Vær synlig hvor kunderne er

Få tip til, hvordan din virksomhed bliver mere synlig. Erhvervsmagasinet Installatør har talt med Monica Jørgensen, MOJO Kommunikation, om hvordan installatørerne får mest for deres markedsføringspenge, og hvor indsatsen skal lægges.

Monica Jørgensen driver MOJO Kommunikation, som har specialiseret sig i online og offline synlighed for små og mellemstore virksomheder. Se mere på http://mojokommunikation.dk. Foto: Helene Bagger .

Budskabet er meget enkelt – vær synlig, hvor dine kunder er og tag markedsføring lige så alvorligt som dit faglige håndværk!

”Sådan ser jeg helt grundlæggende på det, men så er spørgsmålet jo selvfølgelig, hvordan man gør sig synlig i markedet, og det kan der naturligvis være flere meninger om”, fortæller Monica Jørgensen, der ejer MOJO Kommunikation i Herning.

”Jeg tror, at mange håndværkere får nye kunder på anbefaling fra andre kunder, men det kræver naturligvis, at man leverer den rigtige vare til den rigtige pris og i øvrigt udviser den fornødne kundeservice, men det er jo det, der ligger i anbefalingen – at man opfylder disse krav, for ellers bliver man ikke anbefalet.”

Læs også: Anbefalinger skaffer nye kunder

Vær synlig på Facebook
Den teknologiske udvikling går stærkt, og de nye medier skal tages med i markedsføringsovervejelserne. Facebook er en platform, som håndværkere og andre med stor succes kan anvende i deres markedsføringsstrategi, mener kommunikationsrådgiveren.

”Jeg vil klart anbefale håndværkere at oprette deres egen Facebook-side og her præsentere deres virksomheds værdier og faglige kompetencer. Når nogen trykker ”synes godt om”, ryger det videre i systemet, og på den måde bredes det som ringe i vandet. Man bliver ”top of mind” hos kunderne jo flere steder, man er synlig, og det er jo hele essensen – at være synlig i markedet”.

Monica Jørgensen fortsætter: ”Som udgangspunkt er der her tale om privatmarkedet for håndværkerne, men ser vi på business-to-business-markedet, nedbrydes de traditionelle grænser i forhold til privatmarkedet. Der sker i disse år et skred i vores kommunikationsformer, og mange virksomheder gør det godt på et medie som Facebook. Man skal jo huske på, at chefer og andre indkøbere også er på Facebook rent privat. De ser firmanavne poppe op hos deres Facebook-venner, og på den måde bliver ringene større og den positive synlighed vokser, siger Monica Jørgensen.

Alle bør have et website
Ethvert firma, stort som lille, med respekt for sig selv har et website, men det er ikke ligegyldigt, hvordan man griber netmediet an, forklarer kommunikationsrådgiver Monica Jørgensen.

Vi har for år tilbage været begunstiget med højkonjunktur, hvor virksomhederne ikke behøvede at være særligt bevidst om deres markedsføringsstrategi, fordi mange kunder kom helt af sig selv. Den tid er forbi. Nu er det ikke nok med en rubrikannonce i telefonbogen eller vejviseren. Der skal mere til, og det kan meget passende være et website. Men nogle valg skal gøres, siger Monica Jørgensen:

”Man enten vælge at lade hjemmesiden været et online visitkort eller en levende salgskanal. Vælger man det første, ja, så må man bare håbe, at kundernes søgning på Google giver resultat. Vælger man en bevidst offensiv markedsføringsstrategi, skal man sørge for, at websitet bliver søgemaskineoptimeret – specielt i forhold til Google, som langt de fleste bruger i søgning på nettet. Sitet skal være opdateret og udstråle samme professionelle indstilling, som virksomheden ellers har til sit eget fag.”

Det er in at blogge, og Monica Jørgensen opfordrer virksomheder til at komme i gang med det:

 ”Jeg kan kun anbefale virksomheder at oprette en blog og aktivere den mindst en gang om måneden, så der ikke bliver for langt mellem indlæggene. Det er en effektiv måde at få sig selv etableret som faglig ekspert, hvilket skaber troværdighed hos kunderne, som det jo i sidste ende drejer sig om at få fat i. Gevinsten er dobbelt, idet man både får skabt en opfattelse af sig selv som specialist/ekspert, samtidig med at sitet hjælpes til at blive søgemaskineoptimeret.”

