Vær synlig hvor kunderne er

Få tip til, hvordan din virksomhed bliver mere synlig. Erhvervsmagasinet Installatør har talt med Monica Jørgensen, MOJO Kommunikation, om hvordan installatørerne får mest for deres markedsføringspenge, og hvor indsatsen skal lægges.

Monica Jørgensen driver MOJO Kommunikation, som har specialiseret sig i online og offline synlighed for små og mellemstore virksomheder. Se mere på http://mojokommunikation.dk. Foto: Helene Bagger .

Budskabet er meget enkelt – vær synlig, hvor dine kunder er og tag markedsføring lige så alvorligt som dit faglige håndværk!

”Sådan ser jeg helt grundlæggende på det, men så er spørgsmålet jo selvfølgelig, hvordan man gør sig synlig i markedet, og det kan der naturligvis være flere meninger om”, fortæller Monica Jørgensen, der ejer MOJO Kommunikation i Herning.

”Jeg tror, at mange håndværkere får nye kunder på anbefaling fra andre kunder, men det kræver naturligvis, at man leverer den rigtige vare til den rigtige pris og i øvrigt udviser den fornødne kundeservice, men det er jo det, der ligger i anbefalingen – at man opfylder disse krav, for ellers bliver man ikke anbefalet.”

Læs også: Anbefalinger skaffer nye kunder

Vær synlig på Facebook
Den teknologiske udvikling går stærkt, og de nye medier skal tages med i markedsføringsovervejelserne. Facebook er en platform, som håndværkere og andre med stor succes kan anvende i deres markedsføringsstrategi, mener kommunikationsrådgiveren.

”Jeg vil klart anbefale håndværkere at oprette deres egen Facebook-side og her præsentere deres virksomheds værdier og faglige kompetencer. Når nogen trykker ”synes godt om”, ryger det videre i systemet, og på den måde bredes det som ringe i vandet. Man bliver ”top of mind” hos kunderne jo flere steder, man er synlig, og det er jo hele essensen – at være synlig i markedet”.

Monica Jørgensen fortsætter: ”Som udgangspunkt er der her tale om privatmarkedet for håndværkerne, men ser vi på business-to-business-markedet, nedbrydes de traditionelle grænser i forhold til privatmarkedet. Der sker i disse år et skred i vores kommunikationsformer, og mange virksomheder gør det godt på et medie som Facebook. Man skal jo huske på, at chefer og andre indkøbere også er på Facebook rent privat. De ser firmanavne poppe op hos deres Facebook-venner, og på den måde bliver ringene større og den positive synlighed vokser, siger Monica Jørgensen.

Alle bør have et website
Ethvert firma, stort som lille, med respekt for sig selv har et website, men det er ikke ligegyldigt, hvordan man griber netmediet an, forklarer kommunikationsrådgiver Monica Jørgensen.

Vi har for år tilbage været begunstiget med højkonjunktur, hvor virksomhederne ikke behøvede at være særligt bevidst om deres markedsføringsstrategi, fordi mange kunder kom helt af sig selv. Den tid er forbi. Nu er det ikke nok med en rubrikannonce i telefonbogen eller vejviseren. Der skal mere til, og det kan meget passende være et website. Men nogle valg skal gøres, siger Monica Jørgensen:

”Man enten vælge at lade hjemmesiden været et online visitkort eller en levende salgskanal. Vælger man det første, ja, så må man bare håbe, at kundernes søgning på Google giver resultat. Vælger man en bevidst offensiv markedsføringsstrategi, skal man sørge for, at websitet bliver søgemaskineoptimeret – specielt i forhold til Google, som langt de fleste bruger i søgning på nettet. Sitet skal være opdateret og udstråle samme professionelle indstilling, som virksomheden ellers har til sit eget fag.”

