede CO2 udslip.
Centret henvender sig primært til fagfolk som håndværkere, entreprenører, rådgivere, energikonsulenter og leverandører, der skal kunne hente al relevant information til gavn for deres kunder om bl.a. tekniske løsningsmodeller, produktguider, finansieringsmuligheder, lovgivning, økonomi, energibesparelsespotentialer samt uddannelse, fortæller centerleder Vagn Holk. Den første måned af centrets levetid har dog ikke været travl.
I løbet af januar har vi haft mellem fem og ti telefoniske henvendelser om dagen og så nogle mails. Det lyder ikke af meget, men det er nogenlunde som forventet. Branchens folk er jo vant til at hente rådgivning via andre kanaler, siger Centerleder Vagn Holk, som især tænker på leverandører. Han mener, at de skal have tid til at vænne sig til, at der eksisterer et uvildigt alternativ.
Samtidig vil han meget gerne have Centrets viden ud til leverandørerne, så man kan agere i bedre overensstemmelse med hinanden.
Der har Indtil videre ikke været mange henvendelser fra de tekniske installatører. Bortset fra nogle få spørgsmål om varmesystemer har det hovedsagelig handlet om klimaskærmen.
Jeg håber snart, vi kommer i gang med installatørerne, for her er der bestemt også rum for forbedring, siger han.
Skal styrke kvalifikationer og incitamenter
Krise eller ej har Vagn Holk stor tiltro til markedet for energirenovering.
Jeg tror vi kommer ind i en god bølge, hvad angår energirenovering. Nybyggeri er der ikke meget af, så pengene skal hovedsagelig tjenes på det eksisterende byggeri, og for installatørernes vedkommende på gode serviceaftaler, siger han
For centret er det en vigtig opgave at hjælpe håndværkerne med at markedsføre energibesparende opgaver over for boligejerne.
For at lette denne opgave har organisationerne ønsket at vi udvikler en række standardløsninger, som fx installatørerne kan præsentere for kunderne. Det er nemlig ikke altid let at få en kunde til at tro på at en ændring af den ene eller anden slags kan føre til de ønskede besparelser. Standardløsningerne skal derfor på én gang være en anvisning til håndværkerne og en slags blåt stempel i forhold til kunden, siger han og peger på, at 57 procent af kunderne får rådgivning af deres håndværker. Det understreger vigtigheden af at være klædt på til opgaven.
Endvidere skal centret gøre det lettere for brugerne at gennemføre energibesparelser ved at stille effektive værktøjer samt standard- og pakkeløsninger til rådighed. Endelig er det en vigtig opgave at.
For at forklare indholdet siger han, at man for et byggeri kunne tænke sig en pakkeløsning, som består af en række standardløsninger for forskellige opgaver.
Det kunne medvirke til at de enkelte faggrupper lærer at tænke på bygningen som en helhed i stedet for at holde sig inden for deres egne faggrænser. Standardløsningerne skal stå deres prøve ved en præsentation over for dem, der arbejder med det i praksis og som evt. vil prøve at føre det ud i livet, slutter han.