Brug PR
Public relations er ifølge Monica Jørgensen et undervurderet element i mange virksomheders markedsføringsstrategi. ”Synlighed gennem redaktionel omtale er også en god metode at anvende. Det kræver dog, at man systematisk er opmærksom på de gode historier, der er at fortælle fra ens virksomhed, for der er altid gode historier at videreformidle til fagblade, ugeaviser og andre medier, der gerne anvender den type materiale, og skulle det knibe, er der altid hjælp at hente hos kommunikationsbureauer,” siger Monica Jørgensen fra MOJO Kommunikation.  

Annoncering og aftenmøder
Den gammeldages annoncering er der ikke noget i vejen med, specielt ikke hvis man supplerer den med et knaldtilbud, der får kunderne til at spærre øjnene op. Ifølge kommunikationsrådgiveren har annoncering bestemt en effekt. Hun advarer dog i mod, at man bevidstløst lægger hele sit markedsføringsbudget her.

Aftenmøder er også en god form for markedsføring, da man her har mulighed for at skabe en hurtig og troværdig relation og dermed forhåbentlig den fornødne tillid, der fører til salg. Det skal gå meget galt, hvis ikke personlig kontakt på et aftenmøde fører til et salg, fordi kunderne i forvejen har besluttet sig for at deltage i arrangementet og derfor er overvejende positive, når de møder op, argumenterer Monica Jørgensen.

Budgetter
Markedsføringsbudgettets størrelse afhænger naturligvis af virksomhedens størrelse. Som forretningsdrivende er man nødt til at markedsføre sig selv – i større eller mindre omfang. Det er kendetegnende for store virksomheder, at de som minimum foretager imageannoncering på landsplan eller måske på globalt plan. Præcis der, hvor kunderne er. Tilsvarende benytter mindre virksomheder sig af lokal eller regional annoncering, der modsvarer deres kunders geografiske placering. Derfor understreger kommunikationsrådgivere, at virksomheder uanset størrelse skal sørge for at være synlige, hvor kunderne er.   

Netværk
I Danmark er netværk med til at binde samfundet sammen. For virksomheder er det uundgåeligt at være med i forskellige netværk – faglige og strategiske. De strategiske kan nemt glide over i strategiske samarbejder med ”konkollegaer” i branchen. Ofte indgår installatører i formelle samarbejdsrelationer med installatører, der besidder andre kompetencer for derved f.eks. at kunne matche tekniske entreprisekrav.

”Det er naturligvis helt op til den enkelte virksomhed at vurdere, hvilke netværk, det er relevant at være en del af, men jeg er overbevist om, at det er afgørende for succes at have et godt netværk at trække på. Og så skal man huske på, at man ikke i opgangstider forsømmer netværksdannelsen i bare iver efter at tjene penge, for det er ikke mindst i lavkonjunkturperioder som nu, at man har behov for netværket til at holde liv i forretningen”, siger Monica Jørgensen, der selv er på vej til et strategisk møde med et andet kommunikationsbureau. 

wedi GmbH

Sponseret

wedi leverer badeværelseselementer til unikt lejlighedshotel

Guldager A/S

Sponseret

Guldager overtager Servicebilen ApS / Vision Watercare

Relateret indhold

27.02.2024Installator.dk

Kampagne skal få flere seniorer til at fortsætte på arbejdsmarkedet

27.02.2024Installator.dk

Rådet for Godt Indeklima: Behov for grænse for brændeovnes indeklimaforurening

19.02.2024BOXIT Container

Sponseret

Boxit vil støtte foreninger og klubber med nyt tiltag

19.02.2024Installator.dk

Grundfos vil matches med startups for at få udledninger ned

16.02.2024Installator.dk

Kommune skruer op for krav til bæredygtighed i byggeriet

12.02.2024RIB Software

Sponseret

Ny markedsundersøgelse: Deltag og få muligheden for at blive vinderen af 1 stk. Apple Airpods!

02.02.2024RIB Software

Sponseret

Tilmeld dig årets første IKT-leder uddannelse hos BLC!

24.01.2024RIB Software

Sponseret

CostX er nu kommet til Danmark!

