GROHE-topchef: Design er nøglen til succes
GROHE har i de seneste år fokuseret benhårdt på at forbedre sit design. Den proces har styrket virksomhedens brand, pointerede virksomhedens tyske topchef, da han i starten af juni gæstede Danmark.
GROHEs internationale topchef David Haines satte fokus på at forbedre virksomhedens design fra første dag han satte sig i direktørstolen..
I 2004 satte den tidligere Coca-Cola direktør, David Haines, sig på chefstolen i GROHEs tyske hovedkontor. En af hans første beslutninger var, at sanitetsproducentens design skulle forbedres, så det blev en af virksomhedens klare styrker. Beslutningen viste sig at være et fornuftigt træk, for i de tre følgende år steg omsætningen med 15 procent, og GROHE har siden gået ind på markederne i store lande og regioner som Indien, Kina, USA og Mellemøsten.
Jeg ansatte designeren Paul Flowers, som virkelig har formået at revolutionere vores design, i de fem år han nu har været hos os. Vores udtryk er i dag, hvad man kan kalde blød minimalisme, og det er der virkelig blevet taget godt imod i det meste af verden, forklarer David Haines.
Han mener også, at GROHE har truffet et rigtigt valg ved at etablere en fast designafdeling i eget hus og ikke, som flere af konkurrenterne, hyre forskellige designere til én opgave af gangen.
Det interne team af designere gør det muligt for os at sikre en høj grad af kontinuitet, og arbejde i overensstemmelse med brandets værdier. Dette sikrer sammenhæng i GROHEs produktportefølje men også, at vores designere hele tiden er i tæt kontakt med branchen og har tjek på de nyeste trends, forklarer Haines.
Prisvindende produkter
Et af de produkter, der er kommet ud af satsningen på design er brusehovedet Rainshower Icon (billedet), der fås i en række markante farver. Bruseren er udstyret med en særlig EcoButton, som reducerer vandforbruget med 40 procent, uden at det forringer bruseoplevelsen markant. Produktets design og funktionalitet blev i 2009 belønnet med den prestigefulde red dot design-award.
Et af de ligeledes innovative produkter, som GROHE forventer sig meget af, er køkkenarmaturet GROHE Blue, der kom på markedet i januar. Vandhanen kan filtrere vandet fra hanen og dermed gøre smagen bedre. Med den funktion håber GROHE, at konkurrere med markedet for flaskevand.
Det er jo komplet åndssvagt, at vi tapper vand fra en kilde på plasticflasker og så bruger en masse resurser på at transportere vandet rundt i verden og efterfølgende nedbryde plasticflaskerne. Specielt i Tyskland og de Skandinaviske lande, hvor vi har noget virkelig godt drikkevand, konstaterer David Haines og fortsætter:
Hvis vi kan få bare én procent af markedet for flaskevand, så dobler vi vores omsætning.
Om det vil lykkedes må tiden vise i første omgang kommer der en ny version af GROHE Blue i starten af næste år, som også kan køle vandet og tilføre kulsyre.