Det er in at blogge, og Monica Jørgensen opfordrer virksomheder til at komme i gang med det:

 ”Jeg kan kun anbefale virksomheder at oprette en blog og aktivere den mindst en gang om måneden, så der ikke bliver for langt mellem indlæggene. Det er en effektiv måde at få sig selv etableret som faglig ekspert, hvilket skaber troværdighed hos kunderne, som det jo i sidste ende drejer sig om at få fat i. Gevinsten er dobbelt, idet man både får skabt en opfattelse af sig selv som specialist/ekspert, samtidig med at sitet hjælpes til at blive søgemaskineoptimeret.”

Brug PR
Public relations er ifølge Monica Jørgensen et undervurderet element i mange virksomheders markedsføringsstrategi. ”Synlighed gennem redaktionel omtale er også en god metode at anvende. Det kræver dog, at man systematisk er opmærksom på de gode historier, der er at fortælle fra ens virksomhed, for der er altid gode historier at videreformidle til fagblade, ugeaviser og andre medier, der gerne anvender den type materiale, og skulle det knibe, er der altid hjælp at hente hos kommunikationsbureauer,” siger Monica Jørgensen fra MOJO Kommunikation.  

Annoncering og aftenmøder
Den gammeldages annoncering er der ikke noget i vejen med, specielt ikke hvis man supplerer den med et knaldtilbud, der får kunderne til at spærre øjnene op. Ifølge kommunikationsrådgiveren har annoncering bestemt en effekt. Hun advarer dog i mod, at man bevidstløst lægger hele sit markedsføringsbudget her.

Aftenmøder er også en god form for markedsføring, da man her har mulighed for at skabe en hurtig og troværdig relation og dermed forhåbentlig den fornødne tillid, der fører til salg. Det skal gå meget galt, hvis ikke personlig kontakt på et aftenmøde fører til et salg, fordi kunderne i forvejen har besluttet sig for at deltage i arrangementet og derfor er overvejende positive, når de møder op, argumenterer Monica Jørgensen.

Budgetter
Markedsføringsbudgettets størrelse afhænger naturligvis af virksomhedens størrelse. Som forretningsdrivende er man nødt til at markedsføre sig selv – i større eller mindre omfang. Det er kendetegnende for store virksomheder, at de som minimum foretager imageannoncering på landsplan eller måske på globalt plan. Præcis der, hvor kunderne er. Tilsvarende benytter mindre virksomheder sig af lokal eller regional annoncering, der modsvarer deres kunders geografiske placering. Derfor understreger kommunikationsrådgivere, at virksomheder uanset størrelse skal sørge for at være synlige, hvor kunderne er.   

Netværk
I Danmark er netværk med til at binde samfundet sammen. For virksomheder er det uundgåeligt at være med i forskellige netværk – faglige og strategiske. De strategiske kan nemt glide over i strategiske samarbejder med ”konkollegaer” i branchen. Ofte indgår installatører i formelle samarbejdsrelationer med installatører, der besidder andre kompetencer for derved f.eks. at kunne matche tekniske entreprisekrav.

”Det er naturligvis helt op til den enkelte virksomhed at vurdere, hvilke netværk, det er relevant at være en del af, men jeg er overbevist om, at det er afgørende for succes at have et godt netværk at trække på. Og så skal man huske på, at man ikke i opgangstider forsømmer netværksdannelsen i bare iver efter at tjene penge, for det er ikke mindst i lavkonjunkturperioder som nu, at man har behov for netværket til at holde liv i forretningen”, siger Monica Jørgensen, der selv er på vej til et strategisk møde med et andet kommunikationsbureau. 

Techem Danmark A/S

Sponseret

Installer forbrugsmålere og hent besparelser til dine kunder også i ejendommens byggefase

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Wygwam introducerer P49 og M49 DALI-2 BMS-sensorer fra Niko

Relateret indhold

19.05.2025Installator.dk

Energi360 bidrager med grøn mobilitet nyt energifællesskab

16.05.2025METRO THERM A/S

Sponseret

Er du klar til VVS'25? Det er vi hos METRO THERM!

