Godt kørende med it i servicevognen

Digitale arbejdssedler i servicevognene er en nem vej til at strømline arbejdsgangene hos installatører med mange opgaver. Men det kræver overskud at sætte computere i bilerne og indføre nye arbejdsgange. It i servicevognen bør ikke bruges som en quick fix for desperate virksomheder.

Det er døde penge i virksomheden, når man venter på, at kunden betaler sin regning. Pengebinding er den nye effektivitetsskrue, som kreditorerne drejer på. Når bankerne strammer kassekreditten, og grossister og leverandører har kortere kredittid, skal installatørvirksomheder dække hullet i kassen med hurtigere indbetaling fra kunderne.

Installatørernes tur
Flere og flere installatører følger nu i sporene på taxaselskaber og giganter som TDC, der for år siden installerede computere i vognene. Nu er turen kommet til el- og vvs-installatører, hvor det især er de mellemstore virksomheder, der digitaliserer arbejdsgangene.

<p> ”Hurtig fakturering betyder meget, fordi der kan være halvstore beløb på spil”</p>

Bo Neville, udviklingschef i Tekniq

”Installatørerne er allerede i gang med digitale ugesedler og timeregistrering, og nogle tager en større investering som næste skridt med en komplet digital administrativ papirgang”, siger Bo Neville, udviklingschef i erhvervs- og arbejdsgiverorganisationen Tekniq.

Han mener, at introduktionen af den digitale teknik kan være en konsekvens af både velfungerende teknik og den stigende pengebinding hos installatørerne. Mellem 2009 og 2011 fandt interesseorganisationen en stigning på 21 procent i tilgodehavender for udført arbejde og leverancer til kunderne.

Læs også: Tema: Teknik i hverdagen

”Hurtig fakturering betyder meget, fordi der kan være halvstore beløb på spil, som skal finansieres og dermed koster renter for virksomheden. Det er også et problem, fordi den stigende pengebinding sker i en tid, hvor bankerne er modvillige og nødigt sætter penge på spil,” siger Bo Neville.

Kræver overskud
Teknologien er dog ingen nem løsning for de mest trængte installatører. Det er virksomhedsejere og -ledere med kræfter til at arbejde med nye projekter, som indfører it i bilerne. De vil have styr på deres virksomhed for at få et korrekt faktureringsgrundlag, hvor alle reservedele og komponenter er med på regningen.

Læs også: Lygas servicerer vvs-installatørerne med succes

”Der er ingen virksomheder, der gør det her, hvis de er pressede, for indførelse af it kræver en up-front investering i både tid samt kroner og ører. Det er virksomheder, der er i et fornuftigt gænge og er forandringsparate, der sætter computere i bilerne”, siger Bo Odgaard, der er partner og leder af branchegruppen for installatører i revisions- og konsulenthuset Deloitte.

De nye digitale løsninger sætter fart på de administrative processer og reducerer bøvlet og fejlene for medarbejdere og kunder. It-systemerne kan løse forskellige kontoropgaver, og valget af system afhænger af virksomhedens opgaver, kunder og medarbejdere. De mest simple systemer sender hver morgen en elektronisk arbejdsseddel ud til medarbejderens bærbare computer eller smartphone, så han kan se, hvor han skal køre hen for at udføre sit arbejde. Mere avancerede systemer indeholder en formular til en dagseddel, som medarbejderen skal udfylde.

Vær ærlig om overvågning

Skeptiske virksomhedsledere, der overvåger deres medarbejdere med en GPS-boks i bilerne skal passe på lovgivningen. Med forbindelse til en skærm på chefens kontor kan chefen se, om hans ansatte holder på en kundeadresse, er på private ærinder eller bare er kørt ind i skoven for at tage en eftermiddagslur.

Ifølge stifter og direktør i Regnskabsskolen Anette Sand skal overvågningen være fair over for medarbejderne. Hun understreger, at et system kun må bruges til det oplyste formål. Hvis medarbejderne har fået at vide, at systemet skal bruges til planlægning og til at forbygge tyveri af bilerne, er det ikke lovligt at fyre medarbejderen, hvis han har brugt arbejdsdagen på at handle privat i Bilka i stedet for at arbejde hos en kunde.

Og det er ikke nok at fortælle medarbejderne om overvågningen på et morgenmøde. Arbejdsgiveren skal informere de ansatte skriftligt om, at de kan forvente, at chefen følger med i vognen.

Grossisterne er ivrige for at få installatørerne til at bruge en smartphone-app til varebestilling. Det er den teknisk letteste måde at få teknik i vognen og lade ansatte spare tid ved at bestille varer på nettet i stedet for at ringe til grossisten eller køre til håndværkerbutikken. Anført af Brødrene A & O Johansen A/S, der i foråret 2011 introducerede sin app til varebestilling har andre grossister fulgt efter.

”Installatørerne er langt fremme. De helt store installatører har personale hjemme til at bestille eller en formand på pladsen, der bestiller. Dem der bruger appen er især fra virksomhederne med 5-10 ansatte, vurderer Christian Birkmose, der er Brødrene A & O Johansens salgsansvarlig for e-handel.

