Brunata vender pyramiden på hovedet: Arbejdsmiljø er en kvalitet – ikke en pligt
Hos Brunata er teknikerne ikke blot et led i værdikæden – de er centrum for hele forretningen. Med tillid som ledelsesprincip sikrer virksomheden en stærk kultur, der øger medarbejderfastholdelsen i en presset branche.
Foto: Brunata
På besøg hos beboer. Foto: Brunata
Med stigende mangel på arbejdskraft i hele landet indenfor installationsbranchen står virksomhederne med en udfordring, der kræver nytænkning. For Cleantech-virksomheden Brunata arbejder man derfor aktivt på at sikre, at man i en hverdag præget af teknologisk udvikling, geografisk spredning og krav om effektivitet ikke mister blikket for de mennesker, der får det hele til at fungere. Derfor har virksomheden taget et aktivt valg om, at det er teknikerne, der er centrum for ledelsens opmærksomhed – og udgangspunkt for virksomhedens måde at organisere sig på.
Thomas Thomsen. Foto: Brunata
– Vi har vendt det hele på hovedet. Vi tænker på teknikerne som dem, det hele handler om. Det er dem, kunderne møder, og dem, der efterlader det varige indtryk. Derfor skal vores mange dygtige teknikere opleve, at ledelsen altid er til rådighed, og at de bliver set og taget alvorligt – også når hverdagen presser, siger Thomas Thomsen, Head of Metering i Brunata. Han uddyber:
– Når en tekniker ringer og har brug for hjælp, så er det der, vi som ledelse lægger alt andet til side. Det er netop i de øjeblikke, hvor det er svært, at vi viser, hvad vi står for.
Ledelse handler om tillid
Brunata har de seneste år arbejdet målrettet på at sikre en kultur, der mærkes igennem alle niveauer. Med udgangspunkt i at ledelse handler om nærvær frem for kontrol, har man implementeret mantraet: Tillid under ansvar sikrer succes hos kunden. Det betyder, at dialog ses som en ledelsesform, der gennemsyrer hele organisationen, og for at sikre det optimale samspil, har servicelederne ofte selv stået med værktøjskassen og ved, hvad opgaven kræver.
Erik Schultz. Foto: Brunata
– Når man selv har været i marken, taler man i øjenhøjde. Det skaber tillid, og det giver en anden form for forståelse i vores dialog, hvor sparring er en stor del af mit arbejde. I sidste ende betyder det, at mine folk stoler på mig, og jeg stoler på dem. De ved, at jeg står til rådighed, når det er nødvendigt, siger han Erik Schultz, serviceleder for Syd. Han uddyber:
– Det vi er absolut mest optaget af, er at succes hos vores kunder er en holdsport for os. Det kræver det optimale samspil fra kollegaen på kontoret til kollegaen i marken, og derfor er tillid og samarbejde så essentielt for os.
Trivsel kræver handling – ikke hensigtserklæringer
Brunata har gjort det til et strategisk mål at sikre et arbejdsmiljø, der både fysisk og mentalt gør det muligt at blive i jobbet i mange år. Det betyder, at alt fra udstyr til arbejdstider er til debat og justering. Blandt andet må målerkasser ikke overstige 20 kilo, der bruges ergonomisk udstyr, og i særligt belastede områder er der indført fire-dages arbejdsuger.
Vi ved, at arbejdet er fysisk krævende. Derfor er der klare rammer. Et hårdt fysisk arbejde er ikke bare en omstændighed, det er en faktor, vi kan arbejde med for at sikre vores medarbejdere. Det er det mindste, vi kan gøre for dem.
Erik Schultz
Som et led i at sikre det fysiske og psykiske arbejdsmiljø har man også optimeret måden, hvorpå opgaverne planlægges. Personlige hensyn og kemien mellem kolleger spiller en central rolle. Og samtidig lægges der vægt på, at medarbejderne er ansat i en virksomhed, der bidrager aktivt i den grønne omstilling.
– Vi bidrager til noget større. Vi hjælper helt konkret hr. og fru Jensen med at spare energi og vand, og vi arbejder for at reducere energiforbrug i tusindvis af hjem. Det giver faglig stolthed – og det gør en forskel for, hvordan man møder op på arbejde, siger Thomas Thomsen. Han uddyber:
– Vi bruger tid på at matche de rigtige folk i de rigtige teams. Vores medarbejderes forskelligheder er en styrke og ikke en svaghed. Derfor skal vi også udbytte den styrke, så både kompetencer og personlighed matches, for det smitter i høj grad af på både kvaliteten af arbejdet og arbejdsmiljøet, siger Thomas Thomsen.
Fastholdelse starter med forventningsafstemning
Erik Schultz’s afdeling dækker det sydlige Jylland, Fyn og Langeland, og hans stab af 22 installatører har en gennemsnitlig anciennitet på 11 år. Det er ikke en nødvendighed med en høj anciennitet, men i et job, der kræver megen viden og erfaring, er det en fordel med medarbejdere, der bliver længe. Samtidig er det servicelederens bedste salgsargument overfor mulige kommende medarbejdere.
– Ancienniteten kan jeg ikke lyve om – det er fakta, og det er noget af det, der tiltrækker mange af dem, der søger job hos os. Jeg har i min tid som leder kun indsendt én jobannonce, resten af mine ansættelser er sket på baggrund af anbefalinger. Det giver en vis stolthed, for det viser, at vi lykkes med at skabe en god kultur, som vores medarbejdere har lyst til at anbefale, siger Erik Schultz.
