Færre kunder klager til Ankenævnet
Ankenævntet for Tekniske Installationer modtog i fjor 275 indkomne klager. Det er et fald på 14 pct. i forhold til 2023, viser tal i den nye årsberetning fra TEKNIQ´s bestyrelse.
Foto: Arkiv
Ud af de indkomne klager blev 183 afslutttet i 2024 og her fik klager medhold i omkring 45 pct. af sagerne, mens de involverede virksomheder fik medhold i omkring 33 pct. af sagerne, skriver tekniq.dk.
Resten dækker over klager, hvor kunderne ikke fik medhold i alle klagepunkter. Det var tilfældet i 13,5 pct. af sagerne, mens de øvrige blev afvist af nævnet, da afgørelsen forudsatte parts- og vidneforklaring, der ikke foregår ved Ankenævnet.
Hvis virksomheder gerne vil undgå en tur i Ankenævnet er det ifølge Rikke Schjødt Christensen, der er erhvervsjuridisk chef i TEKNIQ, vigtigt at forventningsafstemme med kunderne.
“Vi kan se, at mange konflikter går på kvaliteten af arbejdet eller prisen for det udførte arbejde. I en lang række tilfælde vil man kunne komme udenom sådanne konflikter ved bedre kommunikation f.eks. med ordentlige skriftlige aftaler inden arbejdet igangsættes, som løbende skal justeres, hvis arbejdsopgaven ændrer sig eller prisen viser sig ikke at holde,” siger hun.
-emte