16.05.2025Installator.dk

Ny trusselsvurdering får konsekvenser

15.05.2025Erik Larsen & Søn

Sponseret

Gør dit næste skinneprojekt stærkere med Atkore Defender™

14.05.2025Installator.dk

Fleks Tavler bliver en del af Pro-Automatic

12.05.2025Installator.dk

Organisationer kritiserer V-udspil

12.05.2025Installator.dk

Venstre vil droppe mål om udfasning af gasfyr

09.05.2025Installator.dk

TEKNIQ-årsdag præget af Trump´s usikre verden

Jobmarked

Se alle

Vølund Varmeteknik A/S

Driftsleder søges til central rolle i Vølund Varmetekniks serviceteam

Som driftsleder hos Vølund Varmeteknik vil du få en central rolle i at sikre, at vores servicekunder får en professionel betjening. Du vil være ansvarlig for at afklare specielle og tidskrævende servicesager i samarbejde med eksterne teknikere og fungere som kompetenceansvarlig for disse teknikere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

AG ELECTRIC A/S

AG Electric A/S søger ambitiøs køletekniker/overmontør

Vores hidtidige leder af vores køleafdeling er blevet ansat hos en af grossisterne i branchen, og vi søger derfor en afløser for ham.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Jarnved K/S (Svanholm Gods)

VVS´ER SØGES TIL SVANHOLM GODS

Vil du arbejde med bæredygtige projekter og vedligehold på et af Danmarks kendteste godser?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

18.05.2025

DR

Tekniker til DR Ejendomme & Service i Aarhus

I DR er vi lige nu på udkig efter en tekniker, der har lyst til at arbejde med drift og vedligehold af DRs bygning i Aarhus. Huset rummer mange spændende aktiviteter, og du vil som tekniker få mulighed for faglig udvikling og en varierende hverdag, hvor du vil prøve kræfter med omfattende teknik, herunder ventilation, køl, CTS, elforsyning, generatorer og UPS-anlæg.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

25.05.2025

Vølund Varmeteknik A/S

Bliv Projektansvarlig for fjernvarme

Vølund Varmeteknik A/S står foran en spændende rejse ind på fjernvarmemarkedet og søger nu en teknisk stærk og kommercielt tænkende Projektansvarlig.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

31.05.2025

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
EET Danmark A/S
Uddannelse
Ubiquiti certificering

EET har fornøjelsen af at invitere dig til at blive certificeret i Ubiquiti. Målgruppen er professionelle, der arbejder med Ubiquiti-netværk. Få dokumenteret og udvidet din viden om Ubiquiti-løsninger og økosystemet, og tag skridtet mod at blive URSCA-certificeret.

Dato

11.04.2025

Tid

13:56

Sted

EET, Ventrupvej 27, 2670 Greve.

Schneider Electric A/S
Efteruddannelse
Deltag i Data Centers Denmark Conference & Exhibition

Schneider Electric er klar til at præsentere deres vision for fremtidens datacentre

Dato

15.05.2025

Sted

Clarion Hotel, København.

EET Danmark A/S
Kursus
Axis Kurser

Gør læring til et eventyr med Axis

Dato

19.05.2025

Sted

Online & Lund i Sverige

Danvak
Kursus
BSim Indeklimasimulering, Grundkursus

Kurset afholdes over 2 hele dage – du finder de konkrete datoer i kursusbeskrivelsen, ved at trykke på tilmeld-knappen.

Dato

20.05.2025

Tid

10:00

Sted

Teknologisk Institut - Taastrup

Oras Armatur A/S
Messe
VVS25

Vi deltager på VVS-messen 2025! Oras Armatur er stolte af at deltage på VVS-messen i 2025, hvor vi præsenterer vores nyeste produkter og løsninger inden for armaturer og vandbesparende teknologi. Kom forbi vores stand og oplev innovativt design, kvalitet og bæredygtighed i verdensklasse.

Dato

21.05.2025

Sted

Ørbækvej 350 5220 Odense SØ Danmark

Odense Congress Center
Messe
VVS’25 – Danmarks største fagmesse for VVS-branchen

Bliv opdateret, inspireret og forbundet når hele branchen samles i Odense!

Dato

21.05.2025

Tid

08:30

Sted

Odense Congress Center