Jobmarked

Se alle

EWII

Elektriker til gadelys

Vi har masser at lave med at sørge for lys i gaderne og dermed øge trafiksikkerheden for tusindvis af borgere i hele Trekantområdet – derfor mangler vi dig som kollega. Du bliver en del af et kompetent team bestående af dygtige elektrikere, og din dagligdag vil foregå i et arbejdsmiljø præget af selvstændighed, godt samarbejde og fokus på din personlige sikkerhed i arbejdet.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Silhorko

Servicetekniker (Sjælland)

Har du en håndværksmæssig baggrund og lyst til at udbygge dine tekniske kompetencer? Drømmer du om at være en del af en af Danmarks førende virksomheder indenfor vandbehandling? Så er det måske dig, vi søger som Servicetekniker ved Silhorko-Eurowater A/S til servicering af kunder på Sjælland

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Silhorko

Montør

Er du uddannet rustfri klejnsmed, og har du erfaring med rørinstallationer? Kunne du tænke dig at blive en del af en virksomhed i vækst, der arbejder mod et fælles mål – at sikre rent vand? Så er det måske dig, vi søger som Montør til vandværksafdelingen ved Silhorko-Eurowater A/S

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Genvex

Relationsskabende teknisk konsulent til ventilationsafdelingen

Til Salg & Support-teamet hos KVM-Genvex mangler vi lige nu en passioneret og engageret salgskonsulent, der brænder for at opbygge stærke kunderelationer og forstår at være ansigtet udadtil for vores ventilationsløsninger.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

08.03.2024

Fagerhult AS

Belysningsrådgiver - Vest

Vi søger dig som har lyst til at sælge de bedste belysningsløsninger

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Vølund Varmeteknik A/S

VØLUND VARMETEKNIK søger servicetekniker på Sjælland

Har du erfaring fra køle-, el- eller VVS-branchen? Så har vi det helt rette job til dig 👉🏼

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fagerhult AS

Vi søger dig som har lyst til at sælge de bedste belysningsløsninger.

Belysningskonsulent Øst

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Zealand Business College

Faglærer til forsyningsoperatør-uddannelsen på ZBC Slagelse

Vil du være med til at få uddannelsen til forsyningsoperatør på Sjælland godt fra start?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

29.02.2024

Syddansk Erhvervsskole

Faglærer til elektrikeruddannelsen – hovedforløb og hvidevarer

Har du lyst til en ny rejse i dit arbejdsliv med udgangspunkt i din baggrund som elektriker? Så vil vi meget gerne i dialog med dig om muligheden for at blive faglærer på Syddansk Erhvervsskole.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

02.03.2024

Neotherm A/S

Er du vores nye ”Tekniske medarbejder”?

Neotherm A/S er en seriøs leverandør og sparringspartner for vores kunder indenfor VVS-branchen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danvak
Kursus
Køleanlæg og varmepumper

Køle- og varmepumpeanlæg er en stor del af de udfordringer, som bygge-, industri- og fjernvarmesektoren møder i forbindelse med den grønne omstilling i forhold til vedvarende energi

Dato

30.01.2024

Tid

08:00

Sted

Symbion, Fruebjergvej 3, 2100 København Ø

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Kursus
Varmepumper - VE-Installatør

Vil du være VE-installatør af varmepumper? KEA får dig klar til godkendelse.

Dato

02.02.2024

Sted

Hellerup

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Kursus
Solcelleanlæg - VE-Installatør

Vil du være VE-installatør af solcelleanlæg? KEA kvalificerer dig til at blive godkendt.

Dato

05.02.2024

Sted

København NV

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Kursus
Materialeforståelse og komponenter til mindre byggerier

Få kompetencerne til at håndtere det korrekte valg af materialer ifm. forskellige typer af konstruktioner.

Dato

08.02.2024

Sted

Hellerup

Danvak
Kursus
Ventilation fra A til Z

Vi tilbringer størstedelen af vores tid indendørs, og derved indånder vi primært luft, der har været i bygningen i længere tid, eller luft der har været forbi et ventilationsanlæg. Det kan have sundhedsmæssige konsekvenser, hvis denne luft ikke er tilpas ren, derfor har alle bygninger brug for et velfungerende og energieffektivt ventilationssystem.

Dato

27.02.2024

Tid

08:00

Sted

Trinity Hotel & Konference Center, Gl. Færgevej 30, 7000 Fredericia

Danvak
Kursus
Ventilation fra A til Z

Vi tilbringer størstedelen af vores tid indendørs, og derved indånder vi primært luft, der har været i bygningen i længere tid, eller luft der har været forbi et ventilationsanlæg. Det kan have sundhedsmæssige konsekvenser, hvis denne luft ikke er tilpas ren, derfor har alle bygninger brug for et velfungerende og energieffektivt ventilationssystem.

Dato

27.02.2024

Tid

08:00

Sted

Trinity Hotel & Konference Center, Gl. Færgevej 30, 7000 Fredericia