Efter to år med professionel shopping på smartphone har han lært, at en indkøbs-app skal være nem at bruge, når håndværkere skal købe ind i hverdagen.

”En app skal være let og ikke forvirre og uden reklame, der forstyrrer. Brugerne ved, hvad de vil, så bestillingen skal køre glat igennem. Hurtighed er altafgørende”, siger Christian Birkmose.

Taste-tid er træls
Den digitale løsning på tids- og materialeregistreringen skal strømline arbejdsgangen mellem udført arbejde og fakturering, så ingen timer eller reservedele bliver glemt, når kunden skal betale. Der sker fejl når oplysninger skal registreres, og medarbejderne kan synes, at det er kedeligt at udfylde skemaer og enten glemmer det eller sjusker med oplysningerne. Jo længer tid der går inden data kommer ind og kunden modtager sin regning, des flere ting bliver glemt eller misforstået.

Læs også: Servicekapacitet til Lygas i Holbæk

”Man skal undgå dobbeltregistrering, hvor håndværkeren først skriver det i hånden og bogholderen på kontoret bagefter taster de samme oplysninger. På den måde sparer man både penge og en arbejdsgang”, siger Bo Odgaard.

Krævende integration
Mens online varebestilling og digitale arbejdssedler er nemme at integrere med økonomisystemer og kundedatabaser, er det anderledes krævende at få dagsedler og lagerstyringen til at fungere, når der både plukkes varer fra servicevogne og virksomhedens eget lager. Ifølge Bo Neville kræver det dyb integration med de eksisterende systemer. Det er it-mæssigt en svær øvelse, der er dyr at gennemføre.

Risikoen er, at inddata fra bilerne ikke kommer rigtigt ind i it-systemet hjemme på kontoret, så regningerne ikke udskrives eller er fulde af fejl.

”Det er vigtigt, at systemet i bilerne snakker sammen med økonomisystemet. Man får ikke noget forærende, for hvis man ikke gør det rigtige, kan indførelsen nemt gå galt. Så mit råd er at vælge nogle gennemprøvede systemer. Den hellige gral er ikke velforvaret, bare fordi man sætter it i bilerne”, siger Bo Odgaard. 

Vølund Varmeteknik A/S

Sponseret

VARMEPUMPER TIL ALT OG ALLE

Danfoss Redan A/S

Sponseret

Ajour 2024

Relateret indhold

10.02.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Novafos sikrer vandforsyningen med avanceret hydraylisk model

Ny treårig overenskomst sætter fleksibilitet i højsædet

10.02.2025Installator.dk

07.02.2025Installator.dk

Better Energy får opbakning til rekonstruktionsplan fra kreditorerne

07.02.2025Installator.dk

Aftale om statsstøttet brintrør til Tyskland på plads

06.02.2025Installator.dk

Grøn støtte: Overvej især tre energiforbedringer

06.02.2025Installator.dk

Lavere omsætning end forventet i Solar A/S

05.02.2025Installator.dk

Ahlsell ansætter ny direktør for opkøb

04.02.2025Wicotec Kirkebjerg A/S

Sponseret

Vækst, udvikling og grøn omstilling i fokus i stærkt regnskab fra Wicotec Kirkebjerg A/S

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Condair A/S
Webinar
𝐃𝐚𝐭𝐚𝐜𝐞𝐧𝐭𝐞𝐫 𝐜𝐨𝐨𝐥𝐢𝐧𝐠

Den 18. februar kl. 15:00 kan du deltage i vores gratis webinar om køling og befugtning af datacentre.

Dato

18.02.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Grundlæggende ventilationsteknik 1

Tre intensive og spændende kursusdage hvor du kan lære meget om ventilationsanlægs funktion, muligheder og begrænsninger - både i teorien og i praksis.

Dato

25.02.2025

Tid

08:30

Sted

Taastrup

Elsikkerhed.dk
Webinar
Installatørmøde webinar

Hvert år holder ELsikkerhed et webinar i forlængelse af vores fyraftensmøder for elinstallatører og ledende medarbejder med elfaglig baggrund. På webinaret ser vi på de seneste nye tiltag og krav for elektriske installationer. Vi tager den praktiske tilgang til emnerne og sørger for, at du får svar på dine spørgsmål.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Microsoft Teams

Dansk Standard
Kursus
Elektrisk sikkerhed på maskiner og anlæg

Kurset introducerer dig for de grundlæggende principper for elektrisk sikkerhed på maskiner og maskinanlæg. Vi gennemgår kravene i standarden EN 60204-1, der vedrører elektrisk sikkerhed på maskiner.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Køle- og varmepumpeanlæg med ammoniak

Kurset giver dig dybdegående viden om køle- og varmepumpeanlæg med ammoniak som kølemiddel.

Dato

04.03.2025

Tid

08:00

Sted

Aarhus

Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Kolding)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

04.03.2025

Tid

08:00

Sted

Scandic Kolding, Kokholm 2, 6000 Kolding