Solceller holder håndværkere kørende
Nyt solcelle-produkt gør varebiler selvforsynende med strøm og løser stort problem med strømmangel på nyere varebiler. Solcellerne kan monteres på taget af varebilen som ekstraudstyr.
Virksomhederne Rehabiler Specialindretning og Green Energy Scandinavia har sammen skabt et nyt solcelle-produkt, som skal gøre håndværkernes arbejdsdag lettere. Solcellerne giver nemlig strøm til håndværktøj og andet eftermonteret elektronisk udstyr, skriver mikropol.dk.
Strømmangel koster dyrt
Jesper Sørensen er til dagligt afdelingschef ved Rehabiler Specialindretning i Vejle. Han oplever ofte, at det kan skabe store udfordringer, når der skal monteres nyt elektronisk udstyr i varebilen.
”Bilen lader typisk kun op til det strømforbrug, bilen fra fabrikkens side har brug for. Derfor er bilens batteri typisk kun ladet 80 procent. Men når vi så efterfølgende skal montere nyt strømkrævende udstyr i bilen, er bilens tilgængelige mængde strøm ikke nok. Det er et stort problem. En medarbejder, der ikke kan udføre sit arbejde, koster virksomheden kassen, og det er samtidig til gene for kunden,” fortæller Jesper Sørensen til mikropol.dk.
Læs også: 13 kommuner står til at skrotte solceller for millioner
Han påpeger samtidig, at nye krav til bilproducenter kan være den egentlige årsag til problemet.
”De nye euro-normer er et problem. Alle bilproducenter skal finde brændstofbesparelser, og det gør de bl.a. ved, at intelligente generatorer kun lader, når der er behov for det. Derfor er det optimalt, at vi både kan tilbyde en løsning på virksomhedernes problem og samtidig bidrage til at skåne miljøet,” siger han.
Flere håndværkere tyr i dag til batteriværktøj, da det gør arbejdet lettere og mere fleksibelt end brug af en forlængerledning eller kundens stikkontakt, skriver mikropol.dk.
Solceller fikser problemet
Teknologien, der bruges til det nye solcelle-produkt, er den samme, som vi kender, fra solceller på hustage. En teknologi, der sikrer, at solcellerne hverken underlader eller overlader batterier men selv tilpasser spændingen, så batteriet ikke tager skade men stadig bliver ladet helt op.
”Det specielle ved solcellerne er, at de er helt tynde og meget fleksible men akkurat lige så effektive som de solceller, man lægger på taget, fortæller Jens Ottosen fra Green Energy Scandinavia til mikropol.dk, som til dagligt sidder i Resilience House i Vejle.
Læs også: Gør varebilen til et rullende kontor
Selvom solcellerne er tynde, så kan en stige ikke lave hul i dem. De er sågar testet for skudhuller, og heller ikke her forhindrede det solcellerne i at producere strøm, forklarer Jens Ottosen. Desuden er produktet ikke skyggefølsomt, hvilket gør, at man stadig kan have tagbøjle og stige på. Men heller ikke vejret forhindrer strømproduktionen.
”Solcellerne så lysfølsomme, at de også kan producere strøm i overskyet vejr. Og så holder de i hele bilens levetid, da der er 25 års produktionsgaranti på solcellerne,” siger Jens Ottosen til mikropol.dk.
Testresultater tegner til lys fremtid
Solcellerne er bl.a. testet på varebiler fra teleselskabet TDC og værktøjsproducenten Makita. Og virksomhedernes positive tilbagemeldinger tyder på, at der venter en lys fremtid for det nye solcelle-produkt.
”Det er klart, at løsningen på problemet er det væsentligste for at købe solceller som ekstraudstyr. Men prisen og kvaliteten er også meget vigtig. Og netop derfor tror jeg, at mange virksomheder vil finde solcellerne attraktive, siger Jesper Sørensen.
-JJK