Udbyder af intelligente energiservices leverer rekordresultat
Efterspørgslen efter intelligente energiservices og intern effektivisering betyder, at Brunata for andet år i træk leverer et rekordresultat. Driftsresultatet før skat og renter er vokset med 35,7 procent primært fordi, at salget af digitale services er mere end fordoblet i regnskabsåret.
Brunata kom godt gennem 2022, som ellers var et år præget af stor usikkerhed om energiudgifterne for bygningsejere og administratorer og deres beboere. Brunatas omsætning i regnskabsåret endte på 322,3 millioner kroner mod 310,7 millioner kroner det foregående år svarende til en stigning på knap 4 procent. Driftsresultatet blev på 52,3 millioner kroner mod 38,5 millioner kroner i 2021, hvilket er en fremgang på 35,7 procent.
”Vi er tilfredse med de økonomiske resultater. Personligt er jeg dog allermest stolt over vores medarbejderes præstationer under et meget højt aktivitetsniveau og ekstraordinær travlhed i alle dele af selskabets funktioner. Bygningsejere og beboere fik sig en massiv energi-skræk i livet i 2022. Og vi har aldrig før modtaget så mange forespørgsler vedrørende beboernes forbrugsregnskaber, som vi gjorde i 2022. Alle vores kollegaer lagde sig ekstra meget i selen for at hjælpe vores kunder – det er jeg taknemlig for og stolt af”, siger Jesper Kristoffersen, CEO i Brunata A/S.
Et marked i transformation
Periodens resultat skal også ses i lyset af, at et internt effektiviseringsprojekt stod på samtidig med det hårde pres udefra. Brunata er ved at strømline og digitalisere en lang række funktioner, som også rulles ud til de andre Brunata-selskaber i Europa. Rekordresultatet på bundlinjen skyldes, at større bygningsejere og administratorer i stigende grad begynder at efterspørge Internet of Things (IoT) services baseret på sensorer. Efterspørgslen er imødekommet via Brunata Smart Building, som overvåger og optimerer bygningers forbrug, mulige vandlækager, indeklima med mere.
”Den digitale transformation i forbrugsovervågning og alarmer på vand og varme har været mærkbar i 2022. Disse Smart Building-services er den hurtigst voksende del af vores forretning og udgør i dag en betydelig del af vores omsætning og resultat”, siger Kristian Voldby Olsen, Managing Director i Brunata International.
Læs også: Antallet af hjem med intelligente termostater vokser kraftigt
Efter et år, hvor bekymringer om energipriser, forbrug og regninger har fyldt meget i danskernes bevidsthed forventer Brunata, at man de kommende år vil se et forandret marked.
”Efter energiforskrækkelsen sidste år er der opstået en helt ny og stærkere energibevidsthed. Vi oplever et voldsomt stigende energifokus blandt de større bygningsejere. Samtidig mærker mange bygningsejerne et voldsomt pres fra bekymrede beboere, som efterspørger større tryghed i udgifterne såvel som redskaber, der giver dem bedre styring af deres forbrug. Den stærke energibevidsthed betyder, at vi forventer fortsat vækst i vores serviceforretning det kommende år”, siger Kristian Voldby Olsen, Managing Director i Brunata International.
- PiB