Svensk varmepumpeproducent satser stort på Danmark
Potentialet for varmepumper i Danmark er stort, lyder det fra den svenske producent af varmepumper Thermia, der melder sig klar til at tage en ordentlig luns af det danske marked.
Det nybyggede Campus Bornholm har fået installeret en varmepumpe-løsning fra Thermia. PR-foto. .
Thermias varmepumper har i mange år været tilgængelige på det danske marked, hvor Danfoss har været en af Thermias danske salgskanaler og udviklingspartner. Men efter parterne for nylig gik hver til sit, er der nu åbnet op for, at den svenske varmepumpeproducent på egen hånd kan tage en solid bid af det danske marked for varmepumper gennem mere direkte salgskanaler.
”Det danske marked er interessant, fordi potentialet er stort. I Sverige vælger flertallet af bygherrerne at installere varmepumper, mens det i Danmark er mindre end hver femte danske bolig, der får en varmepumpe. Muligheden for at skabe et stort dansk marked for varmepumper er derfor kolossal”, siger Hans Wreifält, eksportdirektør i Thermia AB.
Gode løsninger kan hentes op af mulden
Den svenske producent af varmepumper har med stor interesse fulgt det danske marked, og det indgår i overvejelserne, at Danmark og danskerne for længst har taget den grønne dagsorden til sig. Der er ifølge Thermia rigtig gode muligheder for, at danske boligejere, bygherrer og installatører kan høste gode og effektive jordvarmeløsninger lige op af den danske muld.
”Med varmepumper kan man meget enkelt hente den naturlige jordvarme op til opvarmning, køling og varmt vand i alle slags bygninger. Kombineret med grøn, dansk vindkraft til at drive pumperne er der tale om 100 procent fossilfri energi. Vi forventer derfor også, at danskerne i meget større omfang får øjnene op for varmepumper. Vi er i al fald parat til at levere energirigtige løsninger”, siger Hans Wreifält.
Åbner eget selskab
Det kan danskerne så forvisse sig om, når Thermia Varmepumper 1. januar 2020 åbner eget selskab i Danmark. Thermia Varmepumper vil rådgive, sælge og supportere sine løsninger direkte til installatørerne på det danske marked, indtil videre med samme smart-home-integration til Danfoss-produkter, som de to virksomheder hidtil har arbejdet sammen om. Thermias hidtidige samarbejdspartner, Klimadan, fortsætter uændret som salgskanal.
Foreløbig er det besluttet, at Thermia Varmepumper får adresse i trekantsområdet, og Thermia er lige nu i fuld gang med at opbygge de kommercielle og tekniske kompetencer, som det danske marked behøver. Det bliver således Thermia Varmepumper selv, som betjener alle danske kunder, både private og kommercielle, i samarbejde med installatører og samarbejdspartnere.
- JKK